کد خبر: ۳۰۸۴۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۰۹

اقتصاد عربستان 7 درصد کوچک شد

بر اساس آمارهای رسمی اقتصاد عربستان در سه ماهه دوم 7 درصد کوچک شد که نشان می دهد، شیوع ویروس کرونا هم به بخش نفتی و هم به بخش غیرنفتی این کشور تا چه حد عمیق آسیب زده است

آمارهای رسمی امروز نشان داد اقتصاد عربستان در سه ماهه دوم 7 درصد کوچک شده است که نشان می دهد، شیوع ویروس کرونا هم به بخش نفتی و هم به بخش غیرنفتی این کشور تا چه حد عمیق آسیب زده است.

از آنجایی که شیوع کرونا تقاضا برای سوخت را کاهش داد و اقدامات برای محدود کردن شیوع این ویروس به فعالیت های داخلی آسیب زد، بزرگ ترین صادرکننده نفت جهان با یک رکود عمیق مواجه است.

مرجع عمومی آمار این کشور اعلام کرد: «بخش خصوصی و بخش دولتی، به ترتیب یک رشد منفی 10.1 درصدی و 3.5 درصدی را ثبت کرده اند.»

در سه ماهه نخست، عربستان کاهش رشد اقتصادی یک درصدی ثبت کرد اما این تنها بخشی از تاثیر سقوط قیمت نفت و شیوع کرونا بود که در ماه مارس شدت گرفت.

در آن زمان، بخش نفتی 4.6 درصد افت کرد اما بخش غیرنفتی رشد مثبت 1.6 درصدی داشت. اما محدودیت های قرنطینه تاثیرات شدیدی بر اقتصاد عربستان در سه ماهه دوم گذاشت.

بخش غیرنفتی عربستان که در مرکز توجه اصلاحات عربستان با هدف متنوع سازی اقتصاد و جدا کردن از درآمدهای نفتی قرار دارد، 8.2 درصد کوچک شد و در عین حال بخش نفتی 5.3 درصد کاهش یافت.

عربستان در ماه جولای، مالیات بر ارزش افزوده را برای تقویت درآمدهای بخش غیرنفتی سه برابر کرد اما این امر تقاضای داخلی را محدود و بهبود اقتصادی را تضعیف کرد.

بر اساس آمار بانک مرکزی عربستان، با افزایش مالیات بر ارزش افزوده، هزینه های مصرفی در ماه آگوست نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5.5 درصد کاهش یافت و تورم به 6.2 درصد افزایش یافت.