کد خبر: ۳۰۶۷۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۵

معلمان مدافعان بی سنگر کرونا

سال تحصیلی جدید همانند زمان شیوع ویروس کرونا، معلمان بدون هیچ ادعایی در کلاس های درس حاضر شده اند تا به آینده سازان این مرز و بوم علم و مهارت بیاموزند و امر تعلیم و تربیت متوقف نشود.
بار دیگر معلمان آمدند اما نه با گذاشتن صندلی مقابل درب اتاق، نه با نایلون کشیده و صحبت از پشت آن، نه جواب سر بالا به بهانه کرونا مثل همیشه با واژگانی لطیف تر از گل، با جانم و عزیزم، با مهر و محبت پدرانه و مادرانه، با صدایی به رنگ آبی آسمانی و نصایحی دلسوزانه درکلاس های درس حاضر شدند.

همان معلمانی که مدتها مورد تیر طعنه‌ها و تهمت ها بودند؛ بازگشتند اما با چشمانی کم سوتر که بگویند آموزش جریان دارد.

جامعه فرهنگی، امروز به کلاس‌هایی می روند که یک یا 2 یا 15 و بیشتر دانش آموز دارد تا برایشان از ناگفته ها بگوید، مثل همیشه باز هم گفتنی ها را معلمان می گویند.معلمان مظلومانه، بی ادعا و ساکت این روزهای کرونایی را سپری می کنند و به دانش آموزانی درس می دهند، معلمان نه مدافع لقب گرفتند نه ایثارگر درحالی که معلمان این روزها درمیدان مین کرونا گام برمی دارند زیرا هر لحظه ممکن است مبتلا به ویروس کرونا شوند.

آری معلمان در کلاس هایی بدور از کولر گازی و آبی حتی در اوج گرما، حتی بدون چرخش یک پنکه ساده، عرق ریزان زیر گرمای نفس گیر ماسک باز هم مشق عشق تمرین می کنند.نه نگهبانی درب ورودی مدرسه هست، نه کسی برای ممانعت از ورود، نه خبری از حفاظ های  نایلونی هست اما آنان 

ن موظفند که بیایند تا دانش آموزان از تحصیل باز نمانند.

 بسیاری از کسانی که تا دیروز معلمین را بخاطر تعطیلی شماتت می‌کردند، امروز از ترس بیماری جرات نمی کنند فرزندانشان را به مدرسه بفرستند، اما  معلمان معتقدند که کارشان درست است، سلامت مهمتر از سواد است.

آری معلمان همانند که امروز خود و خانواده را برای تعلیم و تربیت فدا می کنند، هر چند سوگند پزشکی نخورده اند اما درس انسانیت خوانده اند و امروزحتی با کرونا، حتی با ضریب بالای ابتلا، حتی با داشتن بیماری های ریز و درشت انسان تربیت می کنند.

معلمان امروز معلمان درخط مقدم کرونا هستند که دراین روزگار سخت کرونایی نیاز به پشتوانه دارند.

معلمان استان البرز همانند سایر معلمان کشور این روزها با سلاح علم درساعت کاری بیش از دو برابر ساعت کاری آموزش حضوری در مدارس با بیماری کرونا مبارزه می کنند که کمتر از ایثارشان در رسانه ها سخن به میان می آید.

معلمان نمادی از ایثار

روانشناس البرزی گفت: جلوه‌های ویژه معلمی دراین شرایط کرونایی، نمادی از ایثارگری و فداکاری فرهنگیان است.

دکتر یونس جاوید نسب با اشاره به پیگیری وضعیت آموزشی دانش آموزان از روش های آموزش مجازی، برنامه های تلویزیونی و شبکه شاد، افزود: معلمان متناسب با نیازهای دانش آموزان، فرصت و تهدیدها تحت هر شرایطی پیگیر وضعیت آموزشی دانش آموزان هستند.

وی با اشاره به ایجاد جهاد آموزشی – تربیتی توسط معلمان البرزی دراین وضعیت کرونایی، خاطرنشان کرد: آموزش مجازی جلوه های ویژه معلمی را نمایان کرد و معلمان در این زمینه صحنه های ویژه و زیبایی را آفریدند.

وی بیان داشت: شیوع ویروس کرونا، ظرفیت های نهفته آموزش و پرورش را آشکار کرد و معلمان از آغازین روزهای تعطیلی مدارس در سال گذشته  امر آموزش دانش آموزان را به روش های مختلف پیگیری کردند.

جاوید نسب یادآورشد: تربیت فرزندان این مرز و بوم مهمترین رسالت ما درآموزش و پرورش است پس باید از هر روشی برای تسهیل فرآیند یاددهی و شکوفایی استعدادهای آنها استفاده کنیم.

وی از شبکه آموزشی شاد به عنوان یک برنامه اختصاصی آموزش و پرورش با ضریب امنیتی بالا نام برد وعنوان کرد: این شبکه برای همیشه در آموزش و پرورش کشورماندگار خواهد بود و بعد از طی روند تکمیلی می تواند بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش را مرتفع سازد.

این روانشناس به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پرداخت و افزود: دربرنامه شاد به تمام ساحت های این سند توجه شده است.

 وی گفت: در سند تحول بنیادین مدرسه به عنوان عامل رشد و توسعه کشور، کانون تربیت محله و پایگاه اصلی جریان تعلیم و تربیت وهمه اقدامات آن یاد می شود و باید در آموزش مجازی نیز فناوری اطلاعات و استفاده از آن برای پیشبرد اهداف آموزشی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

جاوید نسب یادآورشد: معلمان وظیفه‌شناس کشور در شرایط سخت شیوع کرونا ضمن تداوم آموزش و یادگیری، شریک غم و شادی مردم بودند و جلوه‌های زیبایی از ایثار و گذشت را به نمایش گذاشتند.

وی اضاف کرد: آموزش و پرورش افتخار دارد که در مسیر فتح قله‌های دانش، بینش و مهارت، به رسالت خود در تکوین و تعالی هویت نسل جدید برای پایه‌گذاری تمدن نوین اسلامی، به اسنادی چون سند تحول بنیادین و بیانیه‌ی گام دوم انقلاب اسلامی پایبند است و از همه ظرفیت‌های خود برای تحقق آن‌ها بهره می‌گیرد.

وی تاکید کرد: از آغاز سال تحصیلی جدید تا کنون بار دیگر شاهد ایثار معلمان در کلاس های درس هستیم که چگونه فقط با یک ماسک و مواد ضدعفونی در بین دانش آموزان و اولیا که گاهی فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی کنند، درمدارس حاضر می شوند تا چرخه آموزش و تربیت در سنگر تعلیم و تربیت جریان داشته باشد درحالی که می دانند که هر لحظه ممکن است به ویروس کرونا مبتلا شوند.

معلمان نبض آموزش

مدیرآموزش و پرورش ناحیه ۴ کرج گفت: حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۲ اردیبهشت ماه ۹۹ کار بزرگ و جهاد معلمان را شکوفاسازی استعدادهای کودکان و نوجوانان در مسیر ارزش‌های انقلابی و اسلامی دانستند و افزودند، نسل جوانی که در این مسیر پرورش می‌یابد ثروتی آنچنان انبوه است که هیچ پدیده ارزشمند دیگری با آن برابری نمی‌کند.

مراد مالمیراظهارداشت: در سال تحصیلی گذشته، تعطیلی اجباری مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا اگرچه اتفاقات تلخی را رقم زد، اما فرصتی برای ارایه خلاقیت ها درهمه زمینه ها به ویژه در آموزش و پرورش را به وجود آورد. ویروس کرونا زمینه‌ساز شناخت نیازمندی‌های پنهان در حوزه آموزشی بود، اما در این میان بیشترین رسالت و سختی کار متوجه معلمان و به بیانی مجاهدان امر آموزش شد. با تعطیلی اجباری مدارس براساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا به دلیل کنترل شیوع این ویروس، همه معلمان و دست اندرکاران دستگاه تعلیم و تربیت و خانواده ها را برای نحوه ادامه آموزش و حتی پرورش دانش آموزان به فکر فرو برد.

وی گفت : درابتدای امرهمه تصور می کردند که این تعطیلی ها موقتی است و دوباره فعالیت مدارس از سر گرفته خواهد شد، اما این ویروس اجازه این کار را نداد و  مدارس از هفته اول اسفند تا پایان سال تحصیلی تعطیل شدند. این شرایط اجباری معلمان را که عنصر کلیدی درآموزش و پرورش هستند را برآن داشت تا با خلاقیت های متنوع وارد میدان شوند و آموزش دانش آموزان را از طرق مختلف ازجمله رسانه ملی و تدریس در شبکه های اجتماعی پی گیری کنند تا نبض آموزش همچنان بزند.

مدیرآموزش و پرورش ناحیه چهار کرج تصریح کرد: نبود زیرساخت های لازم برای اتصال به اینترنت، نداشتن گوشی هوشمند و حتی تلویزیون در مناطق محروم موضوعی بود که ذهن معلمان ایران زمین را از زمان شیوع بیماری درگیر خود کرد که همچنان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: بسیاری از معلمان درمناطق کم برخورداراز طریق بسته های خودآموز جزوه آموزشی و فیلم آموزشی قابل پخش در دستگاه های سی دی خوان خانگی طراحی و در اختیار دانش آموزان قراردادند و عده ای دیگر آموزش خانه به خانه را برای دانش آموزان بی بضاعت در پیش گرفتند.

وی گفت : برخی معلمان با مشاهده وضعیت خانوادگی دانش آموزان از ظرفیت اولیا و سایر اعضای باسواد خانواده برای تکمیل و پیگیری فرآیند یاددهی و یادگیری استفاده کردند و برخی نیز با شناسایی خانواده های بی بضاعت با همکاری ادارات منطقه، مشکل نبود تلویزیون و حتی گوشی همراه این دانش آموزان را با کمک خیران حل کردند که این جریان درسال تحصیلی جدید هم ادامه دارد.

مدیرآموزش و پرورش ناحیه چهار کرج یادآورشد: مهمترین دغدغه معلمان درمناطق کم برخوردار و پرجمعیت درسال تحصیلی جدید را ترک تحصیل دانش آموزانی تشکیل می دهد که امکان حضوری در مدارس را ندارند و حتی به دلیل نداشتن تجهیزات آموزشی هوشمند نمی تواند به شبکه شاد متصل شوند که این درد برای معلمان بسیار سنگین تراز ابتلا به کروناست.

وی بیان داشت: معلمان به عنوان اصلی‌ترین عنصر در نظام تعلیم و تربیت انسان‌های دلسوزی هستند که حتی در بحرانی ترین شرایط آموزش به آینده سازان کشور را رها نکرده و از هر طریق به انجام رسالت خویش می پردازند.

مالمیر تاکید کرد: گرچه مهمان ناخوانده و منحوس کرونا باعث شد کلاس های درس به صورت حضوری و غیر حضوری تشکیل شود اما حکایت عشق و ایثار و جلوه های زیبای تعلیم و تربیت همچنان بی وقفه دراستان البرز استمرار دارد به طوری که معلمان این دیار با بهره گیری از بستر اینترنت و یا حضور فیزیکی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نقاط دور دست آموزش به آینده سازان را تداوم بخشیده و هر لحظه‌ای در اندیشه انتقال دانش و علم خود به دانش آموزان‌شان هستند.

آموزش تعطیل بردار نیست

مدیرکل آموزش و پرورش البرز نیزگفت: این روزها با همه سختی های ناشی از کرونا ، معلمان بسیار پرکارتر از ایام مدرسه هستند زیرا آموزش تعطیل بردارنیست.

سالار قاسمی افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون معلمان با ایثار و از خودگذشتگی برای آموزش مناسب دانش‌آموزان به روش‌های حضوری و غیرحضوری اقدام می کنند که این تلاش آنان قابل تقدیر است. آموزش و تربیت تعطیل بردار نیست و در شرایط کرونا این نهاد آموزشی با فعالیت مستمر معلمان بر بستر فضای مجازی به ویژه شبکه شاد نشان داد که آموزش تعطیل نمی‌شود.

وی بیان داشت: آموزش و پرورش به عنوان سکاندار تعلیم و تربیت اسلامی ایرانی همواره نزد تمامی مسوولان باید از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد و حمایت از دستگاه تعلیم و تربیت، کمک به ارتقای سلامت فردی و اجتماعی و زمینه ساز توسعه امنیت پایدار دراستان است.

وی یادآورشد: البرزنیازمند آموزش و پرورش مقتدر و پیشرو است و هرچند جزو استان‌های کمتر توسعه یافته هستیم اما دراین استان دغدغه تربیت نیروی انسانی و فعال همواره وجود داشته است.

قاسمی تصریح کرد: با ایده‌آل‌های آموزشی در استان قدری فاصله داریم اما گام‌های قابل توجهی نیز دراین زمینه برداشته شده است.با تداوم شیوع ویروس کرونا همانند گذشته شاهد حضور همه دانش آموزان در مدارس نیستیم اما با ایثار، تلاش و فداکاری معلمان آموزش تعطیل نیست و جریان یاددهی و یادگیری همچنان ادامه دارد. معلمان دل در گروه تعلیم و تربیت دارند که دراین وضعیت خاص کرونایی همانند مدافعان سلامت جان در راه علم می گذارند. راهبران آموزشی مدارس روستایی از جمله همین معلمان ایثارگر هستند که سختی نتوانسته مانع رسیدن به دانش آموزانشان دراین وضعیت کرونایی شود. البرز درنزدیکی پایتخت قرار دارد اما حدود ۴ هزار دانش آموز آن به اینترنت دسترسی ندارند و یا تجهیزات هوشمند آموزشی ندارند لذا معلمان با توزیع بسته های آموزشی در دیدار حضوری با دانش آموزان دروس را با آنان مرور کرده و تکالیف شان را بررسی می کنند تا دانش آموزی از تحصیل باز نماند.

وی تاکید کرد: معلمان از سال گذشته که یکباره مدارس به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل شد، ثابت کردند که از کرونا هراسی ندارند و حتی آموزش خانه به خانه دانش آموزان را انجام می دهند تا فرآیند آموزش درجریان باشدکه می توان از آنان به عنوان مدافعان بی سنگر دراین شرایط خاص کرونایی یاد کرد.

ایثار معلمان تحسین برانگیز است

استاندار البرزگفت: با شیوع منحوس کرونا همه شاهد بوده و هستیم که چگونه معلمان درعرصه تعلیم و تربیت فعالیت می کنند که این ایثارگری تحسین برانگیز است.

عزیزاله شهبازی افزود: آموزش تمامی دانش آموزان استان با داشتن معلمانی سختکوش  به صورت حضوری و غیرحضوری   با قوت تداوم دارد. دستگاه تعلیم و تربیت استان با توجه به اقتضاء شرایط و نیازهای احصاء شده با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و روش‌های گوناگون برای دسترسی به اهداف تعریف شده در مسیر کار آموزش گام بر می دارد.آموزش‌ها از زمان شیوع ویروس کرونا طبق برنامه‌ریزی‌های منظم به صورت حضوری وغیرحضوری تداوم دارد درحالی که خطر ابتلا به بیماری کرونا آنان را تهدید می کند.

شهبازی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش باید سرمایه‌گذاری انجام شود، خاطرنشان کرد: بزرگترین سرمایه دراین حوزه را تربیت نیروی انسانی متخصص است، عشق به آموزش، تعلیم و تربیت، معلمان به عنوان طلایه‌داران پیشرفت، دراین شرایط سخت کرونایی وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهند. معلمان همچون خورشیدی تابناک بر تارک جوامع بشری می‌درخشند تا رسالت خطیر هدایت و روشنگری و نجات انسان‌ها را از دام ظلمت، جهالت، شقاوت و ضلالت، به سرانجام برسانند حتی اگر جانشان در خطرباشد.

وی تصریح کرد: این وظیفه‌شناسی معلمان موجب شده تا امروز با وجود ویروس کرونا  شاهد خدمات ارزنده‌ و همراه با خلاقیت از این قشر فداکار و ایثارگر باشیم.

شهبازی معلمی را یک حرفه هنری و تخصصی دانست و اضافه کرد: آینده کشور به دست جوانان این سرزمین است که تربیت آنان توسط معلمان رقم می‌خورد.

وی تاکید کرد: پویایی و شکوفایی هر سرزمینی در گرو رشد و تعالی نیروی انسانی آن است و این مهم در آموزش و پرورش به عنوان پایه و اساس علم و دانش و شخصیت سازی محقق می شود.

استان البرز ۵۰۰ هزار دانش آموز، ۲۴ هزار فرهنگی ، ۲ هزار و۷۱۳ کد مدرسه و ۱۸ هزار و ۷۰۹ کلاس درس دارد.