کد خبر: ۳۱۰۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۷

غفوری فرد: احمدی نژاد سیاهنمایی می‌کند/ ولایتی کاندیدای ۱۴۰۰ نمی‌شود

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری با انتقاد از رفتار‌های رئیس جمهور سابق می‌گوید: در شرایطی که کشور نیازمند به وحدت برای عبور از مشکلات است، محمود احمدی نژاد برای مطرح کردن خود اقدام به سیاه نمایی درباره وضعیت موجود می‌کند.
انتخابات سال ۱۴۰۰ و جمع کثیری از کاندیدا‌های بالقوه که هرکدام خود را مدعی اداره قوه مجریه می‌دادند، موضوع بحثی است که هر روز در محافل مختلف سیاسی داغ‌تر می‌شود. موضوع «وحدت» در اردوگاه اصولگرایان آن هم در شرایطی که حافظه تاریخی نشان داده آن‌ها در بزنگاه مهم انتخابات گاهی تکروی می‌کنند، امری است که به عنوان پاشنه آشیل این جریان می‌تواند عمل کند. در روزگاری که شاید برخی از اصلاح طلبان تمایل جدی برای حضور در عرصه انتخابات را نداشته باشند، صف کاندیدا‌های اصولگرا هر روز بلندتر می‌شود.

حسن غفوری فرد، چهره شاخص اصولگرا که همواره بر نقش تعیین کننده احزاب در انتخابات تأکید دارد معتقد است؛ تجربه دو انتخابات اخیر ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی در سال‌های ۹۶ و ۹۸ نشان داده که اصولگرایان از اقدامات وحدت آفرین حمایت می‌کنند و حتی اعضای جبهه پایداری نیز در سال ۱۴۰۰ تکروی نخواهند کرد و کاندیدای نهایی اصولگرایان را مورد حمایت قرار خواهند داد.

او البته نگرانی‌های خود در خصوص احتمال ریزش شرکت کنندگان در انتخابات سال ۱۴۰۰ را پنهان نمی‌کند و می‌گوید؛ تمامی کنش‌گران سیاسی در کشور و حتی شورای نگهبان وظیفه دارند که مردم را برای مشارکت حداکثری در انتخابات سال ۱۴۰۰ ترغیب کنند.

آنچه در ادامه از در معرض نگاه شما مخاطبان خبرگزاری خبرآنلاین قرار می‌گیرد، گفتگو با حسن غفوری فرد سیاستمدار کهنه‌کار اصولگرا و عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری است؛

* آقای غفوری فرد! اخیرا در محافل سیاسی - رسانه‌ای نام کاندیدا‌های مختلف اصولگرا از آقای ولایتی تا سردار دهقان، جلیلی و ... نام برده می‌شود. پیش بینی شما از وضعیت کاندیدا‌های اصولگرا در انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟

از هم اکنون بسیار زود است که درباره اسامی مطرح شده برای انتخابات سال ۱۴۰۰ قضاوت کرد. به جز آقای ولایتی، از برخی افراد دیگر نیز همچون آقایان؛ لاریجانی، رضایی، ظریف، نیکزاد، قاضی زاده هاشمی، سردار دهقان، قالیباف، اردکانیان، سعید محمد و چهره‌های دیگر به علاوه آقای احمدی‌نژاد نام برده می‌شود که نمی‌توان این افراد را کاندیدای قطعی برای انتخابات سال آینده دانست.

ولایتی کاندیدای ۱۴۰۰ نمی‌شود

درخصوص شخص آقای ولایتی بعید به نظر می‌رسد که ایشان به دلیل شرایط سنی و همچنین اشتغال در مسئولیت‌های مختلف پا به عرصه رقابت انتخابات ریاست جمهوری بگذارند. یکی از مشکلات ما این است که احزاب قدرتمند در کشور فعالیت ندارند و کاندیدا‌های انتخاباتی نیز از دریچه احزاب پا به عرصه رقابت برای تصدی پست ریاست جمهوری نمی‌گذارند. حتی در آمریکا نیز دو حزب قدرتمند دموکرات و جمهوری خواه نمایندگان خود را به عنوان نامزد‌های انتخاباتی معرفی می‌کنند.

یکی از اشکالات فعال نبودن احزاب قدرتمند در ایران این است که در ایام ثبت نام از کاندیدا‌های ریاست جمهوری شاهد هستیم که افراد زیادی که هیچ ارتباطی به این جایگاه مهم سیاسی ندارد اقدام به ثبت نام در انتخابات می‌کنند که این موضوع جلوه خوبی نیز ندارد.

مؤتلفه برای انتخابات سال آینده کاندیدا معرفی می‌کند

* به فقدان احزاب قدرتمند در کشور اشاره داشتید، آیا حزب «مؤتلفه اسلامی» به عنوان یک تشکیلات سیاسی ریشه دار همانند انتخابات سال ۹۶ قصد دارد که یک کاندیدا به عرصه انتخابات ریاست جمهوری معرفی کند؟

حزب مؤتلفه اسلامی از سال ۴۲ تا کنون فعالیت دارد و تنها حزبی است که در بیش از ۲۵۰ نقطه کشور دفتر دارد. اما تنها وجود یک حزب فعال در کشور کافی نیست و باید احزاب مختلف با یکدیگر در عرصه انتخابات رقابت کنند. متاسفانه در کشور ما عدم وابستگی به احزاب نوعی افتخار محسوب می‌شود و افراد برای اینکه خود را معرفی کنند می‌گویند که عضو هیچ حزب و دسته‌ای نیستند.

در خصوص انتخابات ریاست جمهوری سال آینده حزب مؤتلفه اسلامی از دوماه قبل شروع به ارزیابی فضای انتخاباتی پیش رو کرده و این روند همچنان نیز ادامه دارد.

* آیا به صورت مصداقی به کاندیدای خاصی نیز رسیده‌اید؟

خیر! اما بررسی‌ها ادامه دارد و به احتمال زیاد در سال آینده حزب مؤتلفه اسلامی کاندیدای موردنظر خود را برای شرکت در عرصه رقابت معرفی خواهد کرد.

جامعتین منفعل شده است

* نقش «جامعتین» برای ایجاد وحدت در اردوگاه اصولگرایان در انتخابات پیش رو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

متاسفانه جامعتین درچند سال اخیر در قبال مسائل انتخاباتی به صورت انفعالی عمل کرده است. زمانی که آیت الله مهدوی کنی در قید حیات بودند، جامعه روحانیت مبارز به صورت جدی فعالیت مستمر در کشور داشت که پس از درگذشت ایشان این فعالیت کمرنگ شد.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در سال‌های اخیر فعالیت کمتری از خود نشان داده و حتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز دخالتی نکردند و شاید همین موضوع یکی از عواملی شد که در این انتخابات یک رکورد از نظر عدم مشارکت مردم در انتخابات ثبت شود.

مردم ما مسلمان هستند و طبق فرمایش امام راحل (ره) مردم عادی و طلاب نگاه ویژه‌ای باید به روحانیت داشته باشند. به همین جهت اگر جامعتین در عرصه انتخابات کاندیدا اصلح معرفی کند از سوی مردم مورد استقبال قرار می‌گیرد و به تبع آن مشارکت نیز افزایش پیدا می‌کند. متاسفانه موضوع عدم معرفی کاندیدا از سوی جامعتین به انتخابات محدود به دوره یازدهم نمی‌شود تا حدودی در قبال مجلس خبرگان رهبری نیز این اتفاق رخ داد.

وحدت سال ۹۶ اصولگرایان ادامه دار است

* اصولگرایان در سال ۹۶ به این دلیل که با کاندیدا‌های متعدد در انتخابات شرکت کردند و تا انتها نیز در عرصه رقابت باقی ماندند نتوانستند توفیقی حاصل کنند. فکر نمی‌کنید با احتمال حضور کمرنگ اصلاح طلبان در ۱۴۰۰، همین موضوع بار دیگر باعث ایجاد یک رقابت درون گفتمانی بین اصولگرایان شود؟

بهتر است برای بررسی رفتار اصولگرایان در قبال انتخابات به سال ۹۶ مراجعه کنیم. در آن سال اصولگرایان در نهایت آقای رئیسی را با وحدت خود به عنوان کاندیدای نهایی معرفی کردند. همین تجربه در انتخابات سال ۱۴۰۰ نیز تکرار خواهد شد و اصولگرایان در نهایت با یک کاندیدای واحد در عرصه رقابت نهایی حاضر خواهند شد.

بعید است پایداری در سال ۱۴۰۰ تک روی کند

* فکر می‌کنید جبهه پایداری نیز در سال ۱۴۰۰ به رأی اکثریت تمکین خواهد کرد و یا آن‌ها به دنبال معرفی کاندیدای مطلوب خود خواهند رفت؟

جبهه پایداری در انتخابات اخیر مجلس با سایر اصولگرایان وحدت کردند و به نتیجه مطلوبی نیز رسیدند. به همین دلیل به نظر نمی‌رسد آن‌ها در سال ۱۴۰۰ تکروی نخواهند کرد و به احتمال زیاد یکی از عوامل وحدت آفرین نیز خواهند شد.

احمدی نژاد سیاهنمایی می‌کند

متأسفانه در فضایی که اقتصاد کشور با مشکلات فراوانی روبرو شده، برخی از عناصر داخلی برای مطرح کردن خود اقدام به سیاه نمایی می‌کنند. برای مثال اخیرا آقای احمدی نژاد اعلام کرده که اقتصاد ایران در آستانه فروپاشی است که این سخن از ایشان بعید است.

بنده منکر مشکلات اقتصادی موجود نیستم، اما معتقدم همه باید در شرایط فعلی برای کشور تلاش کنیم و هرکدام گاهی برای بهبود شرایط برداریم. یکی از این اقدامات نیز، وحدت و همدلی است. بنده از اصولگرایان و اصلاح طلبان و سایر جریانات سیاسی تقاضا می‌کنم ضمن حفظ وحدت درون گفتمانی خود، تلاش کنند مردم را برای شرکت حداکثری در پای صندوق‌های رأی ترغیب کنند.

رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که همه باید به دولت فعلی کمک کنند، به همین دلیل تمامی اشخاص و گروه‌های سیاسی وظیفه دارند که به فرموده رهبر انقلاب عمل کرده و دولت را برای حل مشکلات یاری کنند.

شورای نگهبان در سال ۹۶ به اصلاح طلبان کمک کرد

* فکر می‌کنید شورای نگهبان چگونه می‌تواند در روند افزایش مشارکت مردم در انتخابات نقش آفرینی کند؟

شورای نگهبان یک سلسله وظایف قانونی دارد که باید آن‌ها را انجام دهد و نمی‌تواند قانون را زیر پا بگذارد، اما می‌تواند با کمی انعطاف با کاندیدا‌های جریانات سیاسی برخورد کند تا زمینه حضور بیشتر مردم در انتخابات را فراهم کند. البته بنده معتقدم این شورا در انتخابات سال۹۶ به اصلاح طلبان کمک زیادی کرد، زیرا مشخص بود آقایان «جهانگیری» و «هاشمی طبا» کاندیدا‌های اصلی نیستند و به نوعی برای تأیید نفر اصلی به میدان آمده‌اند. اما شورای نگهبان با تأیید این دو شخصیت کاری کرد که نوعی توازن و تعادل بین اصلاح طلبان و اصولگرایان در عرصه انتخابات ایجاد شود.

مرضیه وحید دستجری شانس رئیس جمهور شدن دارد

* فکر می‌کنید این احتمال وجود دارد که در سال ۱۴۰۰ یک کاندیدای خانم در عرصه انتخابات ریاست جمهوری حاضر شود؟

در چند روز اخیر آقای کدخدایی به عنوان سخنگوی شورای نگهبان اعلام کردند که منعی برای حضور بانوان در عرصه انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد و فردی به دلیل زن بودن رد صلاحیت نمی‌شود. باید توجه داشت که کاندیدا‌های انتخاباتی لازم است معیار‌های مختلفی از جمله «مدیر و مدبر» بودن را داشته باشند. به نظر می‌رسد تنها فردی که می‌تواند شرایط احتمالی قوانین انتخابات برای حضور در عرصه را داشته باشد، سرکار خانم «مرضیه وحید دستجردی» است.

آیت الله هاشمی می‌گفت زنان اگر اراده کنند کل مجلس را می‌گیرند

بنده به خاطر دارم که مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی می‌گفتند که "اگر خانم‌ها اراده کنند می‌توانند تمامی کرسی‌های مجلس را نیز تصاحب کنند. " متاسفانه شاهد هستیم که تنها ۱۰ درصد از کاندیدا‌های انتخاباتی برای مجلس شورای اسلامی زنان هستند نوعی بی میلی برای حضور در عرصه‌های سیاسی در میان بانوان دیده می‌شود.