کد خبر: ۳۰۷۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۲۲۹۱

واکنش ظریف به اظهارات بایدن برای بازگشت به برجام و مذاکره: ظریف: نخست برادری خود را ثابت کن

اکنون آن‌ها نمی‌توانند بازگردند و بگویند من باید هرچه را که می‌خواهم به دست آورم چرا که نتوانستم آن را در دور نخست بگیرم.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، آمریکا را طرف نقض کننده برجام دانست و گفت: ایران هرگز تردیدی برای مذاکره ندارد، اما برای آنچه که مذاکره شده است، دوباره گفتگو نخواهد کرد.

 ظریف در نشستی با اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا درباره شرایط اقتصادی ایران و بازگشت به مذاکره ادعایی بایدن، گفت: هیچ کسی در موضعی قرار ندارد که شرطی را قرار دهد. ایران هرگز برای مذاکره تردید نداشته است، اما درباره آنچه که پیش از این مذاکره شده است، دوباره گفتگو نمی‌کنیم.

ظریف افزود: آمریکا باید واقع‌بین باشد، به خاطر اینکه قدرت بزرگ است نمی‌تواند به دیگران دیکته کند. آمریکا تمام تلاش خود را برای کسب توافق بهتر به کار بست، دولت سابق که نامزد فعلی ریاست جمهوری در آن زمان معاون رئیس جمهوری بود گفت این توافق خوبی است.

وی تاکید کرد: ما برای توافقی که انجام شده است، دیگر مذاکره نمی‌کنیم. من در این توافق همه آنچه را که می‌خواستم به دست نیاوردم، آمریکا هم اینگونه بود و اروپایی‌ها هم به هرچه می‌خواستند، نرسیدند. این توافق هشت طرف داشت، هفت کشور به اضافه اتحادیه اروپا. هیچ یک از طرف‌ها، هرچه را که می‌خواست، نگرفت.

وزیر امور خارجه ایران افزود: اکنون آن‌ها نمی‌توانند بازگردند و بگویند من باید هرچه را که می‌خواهم به دست آورم چرا که نتوانستم آن را در دور نخست بگیرم. این حسن نیت نیست، حسن نیت اساس هر توافق بین‌المللی است. از این رو، آمریکا باید بپذیرد که به عنوان یک عضو قانونمند جامعه بین‌المللی بازگردد، تعهدات خود (تحت برجام) را آغاز کند و سپس درباره موضوعات دیگر توافق صحبت کند.

ظریف ادامه داد: ما در فارسی می‌گوییم «نخست برادری خود را ثابت کن بعد ادعای میراث داشته باش».

وزیر امور خارجه درباره مذاکره مجدد بر سر برخی ممنوعیت‌ها که به زودی به پایان می‌رسند، هم گفت: هرگز در این خصوص مذاکره‌ای انجام نمی‌شود. برای اینکه آن‌ها بخشی از توافق بودند و آمریکا آن‌ها را پذیرفت.

ظریف افزود: ما درباره این محدودیت‌ها و هر موضوعی دیگر، مدت‌های زیادی صرف کردیم. آن‌ها بخشی از توافق بودند. من کمتر از آمریکا تعهدات را پذیرفتم چرا که نمی‌خواستم بیش از این به آن‌ها امتیاز بدهم. این توافق در نتیجه یک فرایند بده بستان حاصل شد. وزیر خارجه آمریکا جان کری و سپس جو بایدن معاون اول (وقت) رئیس جمهوری این را به خوبی به یاد می‌آورند.

وی تاکید کرد هر اقدامی برای تضعیف این بده بستان انجام دهد، این نشانی از بد نیتی است. همانگونه که گفتم آمریکا ابتدا باید صداقت خود را ثابت کند و سپس بار دیگر وارد توافق شود، پیش از اینکه هر شرطی را مطرح کند.