کد خبر: ۳۰۶۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۷

ترامپ: جایگزین قاضی فقید دیوان عالی آمریکا باید فوری معرفی شود

رییس جمهوری آمریکا در حالی که هنوز یک روز از درگذشت یکی از قضات ارشد دیوان عالی این کشور نگذشته، گفت که جایگزین او بدون درنگ باید معرفی شود.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا عصر شنبه در پیامی توییتری با بیان اینکه حزب جمهوریخواه از سوی مردم این کشور برای تصمیم‌گیری در مسایل مهم به قدرت رسیده، گفت که وظیفه این حزب است که جایگزین قاضی ارشد فقید دیوان عالی را بدون درنگ انتخاب کند.

ترامپ خطاب به حزب جمهوریخواه نوشت: ما در این جایگاه قدرت و اهمیت قرار گرفته‌ایم تا برای مردمی که با افتخار ما را انتخاب کردند تصمیم بگیریم که مهم‌ترین آن‌ها انتخاب قضات دیوان عالی ایالات متحده بوده است. ما این وظیفه را داریم بدون تاخیر [این اقدام را انجام دهیم].

خانم «روث بیدر گینزبرگ» یکی از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا که به مدت ۲۷ سال یک کرسی را در این دیوان در اختیار داشت، بامداد امروز بر اثر سرطان لوزالمعده در سن ۸۷ سالگی درگذشت. دموکرات‌ها نگران هستند که با مرگ این قاضی با گرایش لیبرال، ترامپ با انتخاب یک قاضی محافظه‌کار توان قوا را در دیوان عالی به هم بزند.

تا پیش از مرگ گینزبرگ برتری جمهوریخواهان به دموکرات‌ها پنج به چهار محسوب می‌شد؛ حال با خالی شدن این کرسی، در صورت اقدام ترامپ به انتخاب فرد جایگزین و حمایت سنا در زمان باقی مانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کفه ترازو می تواند در عالی‌ترین سطح تصمیم‌گیری قضایی هرچه بیشتر به نفع جمهوریخواهان تغییر کند.

«ایمی کانی بارت» قاضی دادگاه استیناف آمریکا که منتصب ترامپ است، در فهرست نامزدهای بالقوه دیوان عالی آمریکا دیده می‌شود. وی همچنین جزو نفرات نهایی بود که ترامپ قبل از انتخاب «برت کاوانا» قاضی دیوان عالی آمریکا در سال ۲۰۱۸ در نظر گرفته بود.

با توجه به اینکه ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود دو قاضی محافظه‌کار بر مسند این کرسی معرفی و منصوب کرده، با معرفی نفر سوم توسط وی به طور عملی کنترل محافظه‌کاران بر بالاترین مرجع قضایی در آمریکا قوی‌تر می‌شود.

تحلیلگران معتقدند که بیم آن می رود تا شمار کرسی های حاضر در دیوان عالی آمریکا با اقدام ترامپ در انتخاب فرد جایگزین، از پنج قاضی محافظه کار و متمایل به جمهوریخواهان در برابر چهار قاضی لیبرال با گرایش دموکرات می تواند وضعیت را به شش کرسی جمهوریخواه در برابر سه کرسی دموکرات تغییر دهد، آن گاه قدرت گیری ترامپ در آستانه برگزاری انتخابات و با توجه به اکثریت جمهوریخواهان در سنا، هرچه بیشتر خواهد شد.

کارشناسان و تحلیلگران رسانه‌های خبری غربی بر این باورند که چنانچه ترامپ حتی در مدت باقی مانده از دوره کنونی ریاست جمهوری خود فردی را به عنوان نامزد جایگزین گینزبرگ به سنا معرفی نکند، می‌تواند با مانور دادن بر سر این موضوع به رای‌دهندگان جمهوریخواه وعده دهد که در صورت انتخاب مجدد او، چرخش دیوان عالی به سوی محافظه کاران حتمی است.