کد خبر: ۳۰۶۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۶
از ازبکستان تا استرالیا؛ صنعت گردشگری در جهان پس از کرونا

کشورها در دوره پاندمی با صنعت گردشگری خود چه کردند؟

ویروس کرونا صنعت گردشگری در سراسر دنیا را به خطر انداخته و کشورهایی که اقتصاد آنها به این صنعت وابسته است بیش از کشورهای دیگر خسارت دیدند. اکنون که چند ماهی از شروع دنیاگیری کوید۱۹ می‌گذرد، برخی از کشورها در تلاش‌اند پر و بالی دوباره به این صنعت بدهند.

ویروس کرونا موجب خسارت حداقل ۱,۲ تریلیون دلار در صنعت گردشگری دنیا شد. مرکز توسعه و تجارت سازمان بین‌الملل هشدار می‌دهد که این خسارت می‌تواند حتی به ۲,۲ تریلیون دلار هم برسد.

گردشگری ستون فقرات اقتصاد کشورهای بسیاری است و این رکود گردشگری می‌تواند پیامدهای شدید اقتصادی برای این کشورها داشته باشد.

اقدامات پیشگیری از بیماری کوید۱۹، از جمله قرنطینه، محدود کردن سفر و حتی بستن مرزها، کشورهای وابسته به گردشگری را در خطر مشکلات اقتصادی قرار داده است و افراد بسیاری در این میان حرفه و درآمد خود را کاملا از دست داده‌اند.

از کشورهایی که بخش زیادی از تولید ناخالص ملی‌شان به گردشگری وابسته است و در این میان بسیار متضرر شده‌اند، می‌توان به مکزیک، اسپانیا، ایتالیا و استرالیا اشاره کرد. کشورهای دیگر مانند آلمان، بریتانیا، فرانسه، برزیل، ژاپن، هند، کانادا، روسیه و کره جنوبی هم به این صنعت وابستگی‌هایی دارند و هر کدام از محدودیت‌های سفر ناشی از دنیاگیری ویروس کرونا متضرر شدند.

اقداماتی برای بهبود صنعت گردشگری

علی‌رغم افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در دنیا، برخی از کشورهای سراسر جهان در تلاش‌اند صنعت گردشگری را جان تازه ببخشند. این کشورها مانند بریتانیا، نیوزیلند، استرالیا، استونی و لیتوانی محدودیت‌های سفرهای بین‌المللی خود را در مقابل تعداد کمی از کشورهای خارجی برداشته‌اند و از آن کشورها مسافر می‌پذیرد.

اتحادیه اروپا اعلام کرده است که به‌زودی مرزهایش را به روی برخی از کشورها مانند استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، یونان، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی سخت‌گیرانه باز می‌کند.

با اینحال بحران ویروس کرونا موجب شده که مردم دنیا کمتر علاقه به مسافرت داشته باشند و سلامتی خود را به خطر بیندازند. به همین دلیل کشورهای متضرر در صنعت گردشگری اقداماتی برای جلب گردشگر در نظر گرفته‌اند.

ازبکستان

ازبکستان به گردشگران خارجی این اطمینان را داده است اگر در این کشور به بیماری کوید۱۹ مبتلا شوند، ۳۰۰۰ دلار برای درمان به آنها می‌پردازد. این هزینه صرف مراقبت‌های پزشکی از بیمار و کمک به بازگشت مسافر به کشور خود می‌شود.

همچنین این کشور اقدامات سخت‌گیرانه‌ای به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در نظر گرفته است که تمام شاغلان صنعت گردشگری و همچنین مسافران باید به آن اهمیت دهند.

ایتالیا

جزیره سیسیل واقع در جنوب ایتالیا اعلام کرد که نصف هزینه پرواز به ایتالیا و یک‌سوم هزینه اقامت در هتل را برای مسافران پرداخت می‌کند. این شهر همچنین برای دیدن موزه‌ها و مکان‌های باستان‌شناسی بلیت رایگان ارائه می‌دهد. صنعت گردشگری سیسیل در این بحران کرونا بیش از ۱ بیلیون یورو خسارت دیده‌ است.

ژاپن

ژاپن با به‌ راه انداختن کمپین « به سفر برو»، فقط سفرهای داخلی خود را تشویق می‌کند. دولت در این کمپین هزینه‌های سفرهای داخلی مردم را تا ۵۰ درصد می‌پردازد. از این هزینه‌ها می‌توان به هزینه‌های جابه‌جایی، اقامت، دیدن جاذبه‌های گردشگری و خرید اشاره کرد.

این کمپین تا بهار سال آینده ادامه خواهد داشت. در ضمن مناطق قرمز این کشور از نظر ابتلا به ویروس کرونا مانند توکیو، از این برنامه خارج هستند و کسی اجازه سفر به آن مکان‌ها را ندارد

مکزیک

گردشگرها در شهر کانکون که در شرقی‌ترین بخش کشور مکزیک قرار دارد، می‌توانند از دو شب اقامت رایگان بهره‌مند شوند. مسافران همچنین یک بلیت رایگان هواپیما دریافت می‌کنند. این مسافران برای رفتن به تعطیلات کنار ساحل این شهر تشویق می‌شوند.

قبرس

کشور مدیترانه‌ای قبرس نیز برای احیاء گردشگری در این کشور اعلام کرده است که تمام هزینه‌های اقامت، غذا، نوشیدنی و پزشکی تمام گردشگرهایی را که به این کشور سفر می‌کنند می‌پردازد. اما از مسافران قبل از ورود به کشور، تست کرونا گرفته می‌شود.

تنها کاری که مسافران باید انجام دهند، هزینه پروازشان به این کشور و بازگشت‌شان به کشور خودشان را تقبل کنند. در ضمن هزینه همراهان گردشگر هم کاملا پرداخت می‌شود.

همچنین قبرس، یک بیمارستان ۱۰۰تخته برای مسافرانی که در تعطیلات به کوید۱۹ مبتلا می‌شوند، در نظر گرفته است و آنها رایگان تحت درمان قرار می‌گیرند.

یونان

این کشور برای تشویق گردشگرها مالیات‌ بر بلیت‌های پرواز را کم کرده است. این مالیات‌ها از ۲۴درصد به ۱۳درصد کاهش یافته‌اند. البته فقط کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌توانند به یونان سفر کنند.

پروازهای بین ترکیه و بریتانیا و یونان به غیر از موارد اورژانس، حقوق بشر، برگرداندن افراد به کشور خود ممنوع است.

استرالیا

در این کشور هنوز هم محدودیت‌های سفر وجود دارد. اما مسافران می‌توانند با رعایت یکسری نکات به این کشور وارد شوند. مسافرانی که به این کشور وارد می‌شوند، به‌ویژه آنهایی که از بلغارستان، ایرلند، کرواسی، موناکو و رومانی قصد سفر به این کشور را دارند باید حتما ۴ روز قبل از ورود،گواهی سلامت داشته باشند و تست کرونای آنها منفی باشد.  

اگر گردشگرها امکان دریافت گواهی سلامت نداشته‌اند و بخواهند به مدت طولانی در این کشور حضور داشته باشند، باید حداقل ۱۴ روز قرنطینه بمانند، سپس وارد کشور شوند. در غیراینصورت بدون گواهینامه سلامت نمی‌شود از این کشور دیدن کرد.

فرانسه

سفر به کلان‌شهرهای این کشور ممنوع است. اما شهروندان اتحادیه اروپا، ایسلند، آندورا، نروژ، موناکو، بریتانیا، سوئیس می‌توانند به این مناطق سفر کنند.

گردشگرهایی که علایم بیماری کرونا را دارند، قرنطینه می‌شوند. استفاده از ماسک هم برای گردشگرهای بالاتر از ۱۱ سال اجباری است.

آلمان

گردشگرهایی که کشورشان عضو اتحادیه اروپا نیست، نمی‌توانند وارد آلمان شوند. البته مسافرانی که برای درمان به این کشور می‌روند یا محققان شاغل در حوزه سلامت و مراقبان افراد سالمند از این قاعده مستثنی هستند.

علاوه بر اقدام فوق، تمام مسافرانی که آلمان مقصد نهایی آنهاست، پیش از ورود به این کشور به مدت ۱۴ روز قرنطینه می‌شوند. اما اگر گردشگرها پیش از ورود به کشور تست کرونا انجام داده و آن منفی باشد، قرنطینه نمی‌شوند

سوئد

تنها گردشگران کشورهای اتریش، بلژیک، کرواسی، قبرس، دانمارک، جمهوری چک، استونی، اسپانیا، لهستان، فنلاند، فرانسه، آلمان و ایتالیا اجازه ورود به این کشور را دارند.

سوئیس

کشورهایی که عضو منطقه شنگن ( به ۲۶ کشور اروپایی گفته می‌شود که قانون کنترل گذرنامه در بدو ورود را برای شهروندان این منطقه حذف کرده‌اند) نیستند نمی‌توانند وارد این کشور شوند.

بنابه گفته سازمان توسعه و همکاری اقتصادی امسال صنعت گردشگری ۶۰ درصد دچار رکود شده است و اگر اقدامات موثری در این زمینه صورت نگیرد و کوید۱۹ همچنان به بیماری‌زایی خود ادامه دهد، ۸۰ درصد این صنعت دچار فروپاشی می‌شود.