کد خبر: ۳۰۴۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۴۵

غفلتی که به اندازه ویروس کرونا مرگبار است

سازمان جهانی بهداشت درباره توقف اجرای برنامه‌های بهداشت عمومی کشور‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا هشدار داد.
این سازمان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ۹۰ درصد کشور‌ها اجرای برنامه‌های عمومی بهداشتی در جامعه را به دلیل شیوع کووید ۱۹ متوقف کرده اند. این امر می‌تواند زحمات بهداشتی کشور‌ها در چند دهه گذشته را ظرف مدت کوتاهی از بین ببرد.

داده‌های آماری سازمان جهانی بهداشت از بیش از ۱۰۰ کشور جهان نشان می‌دهد از ماه مِه تا ماه ژوئیه میلادی برنامه‌های مربوط به بهداشت عمومی مختل شده است. از این میان، برنامه واکسیناسیون عمومی با ۷۰ درصد، برنامه پزشک خانواده و مراقبت‌های مربوط به آن ۶۸ درصد و مراقبت‌های مربوط به پیشگیری و تشخیص سرطان در جامعه ۵۵ درصد دچار اختلال در فرآیند اجرا شده اند.

این سازمان تاکید کرد: منطقه شرق مدیترانه شامل کشور‌هایی همچون افغانستان، یمن و سوریه و نیز منطقه آفریقا و جنوب شرق آسیا بیشترین آسیب را در اجرای برنامه‌های بهداشت عمومی از زمان همه گیری ویروس کرونا دیده اند.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد همزمان با تلفات ویروس مرگبار کرونا در جهان، شاهد آن هستیم که به دلیل اختلال در روند اجرای برنامه‌های بهداشت عمومی در جامعه، تلفات سایر بیماری‌ها نیز در برخی نقاط جهان شاهد افزایش بوده است. اگر این روند ادامه یابد، در بلند مدت شاهد افزایش تلفات ناشی از بیماری‌های قابل پیشگیری خواهیم بود و این موضوع حتی پس از پایان همه گیری کرونا نیز می‌تواند دامن کشور‌ها را بگیرد.

پیش‌تر سازمان جهانی بهداشت درباره لغو طرح‌های واکسیناسیون سالانه در جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا هشدار داده بود. این سازمان اعلام کرد: سطح ایمنی سازی کودکان در مقابل بیماری‌هایی همچون سرخک، کزاز و دیفتری به دلیل شیوع جهانی ویروس کرونا به شدت کاهش یافته است. از همین رو ما شاهد به خطر افتادن جان میلیون‌ها کودک در جهان هستیم.

بیشتر بخوانید: آخرین اخبار از تولید واکسن کرونا/ آیا ایران از چین واکسن وارد خواهد کرد؟


تدروس ادهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت نیز در این رابطه گفت: مرگ و میر کودکان به دلیل عدم واکسیناسیون می‌تواند بسیار بیشتر از خود شیوع ویروس کرونا باشد.

دلیل اصلی این وقفه و اختلال در روند واکسیناسیون ناشی از نبود تجهیزات لازم بهداشتی برای محافظت از پرسنل درمانی است. همچنین اعمال محدودیت‌ها برای سفر و شمار کم پرسنل بهداشتی در برخی کشورها، از دلایل دیگر اختلال در روند واکسیناسیون اعلام شده است. این عوامل منجر به وقفه و یا تعطیلی کامل ایمنی سازی عمومی در این کشور‌ها شده است.

این گزارش می‌افزاید: دستکم ۳۰ برنامه واکسیناسیون عمومی در مقابل بیماری سرخک در خطر لغو شدن قرار دارد که می‌تواند منجر به ایجاد همه گیری جهانی این بیماری شود. پیش از شیوع ویروس کرونا نیز شمار مبتلایان به سرخک در جهان در حال افزایش بود. براساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت تنها در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۱۰ میلیون نفر به سرخک مبتلا شدند و ۱۴۰ هزار نفر که بیشتر آنان کودک بودند جان خود را از دست دادند.

سازمان جهانی بهداشت به شدت نگران است عدم واکسیناسیون عمومی منجر به مرگ و میر گسترده ناشی از بیماری‌های قابل کنترل شود. براساس داده‌های این نهاد، در سال ۲۰۱۹ و پیش از شیوع ویروس کرونا ۱۴ میلیون کودک در جهان تحت برنامه واکسیناسیون سالانه قرار نگرفتند. بیشتر این کودکان ساکن قاره آفریقا بودند و به برنامه‌های بهداشت عمومی دسترسی نداشتند.

متخصصان تاکید دارند توقف روند واکسیناسیون عمومی و نیز اجرای برنامه های بهداشتی در جامعه می تواند تلفاتی بسیار بیشتر از ویروس کرونا در جهان داشته باشد.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان از مرز ۲۵ میلیون نفر گذشته است. از این میان، تاکنون ۸۴۵ هزار نفر به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند. سازمان جهانی بهداشت از مردم می‌خواهد تا زمان کشف واکسن موثر برای مقابله با این ویروس، فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرده و در اماکن عمومی از ماسک استفاده کنند. برآورد می‌شود نسخه اولیه واکسن کرونا اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی به بازار عرضه شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان