کد خبر: ۳۰۷۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
مرز‌های ایران و ترکیه از اسفندماه سال گذشته همزمان با شیوع ویروس کرونا بسته شد. دولت ترکیه قول داده بود مرز هوایی دو کشور از ابتدای ماه آگوست برابر با ۱۱ مردادماه باز شود، اما این تاریخ هر باز به تاخیر افتاد. در چنین شرایطی تنها شرکت قطر ایرویز به استانبول از تهران پرواز می‌کرد، آن هم با قیمت گزافی که حتی تا ۶۴ میلیون تومان نیز برای مسافران ایرانی آب خورد.
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه هم اکنون فروش بلیت‌های ترکیه به قیمت ۵۰ تا ۶۴ میلیون تومان در این شرایط طبیعی است، گفت: شرکت هواپیمایی قطرایرویز هم اکنون مسافران ترکیه را از دوحه به مقصد استانبول می‌برد و با توجه به آن که این پرواز‌ها به دوحه و بعضل بلگراد می‌رود و بعد به استانبول پرواز می‌کند، چنین قیمت‌هایی را اعلام کرده است. او ادامه داد: بنابراین این پرواز‌های خارجی در این مسیر خارج از عرف نیست و کار خلافی انجام نمی‌شود.


سامانی با اشاره به اینکه نرخ‌های ارز و نوسانات اقتصادی تاثیر بسیار زیادی بر قیمت بلیت‌های پرواز‌های خارجی می‌گذارد، افزود: با توجه به نوسانات نرخ ارز و به دلیل آن که هم اکنون پرواز مستقیمی از ایران به ترکیه وجود ندارد بنابراین این نرخ‌ها در این شرایط عادی است.


او تصریح کرد: برخی از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی این مجوز را دارند که از ایران بدون مسافر به ترکیه پرواز داشته باشند و این پرواز‌ها موردی انجام می‌شود.


زمانیکه تنها یک شرکت پرواز داشته باشد، قیمت بلیط نیز نجومی خواهد بود
آرمان بیات کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی با اشاره به جنجال بلیط ۶۴ میلیونی پرواز تهران-استانبول، گفت: این اتفاق یک پدیده منحصر به فرد بود که اتفاق افتاد، ماجرا از این قرار بود که افرادی زیادی که قصد سفر به ترکیه را داشتند، به دلیل وقت سفارت کشور‌هایی نظیر آمریکا، کانادا و استرالیا می‌خواستند، به هر طریقی که شده به ترکیه بروند، اما دراین رابطه پروز‌های مستقیم بین دو کشور برقرار نبود و تنها در این رابطه شرکت قطر ایرویز یک خط پروازی برقرار کرده بود.


وی افزود: با توجه به اینکه ترکیه به دلیل پروتکل‌های بهداشتی که در نظر گرفته بود، پرواز مستقیم از تهران به این کشور و همچنین بالعکس را ممنوع کرده بوده و حتی خود شرکت‌های هوایی ترک نیز مجاز به انجام پرواز به ایران نبودند، اما در این بین تنها شرکت قطر ایرویز یک پرواز دو مسیره از تهران- دوحه-استانبول را برقرار کرده بود که بهای رفت آن ۶۴ میلیون تومان بود و از این سرویس هوایی که تنها راه سفر به ترکیه بود، عده زیادی به دلیل اینکه کار‌های فوری داشتند، استفاده کردند.

بیات اضافه کرد: زمانیکه که در یک مسیر هوایی تنها یک شرکت به ارائه خدمات اقدام کند و در مقابل تقاضا نیز برای آن زیاد باشد، طبیعتا تقاضا بر عرضه پیشی می‌گیرد و قیمت‌ها با افزایش مواجه می‌شود، اما الان با توجه به وضعیتی که پیش آمد، سازمان هواپیمایی کشوری با مسئولان ترک اقدام به رایزنی پرداختند و در اولین گام پرواز‌های شرکت ماهان به استانبول در حال برقراری است، از سوی دیگر سایر شرکت‌هایی نظیر ایران ایرتور، زاگرس و قشم ایر نیز به زودی پرواز‌های خود به ترکیه را از سر خواهند گفت، همچنین ترکیش ایرویز نیز برنامه جدید پروزای خود به تهران را اعلام کرده که آن نیز به زودی عملیاتی خواهد شد.


این کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی با تاکید بر اینکه در برخی از مسیر‌های داخلی نیز با شیوع کرونا و کم شدن پروازها، به دلیل تقاضایی که وجود داشت، قیمت بلیط‌ها با افزایش روبرو شد، ادامه داد:، اما الان شرکت‌های هوایی با در پیش گرفتن سیاست افزایش ضریب اشغال صندلی به دنبال کاهش قیمت بلیط و جذب بیشتر مسافر هستند، اقدامی که هم برای خود شرکت‌ها مفید است و درآمد آن‌ها را بیشتر می‌کند و هم برای مسافران که با قیمت کمتری به مقصد خود سفر کنند.


اوضاع وخیم ایرلاین‌های داخلی
وی با اشاره به این که افزایش قیمت دلار، هزینه ایرلاین‌ها داخلی را با افزایش سرسام آوری روبرو کرده است، بیان داشت: در شرایط حاضر شرکت‌های هوایی به دلیل اینکه از ساختار بسبار غلطی برخوردار هستند، اکثر آن‌ها در معرض ورشکستی قرار دارند و الان نیز با زیان دهی به فعالیت خود ادامه می‌دهند، از سوی دیگر هیچگونه مدیریت اصولی و دانش محور بر آن حکمفرما نیست و به همین خاطر آن‌ها امروز با وضعیت بسیار بغرنجی دست و پنحه نرم می‌کنند.


بیات یادآور شد: در شرکت‌های خارجی که علمکرد خوبی از خود برجای گذاشته اند، هزینه امروز ماحصل درآمد دیروز است، اما در کشورما برعکس است و هزینه امروز ناشی از درآمد آینده است، این در حالیست که غیر رقابتی بودن صنعت هوایی نیز مزید بر علت شده تا این صنعت، نتواند در مسیر درستی به حرکت درآید و اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد، به زودی باشد شاهد، تعطیلی، ورشکستگی، کوچک سازی و ادغام شرکت‌های هوایی داخلی خواهیم بود.


این کارشناس صنعت هوایی با تاکید بر اینکه عملا در ماه‌های گذشته ایرلاین‌های داخلی بدترین دوران خود را طی دهه‌های اخیر پشت سر گذاشته اند، گفت: کرونا باعث شد که حجم تقاضا برای پرواز با افت بسیار زیادی روبرو شود که این مسئله ضربه بزرگی به ایرلاین‌های داخلی زد، از سویی شرکت‌های بزرگ خارجی نیز در این رابطه با خسارت‌های بسیار شدیدی شدند، حال در نظر بگیرید که شرکت‌های داخلی در چنین شرایطی به چه نحوی به حیات خود ادامه داده اند.


وی ادامه داد: ادامه وضعیت فعلی کرونا می‌تواند صنعت هوایی کشور را با مشکلات بسیار حادی روبرو کند، هرچند طی تابستان پرواز‌ها به جریان افتاد، ولی حجم تقاضا در اکثر مسیر‌ها نسبت به قبل از کرونا بسیار کاهش یافته و طبعا اگر بخواهد این وضعیت ادامه دار باشد، صنعت حمل و نقل هوایی کشور دچار خسران بسیار بزرگی خواهد شد


نام:
ایمیل:
* نظر: