کد خبر: ۳۰۷۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۱۳

تغییرات جدید در جامعه روحانیت مبارز/ تسخیر حزب سنت‌گرا به دست ناشناس‌های تندرو

اعضای قدیمی جامعه روحانیت مبارز یکی یکی کنار کشیدند و حالا چهره‌های جدیدی به آن وارد شده‌اند؛ روحانیونی گمنام که به لحاظ تاثیرگذاری و کاریزما، فاصله بسیار زیای با آعضای جامعه روحانیت در نسل‌های قبلی داشتند.
آخرین باری که جامعه روحانیت مبارز نشست خبری برگزار کرد، بهمن ماه ۹۸ بود؛ همان زمانی که قرار بود نامزد‌های این حزب در انتخابات مجلس خبرگان، نشست خبری برگزار کنند. سه نفر از نامزد‌های خبرگان برابر سوالات خبرنگاران نشستند. این بخش نشست خبری خیلی مهم نبود، بخش مهمتر آن بود که در مقابل این سه نفر، تنها چهار خبرنگار نشسته بودند. این وضعیت مهمترین نهاد حزبی روحانیون در تاریخ ایران است که اعضای آن اکنون یکی یکی یا از آن کنار کشیده‌اند یا در جلسات آن شرکت نمی‌کنند.

عدم استقبال از نشست‌های خبری شاید اتفاق مهمی در سیاست نباشد، اما جامعه روحانیت حزب بی‌اهمیتی نیست. دست‌کم سه رئیس جمهور، سه رئیس قوه مقننه و دو رئیس قوه قضائیه ایران، از اعضای موثر این حزب بوده‌اند و حالا حزبی که روزی روزگاری به نام‌هایی مانند مرحوم هاشمی رفسنجانی، مرحوم مهدوی کنی، ناطق نوری، مهدی کروبی، محمد یزدی و... شناخته می‌شد، حالا در سکوت خبری برنامه‌های خود را پیش می‌برد.

جامعه روحانیت مبارز که در دهه شصت و هفتاد، موتور محرک و جریان اصلی جناح راست ایران به شمار می‌رفت، حالا آنقدر به انزوا رفته که اصولگرایان برای انتخابات مجلس اصلا آن را حساب نمی‌کنند و در انتخابات خبرگان هم کسی اصولا با مواضع روحانیت مبارز کاری ندارد. جریان‌هایی مثل جریان «جبهه پایداری/مصباح یزدی» یا جریان میانه‌رو (مرحوم هاشمی) خیلی اثرگذارتر از جامعه روحانیت مبارز هستند.

شاید همین کم‌اهمیت انگاشته شدن باعث شد جامعه روحانیت مبارز، برای دور جدید فعالیت‌های خود به سراغ چهره‌های جدید برود. روحانیت مبارز البته همچنان به سنت‌های خود وفادار است. در شورای مرکزی آن همچنان ورود زنان ممنوع است؛ چنانچه ورود غیر روحانیون به آن خط قرمز محسوب می‌شود. روحانیون نواندیش مثل شاگردان مرحوم منتظری هم در ترکیب جامعه روحانیت مبارز جایی ندارند. اما در میان روحانیون سنت‌گرا، حالا جامعه روحانیت برای ترمیم شورای مرکزی خود به سراغ افرادی رفته است که سابقه حضور در کشور‌های اروپایی را داشته‌اند یا ارتباط بیشتری با جامعه دانشگاهی دارند.

اعضای جدید جامعه روحانیت مبارز چه کسانی هستند؟

سید صدرالدین شریعتی مشهورترین چهره‌ای است که به ترکیب جدید جامعه روحانیت مبارز اضافه شده است. شریعتی یک روحانی سنتگرا است که رفتار‌های او حتی برای اصولگرایان نیز گاهی قابل تحمل نبود! او در زمان احمدی نژاد رئیس دانشگاه علامه طباطبایی بود و طرح‌هایی مثل تفکیک جنسیتی دانشجویان را در این دانشگاه پیگیری می‌کرد. این طرح‌ها با اعتراض شدید جریان‌های دانشجویی مواجه شده بود به شکلی که شریعتی اولین رئیس دانشگاهی بود که با روی کار آمدن دولت روحانی از مسئولیت عزل شد.

حسین روحانی نژاد دیگر روحانی اضافه شده به شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز است. وی اخیرا نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شده است. او که سابقه سفر تبلیغی به ده‌ها کشور دنیا را در کارنامه دارد، به مدت ۲ سال مسئولیت مرکز اسلامی امام علی (ع) اتریش را نیز برعهده داشته است.

غلامعلی شجاع منظری (استاد معارف دانشگاه علم و صنعت) محمد مهدی اسلامی (مدیر دفتر حوزوی دانشگاه امام صادق) از دیگر افرادی هستند که احتمالا قرار است بازوی ارتباطی جامعه روحانیت مبارز را با جریان جوان انقلابی دانشگاهی برقرار کنند.

محمدعلی رضایی خراسانی (نماینده سابق تربیت حیدریه)، محمدرضا کافی امامی (از روحانیون نزدیک به احمد سالک)، سیدحسن کریمی حسینی، مرتضی چیت‌سازیان، محمد مطلبی و عبدالعلی ابراهیمی (امام جمعه ری) از دیگر روحانیونی هستند که به سبک و سیاق سایر اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، وارد این جمع شده‌اند و حضور آن‌ها اتفاق خاصی در این حزب سیاسی به شمار نمی‌رود.

حجت الاسلام موسی پور عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز و مسوول کمیته تشکیلات در تشریح ساختار جدید جامعه روحانیت مبارز و نحوه انتخاب اعضای جدید شورای مرکزی گفته «شورای هر منطقه منتخبان خود را جهت عضویت در شورای مرکزی به هیئت موسس معرفی کردند. به این ترتیب اعضای جدید جامعه از دفاتر یا مناطق ده گانه جامعه روحانیت مبارز مشخص شدند و اولین جلسه شورای مرکزی طبق ساختار جدید روز سه شنبه این هفته در محل مرکزی دفتر جامعه روحانیت برگزار می‌شود. انتخاب اعضای شورای مرکزی از طریق انتخابات و با رای اعضای جامعه خواهد بود. فرایند تشکیل جامعه روحانیت مبارز در چند استان کشور به پایان رسیده و در بقیه استان‌ها نیز در حال انجام است.»

در حال حاضر حجت‌الاسلام پورمحمدی دبیر عالی، حجت الاسلام محمدعلی موحدی کرمانی رئیس و غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی این تشکل سیاسی به شمار می‌روند.