کد خبر: ۳۰۷۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۶
در بحبوحه تنش‌ها با ترکیه؛

پامپئو به یونان رفت

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، مایک پامپئو قرار است در چارچوب تور سفرش به چهار کشور اروپا به یونان برود و از یک پایگاه مورد توجه قرار گرفته نیروی دریایی کشورش در آنجا بازدید کند.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است از ۲۷ سپتامبر (۶ مهر) عازم این سفر شده و یک هفته بعد در تاریخ پنج اکتبر بازگردد.

پامپئو در زمان حضورش در یونان با کریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر و نیکوس دندیاس، وزیر خارجه این کشور دیدار خواهد کرد. مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت، هدف از این دیدارها "تجدید تعهد مشترک ما به پیشبرد امنیت، صلح و موفقیت در شرق مدیترانه و پاس داشتن قدرتمندترین روابط بین آمریکا-یونان در عرض چند دهه اخیر" است.

همچنین این سخنگو بیان داشت، پامپئو به شهر تسالونیکی نیز خواهد رفت تا توافقی دوجانبه در حوزه تکنولوژی را امضا کند و با رهبران بخش بازرگانی انرژی "به جهت بحثی برای برجسته سازی تنوع بخشی انرژی و پروژه‌های زیرساختی در یونان" دیدار کند.

اورتاگوس خاطر نشان کرد، پامپئو در ادامه به خلیج سودا در جزیره کرت خواهد رفت و در آنجا به بازدید از تاسیسات دریایی آمریکا می‌رود تا "بر شراکت امنیتی قدرتمند آمریکا با یونان به عنوان همپیمانش در ناتو تاکید کند".

اخیرا ران جانسون، یک سناتور آمریکایی گفته بود آمریکا در حال تقویت این پایگاه دریایی با هدف به کارگیری آن به جای پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه است.

جانسون در مصاحبه‌ای اظهار کرد، آمریکا خواستار حفظ کامل حضور و همکاری‌هایش در ترکیه است اما تنشهای دوجانبه مقامها را وادار به تسریع خروج می‌کنند.

با این حال بعدا سرهنگ توماس کمپبل سخنگوی پنتاگون اظهار کرد، آمریکا "هیچ برنامه‌ای برای پایان دادن به حضور در پایگاه هوایی اینجرلیک ندارد."

پامپئو بعد از سفر به یونان به ایتالیا و به دیدار جوزپه کونته و لوئیجی دی مایو، نخست وزیر و وزیر امور خارجه این کشور خواهد رفت و در یک سمپوزیوم در واتیکان درباره آزادی مذهبی سخنرانی کرده و با مقامهای کاتولیک دیدار خواهد کرد.

اورتاگوس اظهار کرد، پامپئو پس از آن در دوم اکتبر به کرواسی می‌رود تا با مقامهای آنجا در خصوص "فرصتهایی برای همکاری نزدیک‌تر میان آمریکا و کرواسی در حوزه‌های مهم برای دو طرف از جمله همکاری دفاعی، روابط فزاینده دو طرف در زمینه سرمایه‌گذاری و تلاش‌های قدرتمند کرواسی برای پیشبرد یکپارچگی در غرب بالکان به بحث بپردازد."