کد خبر: ۳۰۶۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۳۱
فرماندار دشت‌آزادگان:

ورود کاروان‌ عزاداری به مرز چذابه ممنوع است

فرماندار دشت آزادگان گفت: نیروهای انتظامی و مرزبانی از ورود کاروان‌های عزاداری به محدوده گذرگاه مرزی چذابه جلوگیری می‌کنند.
حمید سیلاوی گفت:برخی هیات‌های عزاداری در استان در روزهای اخیر بدون توجه به هشدارها و تذکرها ، به سمت مرزچذابه حرکت می‌کنند که نیروهای انتظامی و مرزبانی حسب وظیفه ، آنان را بازگرداندند.
وی با بیان اینکه عبور از مرز چذابه برای حضور در آیین اربعین درعراق به هیچ وجه امکان پذیر نیست افزود: مقام‌های ارشد سیاسی عراق به صراحت اعلام کرده‌اند این کشور به علت مخاطرات ناشی از شیوع ویروس کرونا ، پذیرای زائران خارجی در ایام اربعین نیست.
فرماندار دشت‌آزادگان با اشاره به اینکه هیچ گونه ترددی در ایام اربعین از چذابه صورت نمی‌گیرد و حتی اتباع و گردشگران عراقی نیز نمی‌توانند به جمهوری اسلامی ایران سفر کنند افزود: نیروهای مرزبانی عراق نیز با حضور در نقطه صفر مرزی شیب (چذابه) اجازه ورود هیچ زائری را به عراق حتی برای چند ساعت نمی‌دهند.
سیلاوی با اشاره به اینکه مسوولان ارشد عراقی از مدت‌ها قبل به طور رسمی به سفیر ایران در بغداد اعلام کرده‌اند در ایام اربعین همه مرزهای زمینی عراق برای ورود زائران خارجی از جمله زائران ایرانی به این کشور بسته خواهد بود افزود:بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا عزیمت کاروان‌های عزاداری اربعین به صورت انفرادی و دسته روی به عراق ممنوع است.
وی از عموم زائران اربعین حسینی در استان و سایر نقاط کشور خواست از حرکت به سوی مرز چذابه در ۱۱۰کیلومتری شمال غرب اهواز خودداری کنند چرا که محلی برای استراحت و پذیرایی در موکب‌ها در منطقه وجود ندارد.
نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز در خطبه های نمازجمعه دیروز از عموم زائران اربعین خواست به خاطر وضعیت خاص ناشی از شیوع ویروی کرونا ، به سمت مرزهای چذابه و شلمچه حرکت نکنند و امسال به جای راهپیمایی در اربعین ، زیارت اربعین را زمزمه کنند.
نیروهای انتظامی و مرزبانی روز جمعه تلاش معدود افرادی را که تلاش داشتند وارد محدوده مرزی شلمچه شوند ناکام گذاشتند و به آنان اجازه ندادند از مرز عبور کنند.
معاون انتظامی و امنیتی استانداری خوزستان ، فرماندار و امام جمعه خرمشهر، رییس ستادبازسازی عتبات عالیات استان و فرماندهان نیروی انتظامی و مرزبانی بر ممنوعیت مراجعه به مرزهای چذابه و شلمچه تاکید کرده و اعلام داشتند به هیچ کس اجازه خروج از گذرگاه‌های زمینی چذابه و شلمچه را نخواهند داد.
حجت الاسلام سیدمحمود موسوی رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه هیچ موکبی در مسیرهای منتهی به مرزهای چذابه و شلمچه برپا نخواهد شد افزود: تنها به تعدادی از موکب‌داران که در حال ساخت و ساز موکب در پنج کیلومتری مرز چذابه هستند اجازه تردد داده شده است.
وی گفت: این موکب‌ها هیچ گونه برنامه یا امکاناتی برای پذیرایی از زائران نداشته و اصولا" اجازه هیچ‌گونه فعالیتی همچون سال‌های گذشته را ندارند.
حجت الاسلام موسوی افزود: امسال موکب‌های درون شهری در زمینه جذب مشارکت‌های مردمی ، کمک مومنانه و توزیع اقلام بهداشتی به عزاداران می‌پردازند ضمن آنکه تاکید شده موکب‌ها از پذیرایی و توزیع خوراکی‌ها به منظور پیشگیری از ویروس کرونا خودداری کنند.
اربعین پارسال حدود یک هزار و ۵۰۰موکب در مناطق شهری و مسیرهای منتهی به مرزهای شلمچه و چذابه برپا شد و حدود ۱.۲میلیون زائرحسینی به صورت انفرادی و کاروانی تنها با داشتن گذرنامه از گذرگاه‌های چذابه و شلمچه راهی شهرهای مقدس عراق شدند.

حرکت خودجوش کاروان اربعین حسینی به سمت مرزهای شلمچه و چذابه و حضور در کنگره اربعین در عراق از سال ۱۳۹۲ شکل گرفت و هر سال بر عظمت و شکوه این حرکت مردمی و دینی افزوده شد.