کد خبر: ۳۰۶۷۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۹۷

صادرات ۳۰ درصدی محصولات ریخته گری محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان

تغییر روش ریخته‌گری قطعات سنتی با یک روش بومی‌سازی شده از سوی محققان موجب شده علاوه بر تولید مقرون به صرفه، کشور را در این زمینه از واردات بی نیاز کند، ضمن آنکه ۳۰ درصد محصولات این شرکت صادر می‌شود.
به گزارش ایسنا، عبدالرحمن ارشدی صوفیانی، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان فعالیت این شرکت را در زمینه ریخته‌گری دانست و گفت: بر این اساس موفق شدیم یک فناوری نوظهور در جهان که کشورهای محدودی از آن برخوردار هستند را بومی‌سازی کنیم. این روش دانش‌بنیان و جدید ریخته‌گری، ریخته‌گری به روش «فوم نابود شونده» (لاست‌فوم) نام دارد.

وی ادامه داد: در این روش برخلاف روش سنتی، قطعه تولید شده با کیفیت بسیار بیشتری تولید می‌شود و مصرف مواد اولیه نیز کاهش می‌یابد و علاوه بر افزایش کیفیت کار، هزینه تمام شده نیز کاهش می‌یابد که این موضوع استفاده از این روش را مقرون به صرفه می‌کند.

به گفته این محقق، در روش قدیمی ماسه ریخته شده در قالب دور ریخته می‌شد؛ اما در روش جدید این ماده اولیه مجدد استفاده می‌شود و این موضوع یک مزیت برای روش جدید ایجاد کرده است.

ارشدی با بیان اینکه این شرکت سالانه ۳۰ تا ۴۰ هزار تن قطعات برای تراکتورسازی تولید می‌کند، یادآور شد: ۳۰ درصد از کل تولیدات این شرکت صادر می‌شود. قطعاتی مانند سیلندرهای خودرو  و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت و گاز نیز در این واحد صنعتی تولید می‌شود.

بر اساس اعلام مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی ریاست جمهوری، وی خاطر نشان کرد: روش نوین ریخته گری بر اساس ریخته‌گری فوم نابود شونده (لاست‌فوم) در کشورهایی مانند هلند، فرانسه و چین کاربرد دارد. در صورت عدم بومی‌سازی این روش، ممکن بود شرکت‌های داخلی به دلیل کیفیت پایین محصولات، نتوانند محصولات خود را با تحولات جهانی همگام کنند.