کد خبر: ۳۰۳۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۳۶

اعتراض هماهنگ 24 کشور عضو اتحادیه اروپا علیه تحریم‌های آمریکا

24 کشور از 27 عضو اتحادیه اروپا در اقدامی گروهی علیه استفاده بیش از حد از تحریم یا تهدید به تحریم از سوی دولت ترامپ، اعتراض کردند و گفتند این اقدامات منافع قاره اروپا را به خطر می‌اندازد.
24 کشور از 27 عضو اتحادیه اروپا در اقدامی گروهی علیه استفاده بیش از حد از تحریم یا تهدید به تحریم از سوی دولت ترامپ، اعتراض کردند و گفتند این اقدامات منافع قاره اروپا را به خطر می‌اندازد.

به گزارش  فارس، بنابر یک گزارش، ۲۴ کشور عضو اتحادیه اروپا در روزهای گذشته به صورت گروهی به دولت ترامپ درباره استفاده از تحریم در خارج از این کشور اعتراض کردند.

بنابر گزارش «بیزنس اینسایدر»، همه ۲۷ عضو اتحادیه اروپا به جز سه عضو آن روز چهارشنبه در یک ویدئوکنفرانس مخالفت خود را به وزارت خارجه آمریکا اعلام کردند. بنابر این گزارش، مخالفت حداکثری کشورهای عضو اتحادیه اروپا باعث شگفتی دولت ترامپ شد. این ویدئوکنفرانس از سوی هیات اتحادیه اروپا در ایالات متحده، برنامه‌ریزی شده بود.

«نابیلا ماسرالی» سخنگوی سرویس اقدام خارجی اروپا در مصاحبه با نشریه «پولتیکو» تایید کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای بیان نگرانی‌های خود درباره استفاده روزافزون از تحریم‌ها یا تهدید به تحریم‌ها از سوی آمریکا علیه شرکت‌های اروپایی یا منافع این قاره، دولت آمریکا را خطاب قرار داده‌اند.

این کشورها آمریکا را به طور کلی به دلیل استفاده از تحریم مورد انتقاد قرار دادند اما به طور خاص تهدیدهای اخیر آمریکا علیه شرکت‌های اروپایی که به روسیه در ساخت خط لوله جدید (نورد استریم ۲) کمک می‌کنند، را ذکر کردند.

دولت ترامپ با این پروژه مخالف است و می‌گوید آلمان پیش از این هم برای تامین گاز طبیعی بیش از حد به مسکو متکی بود و این پروژه به روسیه اجازه می‌دهد نفوذ اقتصادی خود را در اروپا بسط دهد. به گزارش بی‌بی‌سی، او در سال ۲۰۱۸ مدعی شده بود نورد استریم ۲ می‌تواند آلمان را به گروگان روسیه تبدیل کند.

پیش از این گروهی از سناتور‌های آمریکایی، مدیران «بندر موکران» در آلمان را تهدید کردند در صورت ادامه همکاری با پروژه نورد ‌استریم ۲، اقتصاد آنان نابود خواهد شد. 

به گزارش خبر‌گزاری اسپوتنیک، «تد کروز»، از ایالت تگزاس، «تام کاتن»، از ایالت آرکانزاس و «ران جانسون»، از ایالت ویسکانسین سه نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنا هستند که در نامه‌ای از مدیران این بندرگاه خواسته‌‌اند حمایت‌های لجستیکی خود برای این پروژه را متوقف کنند. 

این سه قانونگذار آمریکایی در نامه سه‌ صفحه‌ای خود که روزنامه آلمانی «هندلزبلات» آن را به دست آورده نوشته‌اند: «اگر شما به ارائه کالا، خدمات و حمایت از نورداستریم۲ ادامه دهید، بقای وضعیت مالی آینده شرکت خود را نابود خواهید کرد.» 

اوایل ماه ژوئن نیز چند سناتور‌ آمریکایی طرحی را برای تحریم‌ تمام شرکت‌های همکار با پروژه نورد استریم۲ ارائه کردند.

«تد کروز»، «جین شاهین» و «جان باروزو» از اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا به همراه «تام کاتن» و «ران جانسون»، دو سناتور دیگر این مجلس، شانزدهم خرداد ماه طرحی را معرفی کردند که خواستار تحریم تمام شرکت‌های همکار با پروژه نورد استریم۲ است. 

بر اساس این طرح تمام شرکت‌هایی که ارائه کننده گواهینامه، خدمات بیمه و تجهیزات بندرگاهی به پروژه نورد استریم ۲ روسیه باشند تحریم خواهند شد.

نورد استریم ۲ یک پروژه مشترک میان شرکت «گازپروم» روسیه و پنج شرکت اروپایی است و این خط لوله قرار است ۱.۹۴۲ تریلیون فوت مکعب گاز را در سال از روسیه و از طریق آب‌های منطقه‌ای یا مناطق انحصاری اقتصادی دانمارک، فنلاند، آلمان، روسیه و سوئد به آلمان منتقل کند.