کد خبر: ۳۰۷۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۷۲

واشنگتن‌پست از نقشه جدید ترامپ در عراق پرده برداشت

ایرنا نوشت: یک روزنامه آمریکایی از تلاش دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای دور جدید تنش آفرینی در عراق در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خبر داد.
دولت آمریکا به ریاست ترامپ بویژه از زمان مصوبه پارلمان عراق مبنی بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق زیر فشار مسئولان، احزاب و افکار عمومی این کشور قرار دارد و آنها خواهان خروج هرچه سریعتر نیروهای اشغالگر آمریکایی از کشورشان هستند.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در مقاله ای به قلم دیوید ایگناتیوس کارشناس روابط خارجی روز شنبه با اشاره به سخنان تهدید آمیز مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا درخصوص احتمال اجرای حملاتی در عراق علیه برخی گروهها نوشت: این سخنان احتمال وقوع یک درگیری تمام عیار در عراق را افزایش داده است.

به نوشته واشنگتن پست، یک مسئول بلندپایه در وزارت خارجه آمریکا گفته است: اگر حملات علیه منافع آمریکا ادامه پیدا کند، خطر واضحی برای جان آمریکایی خواهد داشت. فکر می کنیم که مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق می خواهد کار درست انجام دهد اما باید کار بیشتری را سریعتر انجام دهد.

رسانه‌های عراق اخیرا ادعا کردند که پمپئو در پیامی به «برهم صالح» رییس جمهوری عراق، وی را تهدید کرد که در صورت متوقف نشدن حملات راکتی به سفارتخانه آمریکا و کاروان‌های حامل تسلیحات و تدارکات نیروهای آمریکا در عراق، اقدام به بستن سفارتخانه این کشور در بغداد کرده و به صورت بی‌رحمانه از گروه‌های مقاومت در عراق انتقام می‌گیرد.

ادعا شده است که صالح در نشست اخیر سران سه قوه با جریان‌های سیاسی عراق متن این نامه را افشا کرده است، بدون اینکه تاکنون ریاست جمهوری عراق نسبت به فحوای نامه که در رسانه‌ها منتشر شده، واکنش نشان دهد و آن را تایید یا رد کند.

این درحالی است که مسئولان ارشد، احزاب و گروههای مختلف عراقی حمله به اهداف دیپلماتیک در عراق را محکوم کرده اند و از جمله ائتلاف الفتح به ریاست «هادی العامری» که شاخه سیاسی الحشد الشعبی عراق است، ضمن محکوم کردن آدم‌ربایی و ترور و حمله به سفارت‌خانه های خارجی از همگان خواسته است که در پوشش اخبار دقت نشان دهند و از اتهام‌زنی‌های گزاف پرهیز کنند چون «تررویسم و بقایای رژیم گذشته و گروه‌های منحرف و دشمنان عراق همواره در پی آلوده کردن فضا هستند».

الحشد الشعبی نیز در بیانیه ایی تأکید کرده که این نهاد نظامی رسمی به هیچ درگیری سیاسی یا حوادث داخلی کشور مرتبط نیست و مسؤول گروه‌هایی نیست که از نام این سازمان برای انجام عملیات‌ مشکوک و اقدامات غیرقانونی نظامی استفاده می‌کنند و منافع خارجی یا داخلی را هدف قرار می‌دهند که با اصول حکومت همخوانی ندارد و در گذشته، در جریان مواضع رسمی، از آن کاملاً اعلام برائت شده است.

برخی تحلیلگران معتقدند که دولت آمریکا در تلاش برای بهانه قرار دادن حملات یاد شده و منتسب کردن آن به نیروهای مقاومت به منظور دور جدیدی از تنش آفرینی در عراق بویژه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و منحرف کردن افکار عمومی داخل و خارج آمریکا از ناکامی داخلی و خارجی ترامپ است زیرا وی به خاطر مدیریت ناکارآمد دولت خود در مبارزه با کرونا و برخورد نژادپرستانه پلیس آمریکا با شهروندان سیاه پوست و ناکامی در پرونده های سیاست خارجی زیر فشار شدیدی قرار دارد و از رقیب انتخاباتی خود عقب افتاده است.