کد خبر: ۳۰۳۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۹۸

ایران نباید از توافق هسته‌ای خارج شود/ ترامپ به برجام برمی‌گردد؟

شب گذشته اعضای شورای امنیت سازمان ملل تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را بی‌ثمر کردند. آمریکا پیش از این هشدار داده بود که در صورت عدم رای آوردن قطعنامه در شورای امنیت، از مکانیزم ماشه علیه برجام استفاده می‌کند. درباره تصمیم مجلس برای آینده برجام با عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفتگو کردیم.
شب گذشته اعضای شورای امنیت سازمان ملل تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را بی‌ثمر کردند. آمریکا پیش از این هشدار داده بود که در صورت عدم رای آوردن قطعنامه در شورای امنیت، از مکانیزم ماشه علیه برجام استفاده می‌کند. درباره تصمیم مجلس برای آینده برجام با عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفتگو کردیم.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ایران با هدف تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل، در شورای امنیت رای نیاورد. آمریکا پیشتر گفته بود اگر پیش‌نویس این کشور در شورای امنیت رای نیاورد، به مکانیسم "بازگشت خود به خود تحریم ها" (موسوم به ماشه) که منجر به از سرگیری کلیه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران می‌شود، متوسل خواهد شد.

مکانیزم ماشه، بخشی از توافق اتمی سال ۲۰۱۵ بود تا در صورتی که ثابت شود ایران توافق را نقض کرده از سوی دیگر اعضای توافق از آن و علیه ایران استفاده شود. «محمود احمدی بیغش» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با سایت رویداد24 درباره تصمیم مجلس درباره آینده برجام با توجه به رای شب گذشته شورای امنیت گفت:معتقدم نباید به سرعت گزینه خروج از برجام را مد نظر قرار دهیم. ما باید راه‌های مختلف را بررسی کنیم. اینکه فکر کنیم خروج از برجام، آمریکایی‌ها را سر عقل می‌آورد و این‌ها دست از خصومت با جمهوری اسلامی برمی‌دارند اشتباه است. من اعتقاد دارم رفتار آن‌ها را نباید آخر دنیا بدانیم و در نتیجه خروج از برجام گزینه فوری نیست.

گزینه مقاومت دربرابر فشارهای آمریکا همچنان روی میز تهران

«محمود احمدی بیغش» در گفتگو با رویداد ۲۴ درباره آینده برجام در صورت استفاده آمریکا از مکانیزم ماشه و تصمیم مجلس به خروج از این توافق گفت: تاکنون جلسه‌ای در مجلس برای بررسی این احتمال تشکیل نشده، اما تحلیل من این است که باید منتظر باشیم ببینیم ظرف این چند روز آینده چه اتفاقی می‌افتد.

او با بیان اینکه ما به آمریکایی‌ها خوشبین نیستیم و نباید از اقدامات این چنینی آن‌ها واهمه داشته باشین گفت:  ما با دنیا و سازمان‌های بین‌المللی این همه تعامل داشتیم که به نتیجه مثبت و منافع عادلانه برسیم، اما اگر آمریکایی‌ها اصرار داشته باشند که علیه ایران اقدامی بکنند، ما واهمه نداریم و همان طور که با فشار‌های های قبلی مقابله کردیم این بار نیز مقاومت خواهیم کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی به تاثیر تحریم‌های پیشین بر کشور اشاره کرد و گفت: خیلی از فشار‌ها باعث پیشرفت‌هایی در کشور شده. همین تحریم‌ها و محدودیت‌ها مردم ایران را وادار کرد روی پای خودشان بایستند. ما نباید این قطع نامه را آخر دنیا بدانیم. جمهوری اسلامی راهش را انتخاب کرده و این راه را ادامه می‌دهد.
 
خروج ایران از برجام گزینه فوری نیست

احمدی در خصوص احتمال طرح مساله خروج ایران از برجام در مجلس در صورت تصویب این قطع نامه گفت: من می‌گویم نباید به سرعت گزینه خروج از برجام را مد نظر قرار دهیم. ما باید راه‌های مختلف را بررسی کنیم. اینکه فکر کنیم خروج از برجام، آمریکایی‌ها را سر عقل می‌آورد و این‌ها دست از خصومت با جمهوری اسلامی بر نمی‌دارند اشتباه است. من اعتقاد دارم رفتار آن‌ها را نباید آخر دنیا بدانیم و در نتیجه خروج از برجام گزینه فوری نیست.
بیشتر بخوانید:شکست واشنگتن در نیویورک/ چرا طرح تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران رأی نیاورد؟

این نماینده مجلس اصافه کرد: ترامپ برای پیروزی در انتخابات به یک ژست‌هایی نیاز دارد در مقابل ایران روسیه چین. اگر ترامپ احساس شکست در انتخابات آینده را کند، نه تنها قطعنامه‌ایی بر علیه ما صادر نمی‌کنند، بلکه احتمال دارد به برجام برگردد و تحریم‌ها را هم لغو کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی درباره همراهی کشور‌هایی نظیر روسیه و چین با ایران گفت: ما انتظار داریم شرکای ما سر بزنگاه، دوست ما باشند. قطعا این توقع وجود دارد که در موارد ضروری این کشور‌ها از حق وتو استفاده کنند. مردم ایران فکر می‌کند روسیه و چین در کنار ما هستند، چون خودشان هم زخمی تحریم‌های آمریکا هستند. هم چین هم روسیه در جنگ اقتصادی با آمریکا هستند و این‌ها از وحشی گری دولت آمریکا صدمه دیده اند. این برای مردم ما حتمی است که چین و روسیه در کنار ما هستند و تصمیم آمریکا را وتو خواهند کرد.