کد خبر: ۳۰۷۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۴

توضیح ظریف درباره همکاری‌های نظامی ایران و روسیه/وزیر امور خارجه:آماده تبادل زندانیان دو تابعیتی با آمریکا هستیم

ایرنا نوشت: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که ایران و روسیه تاکنون گفت و گوهای بسیار خوبی در حوزه همکاری های نظامی داشته اند و این گفت و گوها همچنان ادامه دارد.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک، در خصوص امکان انعقاد قرار دادهای نظامی بین ایران و روسیه پس از لغو تحریم های تسلیحاتی ایران اظهار داشت: ایران و روسیه گفت و گوهای بسیار خوبی را در این زمینه داشته اند و ما این مذاکرات را ادامه می دهیم.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: ما در بسیاری موارد در حوزه های نظامی از نوعی خودکفایی برخوردار هستیم.

وی افزود: در برخی موارد نیازهای جدی برای همکاری تسلیحاتی با دوستانمان در روسیه و سایر کشورهایی که براساس مقررات بین المللی آماده همکاری با ما هستند را داریم. همکاران من در بخش دفاعی این گفت وگوها را با جدیت ادامه می دهند.

ظریف در بخش دیگر مصاحبه تصریح کرد: پیشنهاد ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درباره ایجاد "کوریدور سبز" برای تجارت کالاهای اساسی با توجه به شرایط کنونی مرتبط با کرونا بسیار ضروری است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران عصر دیروز (چهارشنبه) در سی و یکمین سفر خود به روسیه به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی و در چهارمین سفر در شش ماه اخیر وارد مسکو شد.

  وزیر امور خارجه ایران، امروز با سرگئی لاوروف همتای روس خود پنج سال بعد از انعقاد توافق هسته ای حول برجام،  تحولات منطقه ای و دوجانبه مذاکره خواهد کرد.

به گفته کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه،  همزمان با شکست رژیم آمریکا در زورگویی خود برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل و همچنین برگزاری مانور مشترک نظامی «قفقاز ۲۰۲۰ »  با حضور ایران و روسیه در منطقه خزر و دریای سیاه،  ظریف راهی مسکو شده است.

وزیر امور خارجه امروز نیز در نشست مجازی وزرای امور خارجه کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (CICA) گفت: باید به طور مشترک با تأثیر مخرب اقدامات قهرآمیز یک‌جانبه بر کوشش‌های مربوط به مبارزه با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ مقابله کنیم؛ چنین اقداماتی چیزی جز تروریسم اقتصادی و پزشکی نیستند.

  «محمد جواد ظریف»  گفت: ما برای پاسخ‌گویی به چالش‌های خاص زمان حاضر، به یکپارچه کردن همکاری‌های خود در چارچوب سیکا نیازمندیم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: باید نقش محوری سازمان سیکار را در پیشبرد چندجانبه‌گرایی و تضمین همکاری فراگیر حفظ کنیم. بدون تردید، بسیج منابع با هدف مقابله مشترک با چالش بزرگی مانند کووید-۱۹ از ضرورت برخوردار است.

اسپوتنیک همچنین نوشت: محمد جواد ظریف وزیرخارجه ایران روز پنجشنبه (امروز) در مصاحبه اختصای با این شبکه خبری گفت که ایران آماده تبادل زندانیان دو تابعیتی که در ایران در بازداشت به سر می برند با زندانیان ایرانی که در آمریکا هستند، می باشد.

وزیرخارجه ایران به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر ایران هیچ زندانی آمریکایی که تک تابعیتی باشد را در اختیار ندارد.

اسپوتنیک افزود: اظهارات وزیرخارجه ایران در این زمینه پیش از ملاقات امروزش با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود در مسکو صورت گرفت.

اسپوتنیک در ادامه گزارش داد: ظریف روشن ساخت که ایران آماده مذاکرات مستقیم با دولت آمریکا نیست و از کشور ثالثی همانند سوئیس در مورد گفت و گوها بهره خواهد برد، که به عنوان یک میانجی امیدوار به ایفای نقشی مثبت در این زمینه است.

اسپوتینک تا لحظه مخابره این خبر به جزئیات بیشتر این مصاحبه اشاره ای نکرد.