کد خبر: ۳۰۴۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۷

مقام پیشین کاخ سفید: امیدوارم توافق ایران و آژانس، مسأله دسترسی به ۲ سایت را زودتر حل کند/ آمریکا حق فعال‌سازی مکانیزم ماشه را ندارد

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون با ابراز امیدواری نسبت به سفر گروسی تاکید کرد که امیدوار استبا توافق صورت گرفته در این سفر مساله دسترسی به سایت‌های ایران حل شود.

فرانک هیپل (Frank N von hippel) دستیار پیشین امنیت ملی در دفتر علم و فناوری کاخ سفید (۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵) و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون است. وی به صورت تخصصی در حوزه سلاح هسته‌ای و پیمان منع اشاعه هسته‌ای و جنگ تحقیق و بررسی کرده است. وی در گفتگو با ایلنا نظرات خود را در مورد افزایش تنش‌ها در منطقه بیان کرده است:

باید با ادعای احتمالی ترامپ درباره تقلب در انتخابات مقابله کنیم
فرانک هیپل در ابتدا گفت: احتمالا جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود، اما باید بتوانیم بر ادعا‌های مورد نظر ترامپ مبنی بر اینکه این انتخابات تقلب بوده است، غلبه کنیم. بایدن متعهد شده که ایالات متحده را به برجام بازگرداند. با این وجود این بستگی به این دارد که ایران هم بازگشت آمریکا را بپذیرد.

آمریکا با خروج از برجام حق فعال‌سازی مکانیزم ماشه را ندارد
وی در مورد حق آمریکا برای فعال‌سازی مکانیزم ماشه گفت: اعضای برجام و ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد اظهار داشتند که از آنجا که رئیس‌جمهور ترامپ ایالات متحده را از برجام خارج کرده، دولت ترامپ حق ندارد که قطعنامه را علیه ایران فعال کند. ظاهراً، استراتژی دولت ترامپ این است کشور‌های دیگر را به هر طریقی با خود همراه کند. با مخالفت متفق‌القول سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل، دشوار است که دریابیم چطور می‌توان چنین امکانی را به وجود آورد. نتیجه این امر ادامه وضعیت فعلی تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده و فشار بر شرکت‌های آسیب‌پذیر در کشور‌ها برای پیروی از تحریم‌های ایالات متحده است.

بیشتر بخوانید: سفر مدیرکل آژانس به ایران؛ توقع آمریکا از گروسی چه بود؟

امیدوارم سفر گروسی مسأله دسترسی به سایت‌های ایران را حل کند
این کارشناس برجسته در مورد سفر گروسی به ایران گفت: من فقط گزارشی از سازمان انرژی اتمی ایران دیده‌ام که دیدار‌های بین گروسی و مسئولان ایران به خوبی پیش رفت. امیدوارم با توجه به توافق صورت گرفته در این سفر، مسئله دسترسی به سایت‌هایی که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای درخواست کرده است، برطرف شود.

ایران با هوشمندی در برابر درخواست آژانس ایستادگی نکرد
دستیار پیشین امنیت ملی در دفتر علم و فناوری کاخ سفید یادآور شد: همانطور که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۵ ژوئن گزارش داد، ایران همچنان با ادامه همکاری‌های خود اجازه می‌دهد تا بازرسان آژانس انرژی هسته‌ای و فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم و اجزای سانتریفیوژ خود را بررسی کنند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست دسترسی به دو سایت که قبلاً از آن‌ها بازدید نکرده است را داشته است. البته من نمی‌فهمم که چرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این بازدید را ضروری می‌داند، شاید دلیل آن فشار آمریکا است. خوشبختانه توافق صورت گرفته نشان می‌دهد که ایران با هوشمندی در برابر دسترسی به آژانس انرژی هسته‌ای ایستادگی نکرده چرا که ممانعت از این اتفاق در زمانی که دولت ترامپ در تلاش برای منزوی کردن ایران است، به یک بحران تبدیل می‌شد. من امیدوارم که ایران در ادامه امکان دسترسی را فراهم کند تا ما بتوانیم روی موضوعات مهم‌تر تمرکز کنیم.

امیدوارم برجام تا بعد از انتخابات ایالات متحده زنده بماند
وی خاطرنشان کرد: ایران در واکنش به استراتژی فشار حداکثری و خروج آمریکا از برجام تعهدات خود را کاهش داده است. متأسفانه، این استراتژی تاکنون کار نکرده است و آینده برجام را پیچیده‌تر کرده است. من امیدوارم که برجام تا بعد از انتخابات ایالات متحده زنده بماند و این امکان وجود داشته باشد که ایالات متحده بتواند فشار بر سایر کشور‌ها را متوقف کند و ایران کاملاً به تعهدات خود تحت برجام بازگردد و تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود.

منبع: ایلنا