کد خبر: ۳۰۵۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۹۶۴

چگونگی اثبات تجاوز جنسی در دادگاه! / ۴ مورد که مجازات اعدام دارد!

تجاوز به عنف یا به اصطلاح عرف جامعه تجاوز جنسی یکی از شنیع‌ترین اعمالی هست که امکان دارد در هر جامعه‌ای برای هر فردی رخ بدهد این عمل در نزد افراد جامعه به شدت منفور و زشت تلقی می‌شود و جز اعمال غیرقابل بخشش از نظر افراد جامعه و فردی که به او تجاوز شده است می‌باشد، چرا که تجاوز جنسی آثار بسیار بدی از لحاظ روحی و روانی در فرد برای سالیان طولانی بجا می‌گذارد.
از لحاظ حقوقی مطابق با ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی قانونگذار ما به صراحت بیان می‌کند: مجازات حد زنا در موارد زیر اعدام می‌باشد: الف) زنا با محارم نسبی. ب) زنا با زن پدر که موجب اعدام زانی است. پ) زنای مرد غیرمسلمان با زن مسلمان که موجب اعدام زانی است. ت) زنای به عنف یا اکراه از سوی زانی که موجب اعدام زانی است؛ و در تبصره ۲ این ماده قانونگذار ما می‌گوید: هرگاه کسی با زنی که راضی به زنای با او نباشد در حال بیهوشی، خواب یا مستی زنا کند رفتار او در حکم زنای به عنف است. در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش، تهدید و یا ترساندن زن اگر چه موجب تسلیم شدن او شود نیز حکم فوق جاری است.

با توجه به توضیحات داده شده می‌توان گفت از آنجا که اثبات تجاوز جنسی در دادگاه‌های کیفری به شدت سخت و پیچیده است و نیازمند دلایل و مستندات بسیار قوی می‌باشد بهتر است اگر خدایی نکرده مورد تجاوز به عنف (تجاوز جنسی) قرار گرفتید این اقدامات را پس از تجاوز حتما انجام بدهید تا روند رسیدگی پرونده شما در دادگاه‌های کیفری برایتان آسان‌تر بشود.
بیشتر بخوانید: دلیل اصلی پنهان‌ماندن تجاوز در ایران/ با مقاومت خانواده‌ها در برابر تربیت جنسی چه کنیم؟


۱) پیشنهاد می‌شود پس از رهایی از دست متجاوز سریعا به کلانتری مراجعه کرده و مسله تجاوز را به پلیس اطلاع بدهید و از پنهان کردن این مسله به شدت خودداری کنید چرا که تنها کسی که از پنهان ماندن این مسله سود میبرد فرد متجاوز می‌باشد. پس حتما به پلیس مراجعه کنید و یا اگر از لحاظ روحی شرایط مناسبی ندارید که به کلانتری مراجعه کنید حتما با یک تلفن به مرکز پلیس این مسله مهم را حداقل اطلاع بدهید و پنهانکاری نکنید.

۲) معمولا قربانی تجاوز جنسی فقط ۷۲ ساعت پس از تجاوز جنسی وقت دارد که خود را به یک بیمارستان برساند تا تشخیصات اولیه تجاوز جنسی توسط پزشک انجام شود و پزشکان با تجویز دارو و آزمایشات مخصوص از بروز بیماری‌های مقاربتی به خصوص بیماری‌های ایدز، هپاتیت و... در آینده جلوگیری کنند، این مسله را پنهان نکنید و حتما به پزشک زنان مراجعه کرده و تست بارداری بدهید.

۳) پس از رهایی از دست متجاوز به یک مکان امن رفته و از یک فرد قابل اعتماد که می‌تواند خانواده یا دوست نزدیک شما باشد کمک بگیرید و ماجرا را برایش تعریف کنید و از او بخواهید که پیش شما بماند تا تنها نباشید و بعد سریعا به نزدیک‌ترین کلانتری مراجعه کرده و موضوع را گزارش بدهید تا شما را به پزشکی قانونی بفرستند.

۴) به دلیل این که اکثر تجاوز‌های جنسی با خشونت همراه است ممکن است از آسیب‌های زیادی برخوردار شوید حتما از نزدیکان خود مثل مادر یا خواهر و... که به آن‌ها اعتماد دارید و از آن‌ها آرامش روحی دریافت می‌کنید بخواهید که کنار شما باشند تا حالتان بهتر شود چرا که احتمال بروز رفتار‌های هیجانی و شتاب زده پس از وقوع تجاوز از سمت شما امکان دارد رخ بدهد که این مسله کاملا طبیعی می‌باشد و حتما در کوتاه‌ترین زمان ممکن به یک روانشناس و یا روانپزشک مراجعه کنید و ماجرا را تعریف کنید و از او کمک بخواهید و تحت درمان قرار بگیرید.

۵) قبل از مراجعه و معاینه کامل توسط پزشکی قانونی و یا هر پزشک دیگر که به آن مراجعه می‌کنید و دردسترس دارید سعی کنید شواهد و مدارک تجاوز را برای پنهان نمودن ماجرای تجاوز از بین نبرید و صبور باشد و قبل از معاینه کامل توسط پزشک این کار‌ها را انجام بدهید: ۱. به حمام نروید ۲. لباس‌های خود را که هنگام تجاوز بر تن داشتید نشورید یا دور نیندازید ۳. لباس‌ها را با دقت در بیاورید. ۴. آثار کبودی یا زخم را حتما به پزشک نشان بدهید و خودتان به تنهایی درمان نکنید.

۶) تجاوز جنسی قطعا سخت و غیرقابل درک می‌باشد، اما دقت کنید که تمام جزئیات تجاوز را مثل: زمان تجاوز، مکان تجاوز، تعداد افراد متجاوز و یا مشخصات خاص افراد متجاوز مثل خالکوبی رو دست، تتو هر جای بدن متجاوز، چهره خاص، لهجه خاص و... که یادتان می‌باشد را پس از تجاوز یادداشت کنید و یا به فردی قابل اعتماد بگوید و یا در هنگام مراجعه به پلیس حتما این موارد را بازگو کنید که چه اتفاقی افتاده تا در هنگام شکایت از متجاوز و شناسایی متجاوز به عنوان اماره نزد دادگاه استفاده کنید.

۷) مکان‌هایی که چند ساعت قبل از تجاوز رفته اید را پس از رهایی از دست متجاوز یادداشت کرده و یا به پلیس آدرس آن مکان‌ها را بدهید و این مسله را پنهان نکنید چرا که اگر لازم شد از دوربین‌های مدار بسته آن محیط‌ها برای شناسایی فرد متجاوز استفاده کنید، این نکته را در نظر داشته باشید که اگر با فردی قرار ملاقات دارید و گفته است به شما تنها بیاید و شما به او اعتماد ندارید اولا تحت هیچ عنوانی تنها نروید و اگر مجبور شدید تنها بروید حتما یه یک نفر این قرار ملاقات را اطلاع بدهید.

۸) متاسفانه در برخی از تجاوز‌ها متجاوزان امکان دارد به شما داروی بیهوشی یا مواد مخدر یا الکل یا یک چیز توهم آور و... به حیله به شما داده باشند پس از رهایی از دست متجاوز سریعا به یک آزمایشگاه مراجعه کنید و از خود آزمایش خون و یا آزمایش ادرار حتما بگیرید، و به این نکته توجه کنید که از افرادی که نمی‌شناسید چیزی برای خوردن قبول نکنید و مخصوصا در تاکسی‌هایی که رهگزری سوار می‌شوید و نمی‌شناسید و مربوط به یک جای معتبر و مطمئن نیستن استفاده نکنید و از آن‌ها چیزی برای خوردن نگیرید و در صورتی که مسیر دلخواه شما را راننده نرفت اول از همه به پلیس زنگ بزنید بعد سعی کنید مانع راننده شوید.

۹) پس از تجاوز هنگامی که به پزشک مراجعه می‌کنید از پزشک بخواید تا با دقت بالا شما را معاینه کند تا میزان صدمات جسمی به شما توسط پزشک مشخص شود و یا اگر باکره هستید سلامت بکارت شما توسط پزشک زن مشخص شود چرا که ممکن است فرد متجاوز بکارت شما را از بین برده باشد و این مسله در آینده شما تاثیر بسزایی دارد و حتی امکان دارد خطر بیماری‌های مقاربتی شما را در آینده تهدید کند.

۱۰) در صورتی که هر چیزی از فرد متجاوز دارید مثل: عکس، صدای ضبط شده او، ایمیل، پیامک، اینستاگرام، تلگرام، توئیتر، واتسپ و...، که در آن‌ها پیامی داده باشد و یا هر چیز دیگر که فک می‌کنید مهم است می‌تواند جز دلایل اثبات ادعای شما محسوب شود پس کلیه مستندات خود را با دقت جمع‌آوری کنید و از هر کدام دو یا سه نسخه کپی داشته باشید و در هنگام مراجعه به کلانتری و دادگاه از آن‌ها استفاده کنید.

امیرحسین صفدری پژوهشگر و محقق حقوقی
منبع: رکنا