کد خبر: ۳۰۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۸۹۴
سوزان مالونی تحلیلگر برجسته مسائل ایران:

اشتون به دیدار مادر ستار بهشتی رفت تا تندروهای آمریکا را ساکت کند

هدف از سفر کاترین اشتون به ایران، پیش از آغاز دور تازه گفتگوهای هسته ای این بود که پیشرفت گفتگوها میان ایران و غرب نشان داده شود.
بلومبرگ نوشت: هدف از سفر کاترین اشتون به ایران، پیش از آغاز دور تازه گفتگوهای هسته ای این بود که پیشرفت گفتگوها میان ایران و غرب نشان داده شود.

به گزارش سرویس بین الملل «تیک» Tik.ir، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خلال دیدار از تهران با نرگس محمدی، فعال سیاسی و گوهر عشقی، مادر وبلاگ نویسی که در سال 2012 میلادی در بازداشت پلیس کشته شد، ملاقات کرد. این دیدار با واکنش شدید اصولگرایان سرشناس روبرو شد .

یک شبه، در تهران تابلوهایی نصب شد که بر روی آنها تصویری ترکیبی از چهره صدام و کاترین اشتون به چشم می خورد.

هفته آینده، گفتگوهای هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی در وین از سر گرفته می شود. اشتون توانست در ماه نوامبر سال گذشته، موافقت نامه موقتی را با ایران برای مهار برنامه هسته ای این کشور در ازای لغو محدود تحریم ها به امضاء برساند.

سوزان مالونی از کارشناسان موسسه بروکینگز در واشنگتن گفت: "اگر خانم اشتون در سفر به ایران با فعالان حقوق بشر ملاقات نمی کرد، مساله ساز می شد، چون خودداری وی از ملاقات با فعالان سیاسی باعث می شد تا تندروها در کنگره آمریکا بگویند مسایل دیگر به دست فراموشی سپرده شده اند".

رهبران کنگره آمریکا تهدید کرده اند چنانچه ایران همه فعالیت های هسته ای خود را متوقف نکند تحریم های تازه ای علیه این کشور برقرار خواهند کرد.

به گفته علیرضا نادر از تحلیگران "موسسه رند" می گوید: روحانی در زمینه مسایل داخلی همچون آزادی بیان و مطبوعات و دسترسی به اینترنت با انتقادهای فزاینده روبروست.

نادر می گوید: " هیچ نشانه ای دال بر وابسته بودن موفقیت گفتگوهای هسته ای به وضعیت حقوق بشر در ایران وجود ندارد. اتحادیه اروپا هر اندازه هم که به وضعیت حقوق بشر در ایران علاقه مند باشد باز هم چنین به نظر می رسد که برنامه هسته ای ایران برای این اتحادیه در اولویت نخست قرار دارد".

سوزان مالونی از موسسه بروکینگز می گوید مذاکره کنندگانی که برای ادامه گفتگوهای هسته ای به وین می روند تلاش خواهند کرد از وارد شدن به این گونه مسایل حاشیه ای خودداری کنند، چون هیچ کس نمی خواهد جو گفتگوها را خراب کند.