کد خبر: ۳۰۶۸۰۵
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۱

بیش از ۲۴۰ هزار واکسن آنفلوآنزا مهرماه به کرمانشاه ارسال می‌شود

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اعلام اینکه توزیع واکسن آنفلوآنزا از ابتدای مهر در کشور آغاز می‌شود، گفت: بیش از ۲۵۰ هزار دز این واکسن در سطح استان توزیع خواهد شد.
دکتر قباد محمدی روز یکشنبه در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهارداشت: از این میزان واکسن ۲۰۰ هزار دز برای فروش در اختیار داروخانه ها قرار خواهد گرفت.

وی افزود: بیش از ۴۰ هزار دز نیز برای توزیع در میان کادر درمان، مادران باردار و افراد دارای بیماری های زمینه ای در اختیار معاونت بهداشت دانشگاه قرار می گیرد که امکان دارد این میزان تا ۵۰ هزار دز نیز افزایش پیدا کند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا در داروخانه ها تنها به افراد بالای ۶۵ سال فروخته می شود، گفت: افراد تنها با ثبت کارت ملی مجاز می توانند این واکسن را خریداری کنند.

به گفته محمدی، اگر قیمت واکسن آنفلوآنزا با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی محاسبه شود، ۴۵ هزار تومان خواهد بود اما اگر مبنا ارز نیمایی باشد، قیمت آن چند برابر می شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: علاوه بر سهمیه اعلام شده ۱۰ هزار دز واکسن نیز در اختیار شرکت های توزیع داروی استان قرار دارد که تاکنون مجوزی برای توزیع دریافت نکرده اند.

قاچاق واکسن آنفلوآنزا

محمدی در این نشست با تاکید بر اینکه واکسن تایید شده آنفلوآنزا در بازار وجود ندارد، گفت: نمونه هایی از واکسن که در بازار آزاد وجود دارد، تقلبی و یا قاچاق است که استفاده از آنها خطرناک می باشد.

نماینده مرزبانی ناجا نیز در این نشست موضوع ورود قاچاق واکسن آنفلوآنزا به کشور را تایید کرد و گفت: این واکسن اکنون با قیمت ۴۰۰ هزار تومان در بازار توزیع می شود.

نیاز به تقویت ذخایر دارویی کرمانشاه

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت های خود بر تقویت ذخایر دارویی استان تاکید کرد و گفت: داروهای قدیمی درمان بیماری کرونا را تا سه ماه آینده ذخیره کرده ایم اما در زمینه داروهای جدید ذخیره ما ۲۰ روزه است.

به گفته محمدی، هزینه تامین دارو و تجهیزات درمانی بیماران مبتلا به کرونا در کرمانشاه روزانه ۱۰۰ میلیون تومان است.

وی در رابطه با تامین دیگر داروها گفت: اکنون برای تامین ۸۰ قلم دارو خارجی که نمونه داخلی ندارند، کمبود داریم که از طریق وزارت بهداشت پیگیر تامین آنها هستیم.

هلال احمر در کرمانشاه داروخانه ندارد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کرمانشاه نیز در این نشست خواهان صدور مجوز فعالیت داروخانه هلال احمر در سطح استان شد، گفت: در صورتی که داروخانه هلال احمر در سطح استان فعال شود می توانیم بخشی از نیازهای دارویی کرمانشاه را تامین کنیم.

فرزین معتمدی توضیح داد: در اکثر استان های کشور مجوز فعالیت داروخانه هلال احمر صادر شده است اما تاکنون این مجوز را به کرمانشاه نداده اند از این رو خواهان انجام مذاکرات در سطح ملی برای بازگشایی این داروخانه هستیم.

وی افزود: هلال احمر با توجه به ذخایر دارویی که دارد، علاوه بر کرونا در زمان وقوع بحران‌ها نیز می تواند نیازهای دارویی مردم را تامین کند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۲ هزار و ۵۹۵ روستا و ۳۴ شهر دارد و حدود ۳۵۰ داروخانه در این استان فعال است.