کد خبر: ۳۰۲۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۰۷

نکاتی که درباره رابطه دولت و مجلس باید بدانید/ چرا مجلس به مدرس خیابانی اعتماد نکرد؟

حسین مدرس خیابانی گزینه پیشنهاد تصدی وزارت صمت نتوانست از نمایندگان رای اعتماد بگیرد، این در حالی است که عدم رای اعتماد نمایندگان به او، بیش از هر چیز محصول شرایطی بود که دولت و مجلس در آن قرار داشتند؛ از حاشیه‌های برگزاری کنکور گرفته تا عدم حضور روحانی در مجلس و البته افشاگری قالیباف درباره این موضوع.
حسین مدرس خیابانی گزینه پیشنهاد تصدی وزارت صمت نتوانست از نمایندگان رای اعتماد بگیرد، این در حالی است که عدم رای اعتماد نمایندگان به او، بیش از هر چیز محصول شرایطی بود که دولت و مجلس در آن قرار داشتند؛ از حاشیه‌های برگزاری کنکور گرفته تا عدم حضور روحانی در مجلس و البته افشاگری قالیباف درباره این موضوع. 

صبح امروز بالاخره در آخرین روز مهلت قانونی، حسین مدرس خیابانی برای تصدی وزارت صنعت به مجلس معرفی شد و اکثر نمایندگان ترجیح دادند وزارت صمت بدون وزیر بماند اما سویه انتقادی خود نسبت به دولت را از دست ندهند؛ دولت نیز از همین فرصت استفاده کرد و تلاش کرد به عنوان آخرین برگ برنده مدرس خیابانی را در آخرین مهلت قانونی به مجلس بفرستد تا نمایندگان در موضع اجبار، ناچار باشند به مدرس خیابانی رای اعتماد بدهند و وزارت صمت بی‌وزیر نماند، با این حال این سیاست هم جواب نداد و نمایندگان به گزینه دولت اعتماد نکردند.

برخی کارشناسان سیاسی معتقدند اگر خود روحانی در جلسه رای اعتماد مدرس خیابانی حضور می‌یافت، شرایط متفاوت می‌شد و احتمال رای‌آوری مدرس خیابانی بود؛ چه آنکه او با نمایندگان مجلس با ۱۴۰ رای مخالف و ۱۰۴ رای موافق از رسیدن به وزارت بازماند و احتمال حضور روحانی می‌توانست شرایط را برای گزینه پیشنهادی وزارت تغییر دهد، با این حال در اتفاقی عجیب، حسن روحانی نیز در جلسه حاضر نشد و اسحاق جهانگیری را به جای خود به مجلس فرستاد.

یکی از سوالات نمایندگان از قالیباف همین بود که چرا روحانی در جلسه حضور ندارد. ماده ۲۰۴ و ۲۲ آیین‌نامه داخلی مجلس نیز رییس جمهور را مکلف کرده که باید به مجلس بیاید و درباره برنامه‌های پیشنهادی صحبت کند. علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس همین تذکر را مطرح کرد و دلیل عدم حضور روحانی را از رییس مجلس جویا شد. پاسخ قالیباف به نمایندگان که احتمالا از پیش آماده شده بود، آب سردی بر نمایندگان ریخت: «معاون پارلمانی و رییس دفتر رییس جمهوری چندروز قبل در نامه‌ای به من نوشتند که رییس جمهوری از ستاد ملی کرونا استعلام کرده و آنان مصلحت ندیده بودند که او در جلسه حاضر شود.»

پس از طرح این مسئله، فریاد اعتراضات نمایندگان بلند شد و آنها این سوال را می‌پرسیدند که چگونه است حضور در صحن مجلس برای روحانی خطرآفرین است آیا برای دیگر نمایندگان خطر آفرین نیست؟ نمایندگان این سوال را مطرح کردند که چند میلیون نفر برای شرکت در جلسه کنکور حاضر شده‌اند و خود روحانی اعلام کرده شرایط کشور باید عادی باشد، اما چرا خودش به حرف خودش پایبند نیست؟ آنها معتقد بودند که رییس جمهور از مصوبات ستاد به نفع مسائل سیاسی سوءاستفاده می‌کند.

برخی نیز این سوال را مطرح کردند که اگر ستاد کرونا به رییس جمهور توصیه به عدم شرکت داشت چرا برای تشکیل جلسات مجلس توصیه نداشته است؟ 

البته روحانی نشان داده هرچقدر تلاش می‌کند در سخنانش موضوع کرونا را عادی نشان بدهد، اما خودش اعتقادی به عادی بودن شرایط ندارد؛ چه آنکه در جلسات اندکی که شرکت می‌کند، حداقل با فاصله ۴ تا ۵ از دیگران می‌نشیند، در حالیکه توصیه ستاد کرونا برای فاصله اجتماعی ۱.۵ متر است و با توجه به اینکه حفظ این فاصله در مجلس نشدنی است؛ روحانی با استفاده از مصوبه ستاد کرونا گفته در جلسه شرکت نمی‌کند.

در این میان مسائل حاشیه‌ای دیگری نیز مطرح شده است؛ از جمله اینکه عدم حضور روحانی نه به خاطر کرونا، بلکه به خاطر احتمال واکنش تند نمایندگان در صحن مجلس بوده است؛ این موضوع در حالی مطرح شده که به تازگی نمایندگان طرح سوال از رییس جمهور را نیز کلید زده‌اند.

بیشتر بخوانید: طرح استیضاح وزرای دولت در سال پایانی سیاسی است؟

به گزارش رویداد۲۴ پیش از آنکه موضوع عدم حضور روحانی در مجلس حاشیه‌ساز شود، حاشیه‌های دیگری رابطه دو قوه را شکرآب کرده بود، در روزهای گذشته قوه مقننه به جدّ تلاش می‌کرد دولت را مجاب کند به خاطر وضعیت قرمز کرونا از برگزاری کنکور جلوگیری کند؛ این دیدگاه به صورت رسمی از زبان رییس مجلس نیز بیان شد و قالیباف گفت «مجلس مخالف برگزاری کنکور است»؛ با این حال وقتی که همه مطمئن بودند کنکور به تعویق خواهد افتاد، ناگهان خبر رسید که کنکور در موعد مقرر خود برگزار خواهد شد. همین موضوع خشم نمایندگان را برانگیخت و از صبح امروز مصاحبه‌های متفاوتی از آنها در رسانه‌های مختلف منتشر شد که انتقادشان از تصمیم دولت را نشان می‌داد.

مدرس خیابانی در چنین شرایطی به مجلس رفت؛ از یکسو نمایندگان از اینکه روحانی او را روز آخر به مجلس فرستاده ناراحت بودند و از سوی دیگر آنها عدم حضور رییس جمهور در مجلس را توهینی به خود تلقی کردند. حاشیه‌های برگزاری کنکور نیز مزید بر علت شد تا نمایندگان نگذارند گزینه معرفی شده به وزارت صمت راه یابد.

وزارت صنعت فعلا بدون وزیر اداره خواهد شد و احتمالا روحانی از مجوز رهبری برای سرپرستی آن استفاده خواهد کرد تا مشکل را حل کند؛ شاید این مشکل برطرف شود، اما بعید است مشکل مجلس یازدهم با دولت روحانی به همین سادگی حل شود؛ به جز عدم رای اعتماد به مدرس خیابانی، وزرای دیگری همچون رحمانی فضلی و زنگنه در راهند که مجلس برای استیضاح آنها لحظه‌شماری می‌کند. آنها حتی در فکر استیضاح روحانی هستند. در این شرایط گرفتن رای اعتماد برای مدرس خیابانی به معجزه شبیه می‌شد.