کد خبر: ۳۰۶۸۹۶
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۴

کشف ۲۰۰ جلد کتاب نایاب مسروقه در رومانی

پلیس رومانی ۲۰۰ جلد کتاب نایاب و نفیس را که سال ۲۰۱۷ از انباری در لندن به سرقت رفته بود، در منطقه روستانشین این کشور کشف کرد.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پلیس و سازمان همکاری قضایی اتحادیه اروپا خبر کشف ۲۰۰ جلد کتاب نفیس مسروقه را در رومانی اعلام کرد که بعضا تنها یک جلد از آنها وجود داشت و قابل جایگزینی نبودند. از بین کتابهایی که در این مجموعه وجود داشتند می‌توان به جلدهای نخست از آثار گالیله و نیوتن اشاره کرد.  

این کتابهای نایاب و ارزشمند چهارشنبه گذشته از زیر خانه‌ای در منطقه روستایی کشور رومانی کشف شدند.

پلیس متروپولیتن لندن در بیانیه‌ای ارزش کتابهای کشف شده را در مجموع بیشتر از ۳ میلیون و ۲۰۰ دلار برآورد کرد.  

بازرس اندی دورهام در این باره گفت: این کتابها از لحاظ مادی بی‌نهایت ارزشمند هستند اما از آن مهمتر این است که غیرقابل جایگزینی بوده و اهمیت بالایی برای میراث فرهنگی بین‌الملل دارند.

این کتابها در سال ۲۰۱۷ از یک انبار ترانزیت در غرب لندن به سرقت رفتند. سارقان برای فریب سنسورهای تشخیص حرکت، با حفر سوراخهایی در سقف انبار وارد ساختمان شدند و کتابها را در ۱۶ کیف بزرگ با خود بردند.

پلیس لندن، رومانی و کارابینیری ایتالیا در تحقیقاتی مشترک ۱۱ سرقت مشابه را در بریتانیا شناسایی کردند که در جریان آنها کالاهایی به  ارزش کلی دو میلیون پوند به سرقت رفته بود. به گفته پلیس متروپولیتن یک باند جرائم سازمان‌یافته از کشور رومانی پشت این دزدی‌ها بود.

این تحقیقات به بازداشت ۱۳ مظنون در انگلیس منجر شد. ۱۲ نفر از این مظنونان مجرم شناخته شده و ماه جاری حکم خود را دریافت می‌کنند. دادگاه سیزدهمین مظنون نیز مارس آینده (اسفند ۹۹-فروردین ۱۴۰۰) برگزار می‌شود.