کد خبر: ۳۰۳۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۰

رشد بخش IT در نتیجه شیوع کرونا/ کسب و کار‌های فناورانه نمره قبولی می‌گیرند؟

دنیا در چند ماه اخیر به واسطه شیوع ویروس کرونا تغییرات بسیاری را به خود دیده است، این تغییرات بخش‌های مختلفی از زندگی، کار، تحصیلات، امور مالی و ... مردم را در بر می‌گیرد. در این شرایط اپلیکیشن‌های مالی (فین‌تکی) به کمک مردم آمده است و همین امر موجب افزایش قابل توجهی در استفاده از آن‌ها شده است، با این وجود، یک فعال حوزه فناوری‌های مالی در گفتگو با رویداد‌۲۴ معتقد است که کسب و کار‌های این حوزه نتوانستند به خوبی از پس نیاز‌های مردم بربیایند و نمره قبولی نمی‌گیرند.
دنیا در چند ماه اخیر به واسطه شیوع ویروس کرونا تغییرات بسیاری را به خود دیده است، این تغییرات بخش‌های مختلفی از زندگی، کار، تحصیلات، امور مالی و ... مردم را در بر می‌گیرد. در این شرایط اپلیکیشن‌های مالی (فین‌تکی) به کمک مردم آمده است و همین امر موجب افزایش قابل توجهی در استفاده از آن‌ها شده است، با این وجود، یک فعال حوزه فناوری‌های مالی در گفتگو با رویداد‌۲۴ معتقد است که کسب و کار‌های این حوزه نتوانستند به خوبی از پس نیاز‌های مردم بربیایند و نمره قبولی نمی‌گیرند.

حدود ۶ ماه از ورود کرونا به ایران و سایر نقاط جهان می‌گذرد و به نظر می‌رسد میراثی که ویروس کرونا از خود به جای خواهد گذاشت، یک جامعه آنلاین و دیجیتال رشدیافته خواهد بود. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که استفاده مردم از اپلیکیشن‌های مالی (فین‌تک‌ها) رشد بسیار بالایی در این مدت زمان را تجربه کرده است، تجربه‌ای که بیانگر انطباق مردم با وضعیت محدودیت‌های اجتماعی و تعطیلی کسب و کار‌ها است، شرایطی که در نتیجه شیوع ویروس کرونا در جهان ایجاد و بر مردم تحمیل شده است.

در حالی که بخش‌های مختلف اقتصاد جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا در رکود به سر می‌برند، استارتاپ‌ها و کسب و کار‌های حوزه فناوری‌های مالی با رشد و اقبال خوبی از سوی کاربران مواجه شده‌اند. مردم در شرایط محدودیت‌های اجتماعی ترجیح می‌دهند از خانه‌های خود به امور خارج از خانه بپردازند، مایحتاج خود را تهیه کنند، امرو مالی و اداری خود را انجام دهند و احتیاجات خود را با کمترین نیاز به خروج از خانه انجام دهند.

رشد بخش IT کشور در نتیجه شیوع کرونا

سپهر محمدی، رئیس انجمن فین تک ایران در گفتگو با رویداد ۲۴ در این باره گفت: خوشبختانه یا متاسفانه، بیماری کرونا باعث رشد بخش IT کشور شده است و از این جهت، تاثیر مثبتی به همراه داشته است. شرکت‌های حوزه فناوری‌های مالی (فین‌تک‌ها) نیز شرایط خوبی را به واسطه شیوع ویروس کرونا سپری کردند و درخواست‌های بیشتری داشتند، تراکنش‌های مالی بیشتر شده و نیرو‌های جدیدی در این حوزه استخدام شده‌اند تا جایی که با کمبود نیرو نیز مواجه شده‌اند.
چالش‌ کسب و کارهای حوزه فناوری در دوران کرونا
وی افزود: از سوی دیگر، شرکت‌ها و کسب و کارهای حوزه فناوری در این دوره زمانی با چالش‌هایی نیز مواجه بودند، به طور مثال نیروها باید دورکاری انجام می‌دادند و این دور کاری چالش‌های مدیریت پرسنل را نیز برای آنها به دنبال داشت و کسب و کارها در این زمینه نیز مشکلات خود را داشتند ولی در مجموع برداشت من این است که شرکت‌های حوزه فناوری‌های مالی متمرکزتر شده‌اند و درخواست‌های بیشتری را در مدت زمان چندماه اخیر پس از ورود بیماری کرونا به کشور داشتند.

نمره مردودی به پاسخگویی کسب و کارها در دوران کرونا
محمدی در پاسخ به این سوال که کسب و کار‌های حوزه فناوری‌های مالی تا چه اندازه توانستند به نیاز‌های جامعه در شرایط شیوع ویروس کرونا پاسخ دهند و تا چه اندازه در این زمینه موفق بودند، نیز گفت: به هیچ وجه موفق نبودند، اگر نیاز‌ها نمره ۱۰۰ داشت نمره پاسخگویی این شرکت‌ها ۲۰ بوده است، چرا که هم مشکلات رگولاتوری (قانون‌گذاری) در این زمینه بسیار زیاد است و هم کم کاری و کندی در این حوزه بسیار است.

وی افزود: به طور مثال موضوع تشخیص هویت الکترونیک در این دوران مطرح شد و در حال کار بر روی آن هستند، اما هنوز اقدامات بسیار زیادی باید انجام شود تا یک احراز هویت رگوله شده (قانون گذاری شده) داشته باشیم. بحث مجامع الکترونیک انجمن‌ها و شرکت‌ها به صورت الکترونیک نیز بحث بسیار مهمی است که هنوز کار خاصی در آن حوزه انجام نشده است چرا که شرکت‌های مهم ما نمی‌توانند مجامع خود را به صورت الکترونیک برگزار کنند و مشکلات زیادی در این حوزه وجود دارد، معتقدم کار‌های بیشتری در این زمینه می‌توان انجام داد و هنوز شرکت‌های حوزه فناوری‌های مالی به سطحی که بتوانند پاسخگوی نیاز‌های جامعه باشند نرسیده‌اند، هم موانع رگولاتوری و هم موانع عملیاتی در این زمینه وجود دارد.

محمدی همچنین گفت: شیوع ویروس کرونا خود به مانعی برای پیشبرد کار‌ها تبدیل شده است و به دلیل خطرات ناشی از این بیماری، انجام بسیاری از امورات از جمله برگزاری جلسات و مجامع امکان پذیر نیست. امضای قرارداد‌ها و توافقات به راحتی امکان پذیر نیست و بسیاری از جلسات ما با دولت و بخش خصوصی عملا متوقف شده است و همه این‌ها نشان می‌دهد که کار‌های بسیاری در این زمینه باید انجام شود.
رونق کسب و کارهای مجازی؛ اهمال در حوزه رمزارزها
رئیس انجمن فین تک ایران گفت: فروشگاه‌های مجازی، اولین مجموعه‌ای هستند که با اقبال زیادی مواجه شدند، سایر کسب و کارهای مجازی نیز رونق خوبی پیدا کردند. در حوزه فناوری‌های مالی می‌توانستیم اقدامات موثری در حوزه تراکنش‌های بین‌المللی انجام دهیم، به نوعی می‌توانستیم در این مدت رگولیشن خرید و فروش رمز ارز را نهایی کنیم تا صرافی‌های رمز ارز فعال باشند و در واردات و صادارت ما برای کسب و کارهای کوچک و متوسط مقداری گشایش ایجاد شود که متاسفانه فعال نشدند. در حوزه پرداخت‌های خرد نیز تراکنش‌های بانکی بسیار افزایش پیدا کرده است. در بحث رمز دوم با وجود آنکه مشکلات زیادی ایجاد کرد اما توانست امنیت تراکنش‌ها را بسیار افزایش دهد و در مجموع اقدام مفیدی بود.

بیشتر بخوانید:دریافت تسهیلات ویژه کرونا در ۵ دقیقه با اپلیکیشن ایوا

وی افزود: در زمینه تامین مالی جمعی هم بورس بنا بود برای شرکت‌های تامین مالی جمعی قوانین مربوطه را اعمال کند که هنوز کاری انجام نشده است، تامین مالی جمعی نیز بر بستر بلاک‌چین می‌تواند کمک بسیاری را به استارتاپ‌ها برای فعال‌تر شدن انجام دهد و به جای بانک‌ها سرمایه آنها را از بازار سرمایه تامین کند.