کد خبر: ۳۰۲۹۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۸۲

پارلمان عراق اقدام فوری شورای امینت درباره حملات ترکیه را خواستار شد

معاون اول رئیس پارلمان عراق تجاوزات ترکیه به شمال این کشور را نقض آشکار قوانین بین المللی خواند و خواستار مداخله فوری شورای امنیت سازمان ملل برای متوقف کردن این تجاوزات شد.
معاون اول رئیس پارلمان عراق تجاوزات ترکیه به شمال این کشور را نقض آشکار قوانین بین المللی خواند و خواستار مداخله فوری شورای امنیت سازمان ملل برای متوقف کردن این تجاوزات شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت المعلومه، حسن کریم الکعبی، معاون اول رئیس پارلمان عراق در بیانیه‌ای دخالت فوری شورای امنیت برای متوقف کردن تجاوزهای ترکیه به خاک این کشور را خواستار شد.

الکعبی تاکید کرد: تعرض‌های ترکیه به حاکمیت عراق و نیروهای مرزبان می‌تواند به روابط تاریخی دو کشور عراق و ترکیه کاملا آسیب بزند.

معاون اول رئیس پارلمان عراق ادامه تعرضات ترکیه‌ را که آخرین آنها هدف قرار دادن یک خودروی نظامی متعلق به گارد مرزی عراق در منطقه سیدکان در استان اربیل بود و موجب شهادت فرمانده تیپ دو گارد مرزی منطقه اول و فرمانده تیپ سه و همراهانش شد، محکوم کرد.

او در ادامه از دولت بغداد خواست سفیر ترکیه را احضار کرده و پیام اعتراض خود را به او ابلاغ کند.

الکعبی با تاکید بر اینکه تکرار تجاوزات ترکیه به منزله نقض آشکار تمامی اصول منشور سازمان ملل، قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت در این رابطه است، از شورای امنیت خواست فورا برای توقف این تعرض‌های مکرر و تاکید بر احترام به اصول حسن همجواری وارد عمل شود.

واکنش احزاب
در همین راستا، فاضل جابر، نماینده ائتلاف فتح از دولت مرکزی خواست سفیر عراق در ترکیه را فراخوانده و اعتراض رسمی خود را نسبت به نقض حاکمیت این کشور از جمله حمله روز سه‌شنبه در شمال شهر اربیل که به شهادت چهار افسر گارد مرزی منجر شد، به دولت ترکیه ابلاغ کند.

جابر با اشاره به اینکه موضعگیری دولت ضعیف بوده و تنها به محکومیت محدود است و این مساله درست نیست، اظهار کرد: سکوت دولت مرکزی، پارلمان و دولت اقلیم کردستان عامل تکرار تجاوزهای ترکیه به حاکمیت کشور است و دولت موظف است موضعگیری جدی درباره حمله اخیر ترکیه در پیش بگیرد.

محمود الربیعی، سخنگوی دفتر سیاسی جنبش الصادقون نیز در واکنش به کشته شدن دو فرمانده نظامی عراق در حمله ترکیه، پایان دادن به نادیده گرفتن حاکمیت عراق و خون مردم آن را خواستار شد.

الربیعی اظهار کرد: با توجه به اینکه ارتش اشغالگر ترکیه با کشتن دو فرمانده نظامی گارد مرزی عراق و راننده‌های آنها در سیدکان واقع در استان اربیل مرتکب جنایت شده، باید نادیده گرفتن حاکمیت عراق و خون عراقی‌ها که دولت به دلایل نامشخصی در برابر آنها سکوت کرده، متوقف شوند.

او در ادامه گفت: بسنده کردن به محکومیت این اقدام تجاوز را آسان و متجاوز را تشویق می‌کند.