کد خبر: ۳۱۰۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۷۳

شیوع کرونا و خلف وعده سازمان گردشگری/ کارمندان آژانس‌های مسافرتی منشی مطب‌ شدند!

بیش از ۶ ماه از زمین گیر شدن صنعت گردشگری در کشور می‌گذرد. یک فعال گردشگری می‌گوید مردم تا مدتی قرنطینه را به صورت بسیار جدی رعایت کنند تا آمار کاهش پیدا کند و کشور‌های دیگر این اعتماد را به ما داشته باشند که پرواز‌های خارجی ما از سر گرفته شود.
وضعیت گردشگری و آژانس‌‍‌های مسافرتی در کنار هزاران کسب و کار دیگر، این روز‌ها در بدترین شرایط ممکن به سر می‌برند و بسیاری از آژانس‌های مسافرتی که کار سفر و گردشگری مردم را تسهیل می‌کردند، یا ورشکسته شده‌اند و دفاتر خود را تعطیل کردند، یا با تعدیل نیرو سعی کردند به هر راه و روشی در این مسیر ایستادگی کنند.

اعلام ورود ویروس کرونا به  ایران و سایر کشورهای جهان باعث شد تا صنعت گردشگری در سراسر جهان فلج شود، خطوط هوایی جهان زمین‌گیر و پروازها متوقف شوند. تعطیلی صنعت گردشگری، به طور مستقیم و غیر مستقیم موجب بیکاری هزاران نفر در کشور شده است.

تا همین امروز که بیش از ۶ ماه از روز‌های کرونایی در ایران و ممنوعیت سفر و بسته شدن مرز‌ها می‌گذرد، میزان  مرگ و میر روزانه ناشی از این بیماری هم افزایش پیدا کرده است. البته بسیاری از مردم بی توجه به هشدار‌ها درخصوص عدم سفر، همچنان سفر می‌کنند و در پاسخ به این سوال که مگر نباید در خانه بمانیم و قرنطینه را رعایت کنیم، می‌گویند: «مراقبت می‌کنیم، خسته و افسرده شدیم از بس که در خانه ماندیم، نیاز به سفر داریم.» این در حالی است که فعالان صنعت توریسم و آژانس های مسافرتی معتقدند که اگر قرنطینه اجرا شود و آمار مبتلایان و فوتی ها کاهش پیدا کند، سایر کشورها به  ایران اعتماد می کنند و پروازهای خود را به کشور از سر گرفته و یا افزایش می دهند.

ویروس کرونا از زمان ورودش به کشور تا کنون باعث بیکاری چندین هزار نفر شده است و کسب و کار‌های بسیار زیادی را از بین برده است موجب شده است که بسیاری از نیروهای متخصص از این صنعت خارج شوند و به مشاغل دیگری مشغول شوند. امری که صدمات جبران ناپذیری را برای این عرصه به دنبال خواهد داشت. اکنون آژانس های مسافرتی در تلاش هستند از طریق فروش بلیط های داخلی تا اندازه ای ضررهای وارده را جبران کنند.

کسب درآمد آژانس‌ها از فروش بلیط‌های داخلی

مهدی حیدری فعال گردشگری با اشاره به شرایط وخیم آژانس‌های گردشگری گفت: از ابتدای اسفند ماه وضعیت آژانس‌ها به همین شکل است تا همین امروز؛ بسیاری از آژانس‌ها تعطیل شده است به دلیل اینکه هیچ رفت و آمدی نیست و آژانس‌های مسافرتی اغلب نیرو‌های کارآمد خود را از دست داده‌اند و در تعطیلی مطلق به سر می‌برند. آن دست از آژانس‌هایی هم که مشغول فعالیت هستند و توانسته‌اند دوام بیاورند به این خاطر است که خودشان، خودشان را کاور و پشتیبانی کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه پرواز‌های خارجی به آن صورت شکل نگرفته است، فروشی که وجود دارد عمدتا از فروش بلیت‌های سفر‌های داخلی است، زیرا سفارت‌ها در زمینه ویزا فعالیتی ندارند، مرز‌ها بسته است و فقط در حد بلیت‌های داخلی است و عملا کار خاصی انجام نمی‌دهند. به طور مثال آژانسی که ما در آن فعالیت داریم، با تعدیل نیرویی که انجام دادیم، اکنون حدود ۳۵ نفر پرسنل داریم.

حیدری ادامه داد: مدتی قبل معاونت گردشگری اعلام کردند که آژانس‌ها به دلیل وضعیتی که وجود دارد، می‌توانند درخواست تعطیلی موقت بدهند تا زمانی که شرایط بهتر شد دوباره بازگشایی کنند. اما مشکل جدیی که با آن مواجه هستیم، نرخ ارز است و با این قمیت ارز حتی اگر وضعیت بهتر شود و سفر‌ها از سر گرفته شود، مشخص نیست با دلار ۲۸ هزار تومانی قیمت بلیت، هتل و ... به چه صورت خواهد بود و آیا اصلا گردشگری وجود خواهد داشت که آژانس‌ها بخواهند فعالیتی داشته باشند یا خیر.

خروج نیروهای متخصص از صنعت گردشگری

حیدری با بیان اینکه فعلا هیچ پرواز خارجی توریستی نداریم، گفت: پرواز‌هایی که میان ایران، ترکیه مالزی، قطر و دوبی وجود دارد کاملا موقتی است و با شرایط ویژه‌ای صورت می‌پذیرد و افرادی می‌توانند از این پرواز‌ها استفاده کنند که یا شرایط اقامت در آن کشور را داشته باشند، یا بستگان درجه یک آن‌ها در خارج از کشور باشد و .... پرواز‌های داخلی نیز وجود دارد، اما اغلب افرادی در حال سفر هستند که بیشتر کاری است نه توریستی. اما کم و بیش استقبال از سفر و پرواز‌های داخلی وجود دارد.

این فعال گردشگری با تاکید بر اینکه بسیاری از آژانس‌ها تعطیل شده‌اند و دیگر فعالیتی در این حوزه ندارند، تصریح کرد: افرادی که سال‌ها در این حوزه فعالیت کردند و سابقه خوبی دارند از کار بیکار شدند. به طور مثل فروشنده تور یا حسابدار آژانس‌ها که باید به صورت تخصصی در این زمینه فعال باشند و سال‌ها مهارت خود را افزایش داده اند و سمت حساسی هم دارند را متاسفانه از دست دادیم. ما خبر داریم بسیاری از همکاران ما که در این حوزه بودند به شغل‌های دیگری مانند منشی مطب، حسابداری در شرکت‌های دیگر و یا اصلا ورود به حرفه‌های دیگر را در پیش گرفته اند. نکته‌ای که وجود دارد این است که ما نمی‌دانیم این روند تا چه زمانی قرار است ادامه داشته باشد! این ابهامی که وجود دارد بیشتر باعث آزار شده است.

وعده‌های اجرایی نشده سازمان گردشگری به آژانس‌های مسافرتی

این کارشناس و فعال گردشگری ادامه داد: تمامی اژانس‌های مسافرتی که تعطیل نشده‌اند تعدیل نیرو داشتند و با حداقل نیرو مشغول به کار هستند. میراث فرهنگی و گردشگری قرار بود که به آژانس‌های مسافرتی در ازای هر نیرویی که اخراج نشود ۱۲ میلیون تومان وام با سود ۱۰ یا ۱۲ درصد بدهد؛ که عملا هیچ کمکی به آژانس نمی‌کند. اگر قرار باشد یک کارمندی بماند و حقوق و بیمه او رد شود و ۱۲ میلیون تومان وام با بهره برای او گرفته شود آنهم در شرایطی که مشخص نیست چه زمانی شرایط به حالت عادی برمی‌گردد، فقط ضرر است و هیچ سودی ندارد.

مهدی حیدری ادامه داد: مردم تا مدتی قرنطینه را به صورت بسیار جدی رعایت کنند تا آمار کاهش پیدا کند و کشور‌های دیگر این اعتماد را به ما داشته باشند که پرواز‌های خارجی ما شروع شود. از سوی دیگر دولت باید همکاری داشته باشد و از سفر‌های بیجایی که انجام می‌شود جلوگیری کند و صرفا به توصیه بسنده نکند. اگر چند کشور به ما اعتماد کنند ممکن است که سایر کشور‌ها هم این اعتماد را داشته باشند و پرواز‌های خود را با ما از سر بگیرند.