کد خبر: ۳۰۷۴۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۵

ظریف در نشست خبری با لاوروف: متعهد به روند آستانه هستیم و به آن ادامه می‌دهیم

وزیر امور خارجه در نشست خبری با لاوروف با بیان اینکه به روند آستانه متعهد هستیم، گفت: امیدواریم در ماه اکتبر که روسیه ریاست شورای امنیت را برعهده می‌گیرد شاهد نقش مثبت این کشور در حفظ اعتبار شورای امنیت و مقابله با حرکت‌های خلاف قانون آمریکا باشیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که شب گذشته به منظور دیدار و گفت‌وگو با همتای روس خود و به همراه سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه وارد مسکو شد، پس از دیدار و رایزنی با سرگئی لاوروف در نشست خبری مشترک حضور یافت و ضمن تشریح مذاکرات انجام شده، به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

وی در این باره از لاوروف و دولت روسیه برای مهمان‌نوازی قدردانی کرد و گفت: ما بحث‌های بسیار خوبی درباره روابط دوجانبه داشتیم. روابط دوجانبه ما توسط روسای جمهور دو کشور مستقیم هدایت می‌شود و هر دو رئیس جمهور با جدیت روابط را دنبال می‌کنند.در همه زمینه‌ها همکاری‌های بسیار خوبی را داریم و امیدواریم در دوران کرونا بتوانیم با مشارکت همدیگر کمک کنیم و از تجربیات همدیگر برای به دست آوردن واکسن کرونا و پیشرفت در مقابله با این بیماری استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: در خصوص همکاری‌های دو کشور در زمینه حمل و نقل و رفت و آمد دانشجویان گفت‌وگو شد. درباره حوزه انرژی و همکاری‌های تجاری و بانکی بین دو کشور و تشکیل هر چه سریع‌تر جلسه بعدی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه گفت‌وگو شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: گفت‌وگوی خوبی درباره مسائل برجام و نقش روسیه در حفظ برجام و در مقابله با اقدامات فراقانونی آمریکا و سوء استفاده آمریکا از سازوکار شورای امنیت که با اجماع جامعه جهانی و حرکت یکسان ۱۳ عضو از اعضای شورای امنیت مواجه شد و شکست خورد، داشتیم. روسیه و چین نقش بسیار مهمی را ایفا کردند و از این نقش قدردانی می‌کنیم.

ظریف افزود: امیدواریم در ماه آینده در ماه اکتبر که روسیه ریاست شورای امنیت را برعهده می‌گیرد شاهد نقش مثبت روسیه در حفظ اعتبار شورای امنیت و مقابله با حرکت‌های خلاف قانون آمریکا باشیم.

*متعهد به روند آستانه هستیم

وی گفت: درباره مسائل منطقه سوریه و افغانستان گفت‌وگو کردیم متعهد به روند آستانه هستیم در گفت‌گوهای ژنو شرکت کرده و با روسیه و ترکیه همکاری می‌کنیم برای پیشبرد روند سیاسی و روند آستانه را کماکان ادامه می‌دهیم. با روسیه هم نظر هستیم که ضرورت احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت کشورها اساسی‌ترین ضرورت در منطقه ماست و توسل به زور و روش‌های مقابله با تروریسم و افراطی گرایی بدون خدشه به تمامیت ارضی کشورها امکانپذیر است.

*عمق روابط راهبردی ایران و روسیه

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: این گفت‌وگوها نشانگر عمق روابط راهبردی ایران و روسیه است.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره پیمان همکاری‌های جامع ایران و روسیه نیز بیان کرد: ما توافقی با روسیه داریم مربوط به سال ۲۰۰۱ که این توافق به صورت اتوماتیک تمدید خواهد شد همزمان تلاش خواهیم کرد در زمان پایان یافتن این توافق، توافق جامعی را با توجه به شرایط کنونی تمدید کنیم و در جلسه قبلی این تلاش را شروع و پیش نویس خود را ارائه خواهیم کرد.

وی یادآور شد: توافق قبلی بعد از تمدید پنج ساله به صورت اتوماتیک تمدید می‌شود، مگر اینکه ما توافق جدیدی جایگزین آن کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به پرسشی تصریح کرد: صرف اینکه آمریکا دنیا را به تحریم‌های فرامرزی خود تهدید می‌کند، خود کاخ سفید فهمیده که حرکتش در شورای امنیت شکست خورده و به همین خاطر به تحریم‌های دوجانبه غیرقانونی آمریکا متوسل شده و این بزرگ‌ترین شکست آمریکاست که درخواست بازگشت قطعنامه‌های قبلی با مخالفت کلی جامعه جهانی روبرو شده و به آنها اعلام شده چنین حقی را ندارید.

وی در پاسخ به سؤالی درباره روند آستانه (روند صلح سوریه) گفت: فرمت آستانه فرمتی بود که تاکنون توانسته درگیری‌ها را در سوریه کم کند و بسیاری موضوعات در این فرمت بحث می‌شود، مثل تبادل زندانیان و موضوعات دیگری که در این فرمت است و فرصتی است برای سه کشور ایران، ترکیه و روسیه که با یکدیگر درباره موضوعات سوریه گفت‌وگو کنند و هم با دولت و اپوزیسیون.

ظریف یادآور شد: تشکیل جلسه آستانه به معنی جایگزین شدن کمیته قانون اساسی نیست و تشکیل این کمیته هم به معنی جایگزین شدن به جای روند آستانه نیست. ما روند آستانه را ادامه خواهیم داد و درباره کمیته قانون اساسی سه کشور در حاشیه این کمیته تمام تلاش خود را به کار می‌بندند که نتیجه‌ای حاصل شود.