کد خبر: ۳۰۶۸۵۹
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۲

معترضان آلمانی خواهان تخلیه اردوگاه‌های پناهجویان در یونان شدند

هزاران نفر از شهروندان برلینی با برپایی تظاهرات در خیابان‌های این شهر خواهان توجه بیشتر کشورهای اروپایی به وضعیت پناهجویان و تعطیلی مراکز نگهداری آنها در جزایر یونان شدند.

شماری از سازمان‌های حمایت از مهاجران در آلمان امروز (یکشنبه) با برگزاری راهپیمایی بزرگ در مرکز پایتخت این کشور بر لزوم تخلیه مراکز نگهداری پناهجویان در جزایر موریا و لسبوس یونان تاکید کردند.
شرکت کنندگان در این تظاهرات که پس از وقوع آتش سوزی گسترده در یکی از بزرگترین اردوگاه های پناهندگان یونان در جزیره موریا انجام می‌شود، از دولت های اروپایی خواستند هر چه سریعتر به وضعیت پناهجویان در این جزیره و دیگر جزایر این کشور رسیدگی کنند.
تارنمای آلمانی شبکه راشاتودی با اعلام خبر نوشت: این تظاهرات به ابتکار گروه های حامی مهاجران و موافقان اعطای پناهندگی از جمله ProAsyl، Seebrücke Berlin و Paritätische و بیش از ۳ هزار نفر در آن شرکت داشتند. آنها همچنین از دولت آلمان خواستند محدودیت های پذیرش پناهجویان در ایالت ها و شهرهای این کشور را بردارد.
یونان نخستین مقصد برای مهاجرانی است که قصد دارند از خاورمیانه و شمال آفریقا به اروپای غربی بروند. در حال حاضر حدود ۳۰ هزار مهاجر و پناهجو در جزایر یونان زندگی می‌کنند که سهم اردوگاه آتش گرفته موریا در جزیره لسبوس بیش از ۱۲ هزار نفر مهاجر بود که در اثر آتش‌سوزی هفته گذشته بی‌خانمان شده‌اند.
در همین رابطه «اشتفن زایبرت» سخنگوی حکومت فدرال آلمان دوشنبه گذشته در برلین گفت که انگلا مرکل صدر اعظم آلمان از ایجاد یک اردوگاه جدید پناهجویان در جزیره لیسبوس با مسؤلیت اتحادیه اروپا استقبال می کند و آن را یک اقدام مناسب در جهت اروپایی ساختن این معضل می داند. مرکل گفته است که وضعیت اکثریت پناهجویان در جزیره لیسبوس به شدت وخیم و تکان دهنده است، با این حال تا کنون اقدامی جدی از سوی اروپایی ها برای حمایت از افراد آسیب دیده انجام نگرفته است.

در چنین شرایطی دولت محافظه‌کار یونان در نظر دارد همه کمپ‌های موجود در این جزایر را با بازداشتگاه‌های محصور جایگزین کند، اما این طرح با مخالفت مقام‌های محلی و ساکنان جزایر که خواستار برچیده شدن این اردوگاه ها هستند، رو به رو شده است.