کد خبر: ۳۰۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۷۳

هدف فارس و رسایی از خبر «توقیف هفته‌نامه ۹ دی» چیست؟

خبرگزاری فارس که در جریا‌ن‌سازی و مواضع تند علیه مطبوعات و رسانه‌های اصلاح‌طلب و معتدل سابقه‌ای طولانی دارد، این‌بار با انتشار اخباری جهت‌دار به‌نفع جریانی مخالف دولت، خبر از توقیف رسانه‌هایی داده است که منابع رسمی هنوز این خبر را تایید نکرده‌‌اند و این رسانه‌ها نیز بدون هیچ‌گونه مشکلی در حال فعالیت هستند.

فارس نوشته است: ظرف چند روز گذشته خبری در برخی از رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه هیأت نظارت بر مطبوعات دو رسانه 9 دی و جهان‌نیوز را توقیف کرده است. این خبر حکایت از آن داشت که اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات این تصمیم را گرفته و قرار است در آخرین روزهای سال درباره ان اطلاع رسانی کنند.


به گزارش خرداد، این خبرگزاری در ادامه با علاء‌الدین ظهوریان، دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات نیز گفت‌وگویی انجام داده و به نقل از وی نوشته است: این اخبار صحت ندارد البته بنده در این باره اطلاع دقیقی ندارم. البته اگر لازم باشد هیئت نظارت هماهنگی‌های لازم را در جلسات تشکیل شده انجام می‌دهد و رأی خود را یا به صورت تلفنی و در جلسه غیرحضوری به اطلاع می‌رساند.


با اینکه دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات این خبر را تکذیب کرده است اما خبرگزاری فارس در تماس با حجت‌الاسلام رسایی مدیرمسئول هفته‌نامه 9 دی از وی درباره این اقدام هیئت نظارت پرسید که رسایی درباره تصمیم هیأت نظارت بر مطبوعات به‌منظور توقیف نشریه «9 دی» اظهار داشت: من هم این موضوع را از منابع غیررسمی معتبر شنیده‌ام و تاکنون هیچ منبع رسمی آن را تایید نکرده است.


رسایی مدعی شد: دولت در این باره پیش از این نیز تصمیماتی داشته است به طوری که توقیف نشریه «9دی» چندین بار خیز برداشته شده است. وی با بیان اینکه تحمل نقد در دولت یازدهم بسیار پائین است، بیان داشت: بر همین اساس چنانچه تصمیمی بر توقیف رسانه‌هایی که زبان به نقد گشوده‌اند، اتخاذ شود، بعید به نظر نمی‌رسد. البته چنین قصدی پیش از این بوده است، اما پس از تذکرات مقام معظم رهبری درباره حوزه فرهنگ مبنی بر حمایت مسئولان وزارت ارشاد از جریانات فرهنگی مؤمن و انقلابی انتظار توقیف این نشریه نمی‌رود. وزارت ارشاد در این‌باره حساب و کتاب کرده و متوجه هزینه بالای توقیف رسانه‌ها شده است و بعید است بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری چنین اتفاقی بیفتد.


البته به احتمال زیاد منظور آقای رسایی از «هزینه بالای توقیف رسانه‌‌ها» تنها مربوط به رسانه وابسته به خودش است وگرنه وی بارها علیه رسانه‌های جناح مقابل موضع‌گیری‌های تندی داشته است و خواستار برخورد با این رسانه‌ها نیز شده است.


به گفته مدیرمسئول نشریه «9 دی» فعالیت رسانه‌ها هم‌اکنون صریح و شفاف است اما برخلاف قانون نیست.  وی با بیان اینکه ما وظیفه‌ای برای تعریف و تمجید کردن نداریم، افزود: البته اگر در دولت اقدام مهمی متناسب با شاخصه‌های امام راحل و رهبری ایجاد شود، حتما برجسته‌سازی خواهد شد.


رسایی با اشاره به تشکیل جلسه‌ای در کمیسیون اصل 90 که با حضور وزیر ارشاد برگزار شد، بیان داشت: در این جلسه از حسین انتظامی معاونت مطبوعاتی ارشاد درباره توقیف این نشریه سؤال کردم که وی در جواب گفت، چنین قصدی و برنامه‌ای در پیش نیست. وی با بیان اینکه بعید است دولت راستگویان موضوعی را تکذیب کنند و باز آن اتفاق بیفتد، خاطرنشان کرد: چنانچه نشریه «9 دی»‌ توقیف شود، حماسه 9 دی توقیف شدنی نیست و رسانه‌های دیگری مانند «9 دی» همین مطالبه‌گری را انجام می‌دهند.