کد خبر: ۳۱۰۶۳۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۹۰
تولستوی، گوته، ولتر، شاو، گیبون و دورانت چه می‌گویند؟

محمد رسول الله(ص) در نگاه نویسندگان جهان

محمد رسول الله(ص) کیست که پیام پیامبرانه او اینگونه جهان و بشر را در تاریخ تحت تاثیر خود قرارداده است؟

پرسش و تحقیق درباره شخصیت پیامبر اکرم(ص) همواره مورد توجه شخصیت های جهان در طول تاریخ بوده است. این که محمد رسول الله(ص) چگونه در دل کویر بی انتهایی جامعه ای دور از تمدن و علم پرورش یافته است؟ و اینکه چگونه چنین شخصیتی با والاترین اخلاق انسانی ظهور کرده است که عمیق ترین دستورات را برای پرورش اخلاق و رفتار زندگی انسان ارائه داده، همواره مورد کاوش تحلیل گران تیزبین بوده است.

کمترین دستاورد ظهور پیامبر خاتم و عرضه آخرین پیامش که با خواندن و نوشتن آغاز شد و عالم‌گیر شدن علوم در جهان اسلام و انتقال این علوم ابتدا به اسپانیا، ایتالیا، آلمان، انگلستان و... سایر ملل و دول اروپا و سپس همه جهانیان شد. دلایل تاریخی این حقیقت غیر قابل انکار بی‌شمار است: یکی از این دلایل اقرار مکرر دانشمندان اسلامی و خصوصاً غیر اسلامی و اروپایی به این حقیقت عظیم است که شخصیت پیامبر اکرم(ص) شخصیت یک انسان متعالی با درک و فهم و عقل و اخلاقی والا بوده است.

نویسندگان، محققان و دانشمندان حقیقت جویی، نه تنها پیامبر اسلام را از بزرگان طراز اول تمدن دینی می‌دانند، بلکه با صراحت تمام بر جهانی شدن دین اسلام ـ به علت مزایای بی شمار آن ـ اقرار کرده اند.
در زیر بخشی از اظهارنظرهای چهره های مختلف جهان را که در کتاب ها درج شده است برگزیده ایم تا به بیان شخصیت پیامبر خاتم از نگاه دیگران بپردازیم:

لِو نیکلایِویچ تولستوی، نویسنده و داستان نویس اخلاق گرای معروف روسی:

« شخص شخیص پیامبر اسلام سزاوار همه گونه احترام و اکرام می‌باشد. شریعت پیغمبر اسلام به علت توافق آن با عقل و حکمت در آینده عالم‌گیر خواهد شد.»
* منبع: کتاب اسلام و عرب به قلمر گوستاو لوبون، ص 154 و 159.
وُلتِر، نویسنده و فیلسوف فرانسوی:
«...محمد پیامبر، بی‌گمان مردی بسیار بزرگ بود. وی جهانگشایی توانا، قانون‌گذاری خردمند، سلطانی دادگر و پیامبری پرهیزگار بود. او بزرگترین نقشی را که ممکن بود در مقابل چشمان مردم عادی ایفا کند در روی زمین ایفا کرد. »

* منبع: کتاب اسلام از نظر ولتر، ص 28 و 53 .


یوهان ولفگانگ فون گوته، شاعر و نویسنده آلمانی

نغمه محمد؛
بنگر بدان چشمه
همان که از کوهساران می جوشد
چه باطراوت و شاد
و می تراود به سان چشمان ستارگان، آنگاه که می درخشند

 اثر گوته بر اساس مکالمه ای میان علی (ع) و زهرا (س) درباره‌ی رسول خدا،نغمه محمد (ص) :منبع *
جورج برنارد شاو، نویسنده و نمایشنامه نویس ایرلندی:
«...به نظر من اسلام تنها مذهبی است که استعداد آنرا دارد که بتواند با تحولات اعصار مختلف زندگی بشر همگام گردد. من راجع به مذهب محمّد پیشگویی می‌کنم که این مذهب را اروپای فردا خواهد پذیرفت، همانطوری که این مذهب به نظر اروپایی‌های امروز قابل قبول گردیده است .
کلیسای قرون وسطی یا از روی جهل و یا از روی تعصب، اسلام را به وضع تاریک و مبهمی رنگ آمیزی کرده است. آنها این طور وانمود کرده‌اند که به نظر مردم، محمّد ضد مسپح آمده و اینچنین مسیحیان را از مذهب اسلام متنفر ساخته‌اند.
من زندگی و کار محمد را مطالعه کرده‌ام، به عقیده من نه تنها او ضد مسیح نیست، بلکه او را باید نجات دهنده عالم بشریت دانست. من اعتقاد دارم اگر مردی مانند محمّد، دیکتاتوری دنیای جدید را به دست بگیرد، می‌تواند مسایل این جهان را چنان حل کند که آن صلح و سلمی که دنیا به آن نیازمند است تامین شود....»

* منبع: کتاب حریصا، صفحه 28
ادوارد گیبون، نویسنده و مورخ انگلیسی:
«...عقاید محمد، عاری از تردید و ابهام است و قرآن یک شاهد باشکوه از وحدانیت خداوند است. پیامبر مکه، پرستش بت‌ها و انسان‌ها و ستارگان را رد کرد؛ با این اصل عقلانی که هرچیزی که ظهور و بعد افول و مرگ دارد، شایسته پرستش نیست...
پیامبر مکه، پرستش بت‌ها و انسان‌ها و ستارگان را رد کرد؛ با این اصل عقلانی که هرچیزی که ظهور و بعد افول و مرگ دارد، شایسته پرستش نیست.»

* منبع: کتاب چهره‌های محمد اثر جان تولن

ویلیام جیمز دورانت، نویسنده و مورخ آمریکایی:

«... اگر به میزان اثر این مرد بزرگ در مردم بسنجیم باید بگوییم که  محمد پیامبر، از بزرگ‌ترین بزرگان تاریخ انسانی است. وی درصدد بود سطح معلومات و اخلاق قومی را که از فرط گرمای هوا و خشکی صحرا به تاریکی توحش افتاده بودند، اوج دهد، در این زمینه توفیقی یافت که از توفیقات تمام مصلحان جهان بیشتر بود.
کمتر کسی را جز او می‌توان یافت که همه آرزوهای خود را در راه دین انجام داده باشد، زیرا به دین اعتقاد داشت. محمد(ص) از قبایل بت پرست و پراکنده در صحرا امتی واحد به وجود آورد. برتر و بالاتر از دین یهود و دین مسیح و دین قدیم عربستان آیینی ساده و دینی روشن و نیرومند با معنویاتی که اساس آن شجاعت قومی بود پدید آورد، که در طی یک نسل در یک صد معرکه نظامی پیروز شد و در مدت یک قرن یک امپراتوری عظیم و پهناور به وجود آورد و در روزگار ما نیروی مهمی است که بر یک نیمه جهان نفوذ دارد.»
منبع: کتاب پنج گام دین، ص 185.