کد خبر: ۳۰۷۲۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۹۷
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

۵۲ درصد مبتلایان کرونا خانوادگی هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در بررسی های انجام شده مشخص شد ۵۲ درصد مبتلایان  کرونا به صورت خانوادگی،  ۲۲ درصد در محیط کار و توسط همکاران خود و ۲۳ درصد به دلیل حضور در مراکز تجمعی مبتلا شده اند.
کمال حیدری، امروز (چهارشنبه_۲ مهرماه) در نشست خبری، با بیان اینکه مردم باید به طور اصولی با کرونا زندگی کنند، ولی باید رسم و راه آن را بلد باشند، اظهار کرد: باید همراهی و مشارکت های مردمی و همکاری بین بخشی را تقویت کنیم، چراکه صرف اعلام عدد و رقم از برخورد با متخلفان نشان دهنده موفقیت ما نیست، بلکه زمانی موفق خواهیم بود که رعایت مسایل بهداشتی در میان مردم نهادینه شود.

وی با اشاره به اینکه تا یکی دو ماه پیش دغدغه رعایت شیوه نامه های بهداشتی را در ادارات و سازمان ها داشتیم، افزود: همچنان مشکل نانوایی ها، پاساژها و آرامستان ها را برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی داریم، البته یکی از بهترین بخش هایی که شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کردند مساجد و حسینیه ها بودند، اگرچه در همه بخش ها رعایت توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در حال سست شدن است.

وی اعلام کرد: به طور کلی حال اصفهان بسیار نامناسب است و مردم باید این موضوع را باور کنند، اگرچه پیش از این در ستاد مقابله با کرونا استان مصوباتی مثل تعطیلی بوستان های شهر و اماکن تفریحی را داشتیم اما اجرای نشدن کامل این مصوبات و مسافرت های تابستانی دست به دست هم داد تا به این نتیجه رسیدیم.

به گزارش ایسنا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در بررسی های انجام شده مشخص شد ۵۲ درصد مبتلایان خانواده هایی هستند که زیر یک سقف به کرونا مبتلا شده اند، در حالی که در پیک اول، قرنطینه در منزل جدی گرفته می شد. ۲۲ درصد افراد نیز توسط همکاران خود مبتلا شده اند، درحالی که اگر بیماریابی درست باشد قرنطینه در منزل درست رعایت می شود و افراد بیشتری درگیر نمی شوند. همچنین ۲۳ درصد افراد به دلیل حضور در مراکز تجمعی مبتلا شده اند.

حیدری با اشاره به اینکه متاسفانه درصد میزان مرگ و میر بیماران کووید۱۹ از ۱۰ به ۱۲ درصد رسیده و میانگین سنی فوت شدگان نیز ۸ سال کمتر شده است، گفت: در غربالگری که در استان اصفهان انجام شد با بیش از ۳.۵ میلیون نفر تماس گرفته شد و 2600 بیمار کووید19 در منزل شناسایی شدند.

نگرانی از تأخیر مراجعه افراد به مراکز درمانی

وی با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی در جامعه، اظهار کرد: تأخیر در مراجعه افراد به مراکز درمانی موضوع بسیار نگران کننده ای است به طوری که برخی افراد با حال بد به مراکز درمانی مراجعه می کنند، همچنین یکی دیگر از مشکلات، درمان های غیر استاندارد است، درحالی که اگر افراد به مراکز منتخب سلامت مراجعه کنند، مراقبت ها و درمان و خدمات بهتر انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه پیش از این صنف تالار و رستوران اعلام کردند می خواهیم فعالیت خود را تعطیل کنیم که این همکاری قابل تقدیر است، گفت: متاسفانه هرچقدر در قهوه خانه ها را می بندیم دوباره باز می شوند. بیش از ۲۰۰ صنف را پلمب کردیم، اما برخی صنوف متخلف دوباره فعالیت می کنند که باید برخورد لازم با آنها انجام شود، در مورد رعایت پروتکل‌ها در روضه های خانگی هم نگرانی وجود دارد چون تعداد آنها زیاد است و نمی توانیم به تک تک آنها آموزش دهیم، اما از آنها درخواست می‌کنیم که توصیه های بهداشتی را رعایت کنند.

تفرجگاه ها بزرگترین دغدغه ماست

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با تاکید براینکه ‌صنوفی که باز بودن آنها ضرورتی ندارد باید تعطیل شود، تصریح کرد: در ستاد مقابله با کرونا استان اصفهان پیشنهاد کردیم رستوران و فست فودها به صورت بیرون بر فعالیت کنند، از مدارس نیز درخواست‌ کردیم دو هفته غیرحضوری فعالیت کنند، همچنین هرگونه همایش و سمینار و نشست باید حذف شود. در خصوص جایگاه های سوخت هم نگرانی داریم و تفرجگاه ها یکی از بزرگترین دغدغه های ما است. این موارد همه در ستاد استان گفته شده و اجرای بسیاری از آنها در حوزه شبکه بهداشت نیست. بیش از ۱۵۰۰ پیش نویس برای ادارات و سازمان ها نوشته ایم که همه آموزش‌ و مکاتبه بوده، درحالی که بی توجهی برخی ادارات و یا مردم به این آموزش ها و توصیه ها جان سایر شهروندان را به خطر می اندازد.

حیدری با بیان اینکه رعایت شیوه نامه های بهداشتی باید مطالبه مردم باشد، تاکید کرد: حرکت زیرساختی یعنی این که مردم خودشان حساس شوند و مطالبه کنند. حدود یک ماه پیش وزارت بهداشت مطالعه "سرواپیدمولوژی" را در کشور آغاز کرد که سهم اصفهان ۸۰۰ نفر بود، اما یک ماه است داریم تلاش می کنیم افرادی که به صورت رندم انتخاب شده اند راضی به همکاری شوند و کسانی که قرعه به نامشان می خورد در این مطالعه شرکت کنند، چرا که رمز موفقیت ما برای برون رفت از بحران این است که‌ در پیشگیری موفق عمل کنیم.

همکاری بین بخشی و مشارکت همه دستگاه ها برای عبور از بحران لازم است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به برگزاری برنامه های افتتاحیه و یا یادواره در شرایط کنونی، خواستار همکاری بین بخشی و مشارکت همه دستگاه ها برای عبور از این بحران شد و خاطرنشان کرد: سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت و سامانه ۳۱۱۳ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آماده پاسخگویی به سوالات مردم و راهنمایی و مشاوره آنهاست، اگرچه الان همه نیروها با تمام ظرفیت مشغول کار هستند، اما در این سامانه ها نیز کارشناسانی آماده پاسخگویی هستند که البته به خاطر وضعیت موجود ممکن است شلوغی و ترافیک در پاسخگویی این خطوط وجود داشته باشد.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان در خاتمه با اشاره به راه اندازی نذر سلامت با مصوبه ستاد مقابله با کرونا استان اصفهان، اظهار کرد: به خاطر طولانی شدن همه گیری کرونا و هزینه های سنگینی که به دانشگاه علوم پزشکی تحمیل شده، مجمع خیرین سلامت امام هادی(ع) در زمینه نذر سلامت معرفی شد تا با همراهی مردم بتوانیم تجهیزات و امکانات لازم را برای خدمات دهی در بخش بهداشت و درمان استان فراهم کنیم.