کد خبر: ۳۰۶۸۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۲۳
رییس انستیتو پاستور بیان کرد:

موفقیت بیشتر واکسن‌های ژنتیکی برای مقابله با کرونا

رییس انستیتو پاستور ایران گفت: واکسن‌های ژنتیکی برای مقابله با کووید ۱۹ احتمال موفقیت بیشتری دارند.
 علیرضا بیگلری روز یکشنبه در سومین نشست تخصصی ترویج علم بنیاد مصطفی(ص) با موضوع آخرین دستاوردهای حوزه واکسن کرونا که در شهر کتاب مینا برگزار شد،‌ اظهار داشت: واکسن های ژنتیکی احتمال موفقیت بیشتری برای مقابله با کووید ۱۹ دارند. امروزه با یک ویروس بسیار پیچیده طرف هستیم که مجهولات ما در مقابل دانسته ها و معلومات مان بیشتر است.

وی با بیان اینکه این ویروس در ۱۰۰ سال گذشته نمونه و سابقه ای نداشته، افزود: نوع بیماری زایی ویروس و شیوع آن در جوامع از رفتارهای اجتماعی، شرایط اقتصادی و فرهنگی ناشی می شود. بنابراین فقط به دارو و واکسن تکیه نکنیم؛ چرا که عوامل دیگر در مبارزه با این ویروس هم تعیین کننده هستند.

رییس انستیتو پاستور ایران یکی از اولین راه ها در مقابله با کرونا را تشریح کرد و گفت: آنتی ژن های ویروس باید وارد بدن شود که بدن پاسخ ایمنی ایجاد کند. راه دیگر این است که به جای وارد کردن آنتی ژن در بدن، قطعه ژنتیکی یعنی رمز ساخت آن ماده را وارد بدن کنیم. در واقع خود سلول شروع به ساخت آنتی ژن کرده و کد ژنتیکی دستور ساخت آنتی ژن را وارد بدن می کند؛ با این روش، واکسن های ژنتیکی تولید می شود.

بیگلری ادامه داد: برخی واکسن ها قسمتی از ژنوم ویروس را داخل یک وکتور یا انتقال دهنده کرده و به سلول منتقل می کنند. در واقع از یک ویروس برای انتقال ویروس دیگر کمک می گیریم. ویروس انتقال دهنده خطرناک نیست، چون قدرت تکثیر را از آن گرفته ایم و خودش به تنهایی قدرت تکثیر ندارد، فقط به عنوان یک انتقال دهنده عمل می کند و ژن را به داخل سلول می رساند. واکسنی که از این طریق ساخته می شود امکان تولید انبوه دارد و ارزانتر از سایر واکسن ها است.

وی با بیان اینکه از وکتورها یا انتقال دهنده ها در درمان برخی بیماری ها مانند هموفیلی یا سرطان ها استفاده شده است، گفت: بیشترین تعداد واکسن هایی که به موفقیت می رسند، دارای پایه ژنتیک هستند؛ اما هنوز تایید نهایی آنها گرفته نشده است.

رییس انستیتو پاستور ایران خاطر نشان کرد: از این به بعد تولید واکسن در جهان به نوع تکنولوژی بستگی دارد؛ اینکه کدام مدل واکسن به تکنولوژی راحت تر و هزینه کمتر نزدیک است.