کد خبر: ۳۰۷۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۱

تیمی در کاخ سفید ترامپ مشغول برنامه‌ریزی برای سناریوی کنار رفتن او از ریاست جمهوری است

در این روزها یکی از سازمان یافته‌ترین بخشهای کاخ سفید تبدیل به یک مکان تعجب برانگیز شده است؛ دفتر موسوم به "بال غربی" در کاخ سفید که در حال برنامه ریزی برای کنار رفتن دونالد ترامپ از ریاست جمهوری است.
به گزارش پایگاه پولتیکو، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از متعهد شدن به یک انتقال قدرت صلح آمیز در صورتی که در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر شکست بخورد، سر باز زده است.

یکی از سازمان یافته‌ترین و کارآمدترین بخشهای کاخ سفید تحت رهبری دونالد ترامپ در این روزها با توجه به اینکه در حال برنامه ریزی برای انتقال بالقوه ریاست جمهوری از دونالد ترامپ به رئیس جمهوری دیگر است، تبدیل به مکانی تعجب برانگیز شده است.

همچنان که رئیس جمهور آمریکا به رای گیری پستی و رقیب انتخاباتی‌اش "جو بایدن خوابالو"، می‌تازد کریس لیدل، دستیار ریاست جمهوری، چندین هفته است مشغول تهیه طرح واگذاری احتمالی قدرت از ترامپ به بایدن دموکرات است.

بر طبق این گزارش لیدل در چارچوب ضرب‌الاجل‌های تعیین شده با حکم کنگره در ماه‌های مه و اوت دو گزارش متفاوت از طرح انتقال قدرت را ثبت کرده است. او در حال همکاری نزدیک با یک مقام کهنه کار دولتی که به عنوان هماهنگ کننده فدرال انتقال قدرت کار می‌کند، است – از آن نوع کارمندانی که ترامپ معمولا به آن برچسب حضور در "دولت عمیق" را میزند. و طبق گفته افراد آگاه به این برنامه ریزی، وزارت دادگستری هم قبول کرده فرآیند پیش پردازش را در قبال مجوزهای امنیتی مقامهای بایدن برای این احتمال که در انتخابات پیروز شود، شروع کند.

این برنامه ریزی برای انتقال قدرت به جای آنکه شبیه به شیوه رهبری ترامپ در چهار سال گذشته و همراه با تصمیم گیری در زمان پرواز با هواپیما، درگیری داخلی بین کارکنان و یا مدیریت غریزی انجام بگیرد، بی سروصدا و کارآمد و با جنجال عمومی کم اجرا شده است.

سوال این است که آیا لیدل می‌تواند این سطح از حرفه‌ای بودن را در صورتی که ترامپ شروع به توجه کردن هر چه بیشتر به دورنمای ترک ریاست جمهوری کند، داشته باشد؟ تیم انتقال قدرت قبلی ترامپ که تحت رهبری کریس کریستی فرماندار بود نیز آرام کار کرده و برنامه‌هایی را برای استخدام مقامهای کابینه و رونمایی از دستورات اجرایی تهیه کرد اما تیم ترامپ، کریستی را چند روز بعد از پیروز شدن او در انتخابات اخراج کرده و برنامه‌های او را به سطل آشغال انداخت.

یک مقام سابق تیم انتقال قدرت اوباما درباره ترامپ و برنامه‌های انتقال قدرت گفت: من این ظن را دارم که رئیس جمهور کاملا از مساله ناآگاه است. این امر می‌تواند به مجرد اینکه او این جریان را بفهمد، از مسیر منحرف شود.

در مقابل یک مقام کاخ سفید گفت، رئیس جمهور از کارهای لیدل برای انتقال که چندین ماه در جریان بوده، خبر دارد.

جود دیر، معاون دبیر مطبوعاتی کاخ سفید اظهار کرد: دولت ترامپ تمامی الزامها را در ارتباط با هر گونه انتقال قدرت لازم بین دولتها بر طبق قوانین برآورده کرده و برآورده خواهد کرد.

دوستان و حامیان می‌گویند، لیدل به ظرافت وضعیت آگاه بوده و عمدا به دنبال کار کردن در زیر پوشش رادار است. او از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرد.

پت سیپولون، وکیل ارشد کاخ سفید نیز به لیدل هم در زمینه برنامه ریزی برای انتقال قدرت بالقوه و یا یک دور دیگر ریاست جمهوری ترامپ کمک می‌کند. لیدل و تیمش همچنین روی یک دستورکار سیاسی برای ترامپ در صورتی که او برای بار دوم در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود کار کرده‌اند و با جان مک انتی، رئیس پرسنل ریاست جمهوری در خصوص گزینه احتمالی مربوط به پرسنل ارشد هم برای کابینه و هم برای مناصب کلیدی کاخ سفید هماهنگ است.

ترامپ سه هفته پیش لیدل را به عنوان دبیرکل سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، یک نهاد بین دولتی با هدف تشویق پیشرفت اقتصادی و تجارت جهانی معرفی کرد. یک مقام کاخ سفید گفت این انتصاب تاثیری بر برنامه ریزی برای یک انتقال قدرت و یا دور دوم احتمالی ریاست جمهوری ترامپ نخواهد گذاشت چرا که فرآیند گزینش بین نوامبر و ژانویه انجام می‌شود.