کد خبر: ۳۰۶۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۵

توافقی برای فلسطین بدون نام فلسطین/ توافق صلح یا هدیه انتخاباتی به ترامپ؟

توافق‌ عادی سازی روابط امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل در حالی امضا شد که نامی از کشور فلسطین در این توافق برده نشده است. «حسن نافعه» استاد علوم سیاسی در دانشگاه مصر در واکنش به امضای این توافق گفت که این روز، روز غم‌انگیز دیگری در روزگار بد عربی است و ۲ کشور عربی در حالی به سوی صلح با اسرائیل می‌شتابند که اسرائیل همچنان در حال نابودی مردم فلسطین و نقض حقوق آن‌ها است.
عصر روز گذشته، مراسم امضای توافق عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل به میزبانی رئیس جمهور آمریکا برگزار شد. طی یک ماه گذشته دو کشور امارات و بحرین اعلام کردند که در راستای تلاش‌ها و میانجیگری‌های واشنگتن و در مقابل عقب نشینی تل آویو از انضمام بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی فلسطین، با اسرائیل صلح خواهند کرد و سطح بالایی از روابط دیپلماتیک شامل همکاری در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، گردشگری میان طرفین برقرار خواهد شد.

ناظران بر این باورند که این توافق در راستای تلاش‌های رئیس جمهور آمریکا برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور است که در ماه نوامبر برگزار خواهد شد. ترامپ طی چهارسال گذشته حضور در کاخ سفید در کسب موفقیت در عرصه سیاست خارجی ناکام  و تنها به بازسازی شرایط اقتصادی آمریکا مشغول بود و توانست در این زمینه دستاوردهایی را نیز کسب کند، دستاوردهایی که در نتیجه شیوع گسترده ویروس کرونا به حاشیه رفت. حال ترامپ در تلاش است بخت خود را در واپسین روزهای باقی مانده در خاورمیانه بیازماید.

این اقدام کشورهای عربی اما با مخالفت فلسطین، مردم بحرین و امارات همراه شد و اعتراضات گسترده‌ای در کشورهای عربی به راه افتاد. در همین رابطه «حسن نافعه» استاد علوم سیاسی در دانشگاه مصر در واکنش به امضای توافق عادی‌سازی روابط ۲ کشور عربی با اسرائیل گفت که این روز، روز غم‌انگیز دیگری در روزگار بد عربی است و ۲ کشور عربی در حالی به سوی صلح با اسرائیل می‌شتابند که اسرائیل همچنان در حال نابودی مردم فلسطین و نقض حقوق آن‌ها است.

وی در این باره گفت که این اقدام چیزی جز ضعف و تفرقه میان حکومت‌های عرب و مردم آن‌ها به اعراب اضافه نمی‌کند و از این موضوع کسی جز ترامپ و نتانیاهو نفع نمی‌برند. به نظر می‌رسد اعراب در حفره‌ای بی انتها افتاده‌اند.

توافقی برای فلسطین بدون نام فلسطین 

شب گذشته، امضای توافق عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و امارات متحده عربی در حالی امضا شد که نامی از کشور فلسطین و یا چشم پوشی از الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی در این توافق وجود ندارد. این در حالی است که امارات و بحرین اعلام کرده بودند که در مقابل تعلیق طرح انضمام بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی تن به این عادی سازی می‌دهند.

صبح امروز چهارشنبه، رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که در متن توافق عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات متحده عربی که شب گذشته در کاخ سفید به امضا رسید هیچ نامی از کلمه «دولت فلسطین» برده نشده است و تنها جمله «آرمان‌های دو قوم» ذکر شده است. به گفته «یریف لفین» رئیس پارلمان اسرائیل، کنست، در توافق صلح با اسرائیل، عقب نشینی از موضوع الحاق و اعمال حاکمیت اسرائیل بر کرانه باختری وجود ندارد.

به گفته شبکه عبری زبان «کان» اسرائیل، شکل‌گیری کامل روابط دیپلماتیک و عادی سازی کامل روابط میان اسرائیل و امارات، احترام به حاکمیت طرفین از سوی امارات و اسرائیل و حل اختلافات میان تل آویو و ابوظبی از طرق مسالمت آمیز، راه‌اندازی سفارت‌های طرفین در ابوظبی و تل‌آویو و تبادل سفیر، التزام طرفین به عدم اتخاذ اقدامات دشمنانه علیه طرف دیگر، امضای توافق همکاری میان طرفین در بخش‌های مختلف تجارت و گردشگری و هواپیمایی از بخش‌های این توافق است.

به گفته این شبکه اسرائیلی، همین بند‌های مشابه در توافق با بحرین نیز ذکر شده است و در این توافق نیز از لغو روند الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی فلسطین و یا برپایی دولت مستقل فلسطین یاد نشده است و تنها به تلاش‌های مشترک برای رسیدن به توافقی با هدف حل درگیری‌های فلسطین و اسرائیل اشاره شده است.

واکنش رسانه‌های جهان به امضای توافق صلح

روزنامه الاخبار لبنان در تحلیلی در این باره نوشت: در جشن روز گذشته کاخ سفید، سلسله هدایای نظام سعودی از طریق متحدش امارات و وکیل‌اش یعنی بحرین به رژیم صهیونیستی به اوج خود رسید. این روزنامه همچنین می‌نویسد که بر اساس سندی که دولت اسرائیل منتشر کرده است علاوه بر امارات و بحرین، احتمالا عربستان سعودی و عمان نیز به این توافق پیوسته و روابط خود با اسرائیل را رسمیت ببخشند. بر اساس این افشاگری، تل آویو در حال گفتگو با منامه و ریاض و مسقط در حوزه‌های مختلف و مشترک امنیتی، سیاسی و اقتصادی است، به نوشته این روزنامه این گفتگو‌ها ارتباطی با روند عادی سازی و حل مساله فلسطین ندارد.

روزنامه واشنگتن پست نیز در این باره نوشت: توافق عادی سازی روابط اسرائیل و امارات نشان می‌دهد که ایده صلح در خاورمیانه در عهد ترامپ تا چه اندازه تغییر کرده است. به نوشته این روزنامه، کشور‌های عربی خلیج فارس از مدت‌ها پیش به اسرائیل نزدیک شده بودند که این اقدام در پاسخ به تمایل مشترک آن‌ها در تضعیف نفود ایران در منطقه است.


روزنامه القدس العربی نیز در صفحه نخست به این موضوع پرداخت و نوشت که مردم فلسطین روز خشم گسترده‌ای را در مخالفت با توافق عادی سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل سپری کردند. این روزنامه تصویری از تشییع جنازه از نماد جامعه عربی در فلسطین را منتشر کرد که به سکوت جامعه عربی در قبال این توافق اشاره دارد.

روزنامه لوموند فرانسه نیز از شکل گیری خاورمیانه جدید نوشت و گفت: چندین کشور عربی دیگر از جمله کشور‌های بزرگ عربی نیز به دنبال امضای توافق عادی سازی روابط با اسرائیل هستند.