کد خبر: ۳۰۴۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۱۳۶

صاحبان سهام عدالت خودرودار می‌شوند!/ ماجرای خودروی رایگان چیست؟

حاشیه‌های سهام عدالت تمام شدنی نیست. پس از حواشی ناشی از فروش وجه سهام عدالت و گلایه متعدد مردم از عدم دریافت یا دریافت با تاخیر سهام عدالت، این بار اعلام شده که برخی نمایندگان مجلس به دنبال طرحی هستند که اقشار ضعیف جامعه با سهام عدالت خود صاحب خودرو شوند.

خودرو رایگان را اولین بار یکی از نماینده‌های مجلس چند وقت پیش مطرح کرد.

پنجشنبه ششم شهریور ماه امسال، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از تدوین طرحی برای خودرودارکردن خانواده‌های نیازمند خبر داد و گفت که در این طرح تامین خودرو برای هر خانوار پنج دهک پایین پیش‌بینی شده است.

سیدعلی موسوی اظهار کرد: در طرح خودرودار کردن خانواده‌های نیازمند پیش‌بینی شده که برای هر خانوار پنج دهک پایین که جزو خانواده‌های نیازمند و آسیب‌پذیر هستند یک خودرو در نظر گرفته شود.

وی درباره منبع تامین مالی این طرح نیز گفت:‌ ما سازوکاری را طراحی کرده‌ایم که این کار به راحتی و بدون هزینه برای دولت انجام شود و ان‌شاءالله به زودی جزئیات این طرح و سازوکار تامین مالی آن را اعلام خواهیم کرد.

اما پس از این، خبر تکذیب عرضه خودرو رایگان منتشر شد.


بیشتر بخوانید: طرح مجلس برای خودرو دار کردن دارندگان سهام عدالت


علی جدی، نایت رئیس دوم کمیسیون صنایع و معاون مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز طرح عرضه رایگان خودرو را رد کرد و گفت: من مصاحبه آقای موسوی را خواندم اما چنین طرحی در کمیسیون مطرح نشده است. در سه هفته گذشته نمایندگان مجلس در حوزه بوده‌اند.

وی افزود: در طرحی که برای خودرو مطرح شده و ظرف دو هفته آینده جزئیات آن مشخص می‌شود، موضوعاتی از قبیل عرضه خودرو، ساماندهی عرضه و تقاضا، قیمت پایه و عرضه در بورس در آن مطرح است.

با این حال بار دیگر علی موسوی گفته است: من به همراه یک تیم اقتصادی طرح خودرو دار کردن خانواده‌های نیازمند بدون خودرو را مورد بررسی قرار دادم و تدوین کردم و پیش از این هم اعلام کردیم که این طرح برای دولت و همچنین خانوارها بار مالی نخواهد داشت. ما سعی کردیم سازوکار شفاف و روشنی را طراحی کنیم و استفاده از سهام عدالت را به عنوان سازوکار تامین مالی پیش‌بینی کردیم.

وی با بیان این‌که خانوارهای دهک‌های پایین و آسیب پذیر با اولویت خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی در این طرح مورد توجه قرار گرفتند، گفت: ما سعی خواهیم کرد با بخشی از سهام عدالت این خانوارها خودرودار شوند بدون آنکه هزینه چندانی برای آنها داشته باشد و از سویی افزایش سرمایه‌ای هم برای خودروسازان در پی خواهد داشت که بتواند تولید جدید با تیراژ بالا داشته باشند.