گرانترین خودروی وارداتی ایران/عکس
خبرآنلاین: " هی گاز میدن، انکار کار و زندگی ندارن، پول بابا ننه که از
پارو بالا میره برای اینکه بچه رو از سر باز کنه، براش یک پورشه ای بنزی
میخره، میندازه زیر پاش، اونم میاره اینجاد هی دور دور می کنه، گور پدر منی
که برای یک قرون دو زار شدم شوفر و بنی هندل..." بی وقفه زیر لب می گفت،
بی توجه به من و مسافرهایی که تو ماشین بودیم، خطی مسیر کوتاه خیابان ایران
زمین بود در شهرک قدس یا همان شهرک غرب خودمان، فقط زمانی که باقی کرایه
من را برای برگرداندن می شمرد لحظه ای سکوت کرد، پول را سمت من دراز کرد و
بعد از تشکر من، سری تکان داد و گاز داد. حرکات لب هایش خبر از ادامه شکایت
هایش داشت.
پشت سرش نگاهی به خیابان ایران زمین انداختم، پر بود از آخرین مدل ماشین های لوکس، پورشهف بنز، بی ام و، مازارتی و خودروهای اروپایی در صدر فهرست قرار داشتند و شاسی بلندهای آسیایی در مقابل آنها چندنا به چشم نمی آمدند.
پشت سرش نگاهی به خیابان ایران زمین انداختم، پر بود از آخرین مدل ماشین های لوکس، پورشهف بنز، بی ام و، مازارتی و خودروهای اروپایی در صدر فهرست قرار داشتند و شاسی بلندهای آسیایی در مقابل آنها چندنا به چشم نمی آمدند.
این
وضعیت تقریبا تمام شب های تعطیلی تکرار می شود، احتمالا جک استرا همین چند
ماه پیش از در سفر به تهران سری هم به ایران زمین زده بود که از تعداد
پورشه های در حال تردد در تهران تعجب ابراز تعجب کرده بود.
آمارهای گمرک ایران نشان می دهد طی سالهای اخیر حجم بالایی از خودرهای لوکس به ایران وارد شده است، تنها در سال جاری بالغ بر ۱۰۶ دستگاه پورشه مدل ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به ایران وارد شده اند، همین امارها نشان میدهد در سال ۹۲ بالغ بر ۲۲۳ دستگاه خودروی با قیمت بیش از ۷۰ هزار دلار از مرزهای ایران عبور کرده اند که از این تعداد بالغ بر ۱۰۱ دستگاه قیمتی بیش از ۱۰۰ هزار دلار داشته اند، یعنی خروج بالغ بر ۲۲.۴ میلیون دلار فقط برای دور دور کردن برخی از جوانها در خیابانهای بالای شهر هزینه شده است.
گرانترین خودروی وارداتی که در گمرک ایران به ثبت رسیده است یک دستگاه فراری اسپایدر کروکی ۴۵۸ قرمز رنگ است که با قیمتی معادل ۲۴۰ هزار دلار در گمرک به ثبت رسیده است که در از امارات راهی ایران شده و در بندر نوشهر ترخیص شده است، از کجابه کجا رسیده.
این وضعیت در مورد بخش عمده ای از خودروهای لوکس ترخیص شده در سال جاری قابل مشاهده است، ظاهرا در دوره ای ترخیص این کالاهای گران قیمت از برخی مبادی راحت تر صورت می گرفته و البته سود های فروش بهتری هم برای وارد کنندگان ایجاد می کرد.
واردات خودروی پورشه در برهه ای معادل ارزش گمرکی آن سود خالص برای فرشندگانش به همراه داشت و البته جالب اینجاست که سود برخی از این خودرو ها بیشتر از محل مابه التفاوت نرخ ارز رسمی و آزادی تامین می شد که برای خرید انها هزنیه شده بود و به ازای آن گمرکی پرداخت نشده بود.
در سال ۹۲ متوسط قیمت ارز تخصیص پیدا کرده به واردات خودرو در یازده ماهه منتهی به بهمن ماه رقمی معادل ۱.۳ میلیارد دلار ارز برای برای کشور داشته است، متوسط قیمت دلار رسمی ارز برای واردات خودرو ۲۴۸۵ تومان بوده و متوسط قیمت هر دلار در بازار آزاد رقمی معادل ۳۱۸۲ تومان سر جمع تفات قیمت ارز آزاد و رسمی که حدود ۶۹۶ تومان است ضرب در کل ارز هزینه شده برای واردات خودرو رقمی معادل ۸۸۳ میلیارد تومان را نشان میدهد که یک قلم از کل رانت واردات خودرو به کشور محسوب می شود.
در چنین شرایطی البته دولت تلاش کرده است با افزایش میزان تعرفه واردات خودرو و تعیین ممنوعیت برای وادرات خودوراهی لوکس از این وضعیت نامطلوب اقتصادی را اصلاح کند.التبه شاید این وضعیت از بعد کلان اقتصادی تا حدی جبران شده باشد ولی نتیجه کار به نفع واردکنندگانی وبده است که می توانند از این مرزها عبور کنند. در سال جاری قیمت خودروهای لوکس به راحتی مرز میلیارد تومان را پشت سر گذاشته است، بی ام و X۵ که با قیمتی حدود ۷۳ هزار دلار در گمرک کشور به ثبت رسیده با قیمتی معادل ۱.۲ میلیارد تومان به مشتریان نهایی فروخته می شود، یعنی یک میلیار تومان تفاوت قیمت ورود به کشور تا فروش نهایی.
این سود ها به کجا می رود خود جای سئوال دارد، واحد تولیدی که به سختی می تواند به رغم ایجاد اشتغال در سال گردش مالی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی خود را تامین کند در مقایسه با وارد کننده یک خودروی لوکس چه سودی می تواند برای خود متصور شود.
در سال ۹۳ که قرار است دولت به دنبال اجرای اقتصاد مقاومتی باشد به غیر از اصلاح قیمت های نسبی باید به دنبال اصلاح سودهای نسبی هم باشد، تولید کننده ای که تمامی طول سال با مشکلات فراوانی دست و پنچه نرم می کند تا نرخ سود معینی را بدست بیاورد به طور حتم باید نسبت به یک وارد کننده صرف شرایط بهتری داشته باشد در غیر این صورت تولید کنندگان ماهم تن به تولید نداده وضعیت به مانند گذشته باقی می ماند.
راننده خطی که به زمین و زمان ناسزا می گفت و ترافیک ناشی از خودروهای لوکسی که برای وقت گذرانی مسیر کسب روزی او را بسته بودند نمادی از تمامی فعالین اقتصادی هستند که در این سالهای پشت سر وارد کنندگان و سودهای غیر منطقی آنها مجبرو به زمین گیری شده اند.
آمارهای گمرک ایران نشان می دهد طی سالهای اخیر حجم بالایی از خودرهای لوکس به ایران وارد شده است، تنها در سال جاری بالغ بر ۱۰۶ دستگاه پورشه مدل ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به ایران وارد شده اند، همین امارها نشان میدهد در سال ۹۲ بالغ بر ۲۲۳ دستگاه خودروی با قیمت بیش از ۷۰ هزار دلار از مرزهای ایران عبور کرده اند که از این تعداد بالغ بر ۱۰۱ دستگاه قیمتی بیش از ۱۰۰ هزار دلار داشته اند، یعنی خروج بالغ بر ۲۲.۴ میلیون دلار فقط برای دور دور کردن برخی از جوانها در خیابانهای بالای شهر هزینه شده است.
گرانترین خودروی وارداتی که در گمرک ایران به ثبت رسیده است یک دستگاه فراری اسپایدر کروکی ۴۵۸ قرمز رنگ است که با قیمتی معادل ۲۴۰ هزار دلار در گمرک به ثبت رسیده است که در از امارات راهی ایران شده و در بندر نوشهر ترخیص شده است، از کجابه کجا رسیده.
این وضعیت در مورد بخش عمده ای از خودروهای لوکس ترخیص شده در سال جاری قابل مشاهده است، ظاهرا در دوره ای ترخیص این کالاهای گران قیمت از برخی مبادی راحت تر صورت می گرفته و البته سود های فروش بهتری هم برای وارد کنندگان ایجاد می کرد.
واردات خودروی پورشه در برهه ای معادل ارزش گمرکی آن سود خالص برای فرشندگانش به همراه داشت و البته جالب اینجاست که سود برخی از این خودرو ها بیشتر از محل مابه التفاوت نرخ ارز رسمی و آزادی تامین می شد که برای خرید انها هزنیه شده بود و به ازای آن گمرکی پرداخت نشده بود.
در سال ۹۲ متوسط قیمت ارز تخصیص پیدا کرده به واردات خودرو در یازده ماهه منتهی به بهمن ماه رقمی معادل ۱.۳ میلیارد دلار ارز برای برای کشور داشته است، متوسط قیمت دلار رسمی ارز برای واردات خودرو ۲۴۸۵ تومان بوده و متوسط قیمت هر دلار در بازار آزاد رقمی معادل ۳۱۸۲ تومان سر جمع تفات قیمت ارز آزاد و رسمی که حدود ۶۹۶ تومان است ضرب در کل ارز هزینه شده برای واردات خودرو رقمی معادل ۸۸۳ میلیارد تومان را نشان میدهد که یک قلم از کل رانت واردات خودرو به کشور محسوب می شود.
در چنین شرایطی البته دولت تلاش کرده است با افزایش میزان تعرفه واردات خودرو و تعیین ممنوعیت برای وادرات خودوراهی لوکس از این وضعیت نامطلوب اقتصادی را اصلاح کند.التبه شاید این وضعیت از بعد کلان اقتصادی تا حدی جبران شده باشد ولی نتیجه کار به نفع واردکنندگانی وبده است که می توانند از این مرزها عبور کنند. در سال جاری قیمت خودروهای لوکس به راحتی مرز میلیارد تومان را پشت سر گذاشته است، بی ام و X۵ که با قیمتی حدود ۷۳ هزار دلار در گمرک کشور به ثبت رسیده با قیمتی معادل ۱.۲ میلیارد تومان به مشتریان نهایی فروخته می شود، یعنی یک میلیار تومان تفاوت قیمت ورود به کشور تا فروش نهایی.
این سود ها به کجا می رود خود جای سئوال دارد، واحد تولیدی که به سختی می تواند به رغم ایجاد اشتغال در سال گردش مالی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی خود را تامین کند در مقایسه با وارد کننده یک خودروی لوکس چه سودی می تواند برای خود متصور شود.
در سال ۹۳ که قرار است دولت به دنبال اجرای اقتصاد مقاومتی باشد به غیر از اصلاح قیمت های نسبی باید به دنبال اصلاح سودهای نسبی هم باشد، تولید کننده ای که تمامی طول سال با مشکلات فراوانی دست و پنچه نرم می کند تا نرخ سود معینی را بدست بیاورد به طور حتم باید نسبت به یک وارد کننده صرف شرایط بهتری داشته باشد در غیر این صورت تولید کنندگان ماهم تن به تولید نداده وضعیت به مانند گذشته باقی می ماند.
راننده خطی که به زمین و زمان ناسزا می گفت و ترافیک ناشی از خودروهای لوکسی که برای وقت گذرانی مسیر کسب روزی او را بسته بودند نمادی از تمامی فعالین اقتصادی هستند که در این سالهای پشت سر وارد کنندگان و سودهای غیر منطقی آنها مجبرو به زمین گیری شده اند.