کد خبر: ۳۰۶۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۱۹

لاری: هیچ نقطه عاری از کرونا نداریم

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر ۸۸ شهرستان در وضع قرمز ۹۰ شهرستان هم در وضعیت هشدار هستند گفت: هیچ نقطه سبزی در کشور نداریم که عاری از بیماری باشد.
سیماسادات لاری گفت: بیشترین بروز موارد بستری در هفته سوم شهریور در استان‌ها بوشهر، قم و لرستان بوده است. در تهران آمار بستری دو برابر شده است و بیشترین بروز فوتی در یک هفته در استان‌های خراسان شمالی، سمنان و اصفهان بوده است و به نظر می‌آید اگر کنترل نکنیم در برخی از شهرستان‌ها و استان‌ها وارد موج سوم بیماری کوئید ۱۹ می‌شویم.

وی افزود: به هر حال هر رفتار اجتماعی که تغییر می‌کند و هر تجمعی که به دلایل مختلف مانند بازگشایی مدارس، تعطیلات، عزاداری‌ها و… ایجاد می‌شود قطعاً در آمار تأثیر خودش را نشان می‌دهد. لاری خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت یک وزارتخانه است که سیاست‌های سلامت را می‌گذارد و در کوئید ۱۹ سیاست ما مشخص است چه در بحث فاصله‌گذاری‌ها و چه در بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در ستاد ملی کرونا همه نظرات را تجمیع می‌کنند با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی این تصمیمات گرفته می‌شود و در این شرایط مجبور هستیم برای بازگشایی پروتکل بنویسیم و اصرار کنیم پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در بحث بازگشایی مدارس بحث حضوری و یا غیرحضوری مطرح شد که الان تقریباً به صورت اختیاری برگزار می‌شود. در تهران از این موضوع استقبال زیادی نشد و تقریباً ۱۵ درصد در مدارس حضور پیدا کردند. البته ما یک سری مشکلاتی داریم علی‌رغم اینکه ماسک و ضدعفونی در مدارس بوده است اما تهویه مسئله مهمی است. در فضای سربسته که تهویه خوبی ندارد و اگر یک نفر مبتلا باشد قطعاً زمینه این است تا دیگران هم مبتلا شوند. الان در این شرایط آب و هوایی که می‌شود پنجره را باز کرد و تا حدودی مؤثر است اما کم‌کم که آب و هوا سرد می‌شود؛ کنترل این مسئله مشکل می‌شود. و همه این موارد دو هفته بعد در تعداد بستری‌ها و سه الی چهار هفته بعد در تعداد فوتی‌های ما اثر خودش را نشان می‌دهد. لاری در پاسخ به این سوال که شرایط خیلی از شهرها از جمله تهران در وضعیت قرمز هست اما لغو دورکاری و برقراری طرح ترافیک نشان از وضعیت بد تهران ندارد و خیلی از اتفاقات و تصمیمات در راستای قرمز بودن شهر تهران نیست گفت: با توجه به وضعیت شهرستان‌ها تصمیم‌گیری بشود و تهران خاص هست و می‌تواند همه کشور را تحت شعاع قرار بدهد و باید برای تهران یک برنامه‌ریزی ویژه و دقیقی انجام داد البته من با مسئولینی که در این‌باره دست‌اندرکار هستند صحبت کردم و مطرح کردند که ترافیک آنقدر تأثیر نداشته و شرایطی ایجاد کردند که مردم می‌توانند قبل و بعد از ساعت کاریشان از خودرو خودشان استفاده کنند اما به هر حال تهران به خاطر اینکه یک کلانشهر پرتردد هست و شاید مردم کمتر ماسک بزنند و یا پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت نکنند و ترددهای پرشمارشان را نتوان کنترل کرد شرایط در تهران پیچیده است.