کد خبر: ۳۱۰۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۰

رجبی‌دوانی: ساخت فیلم درباره تاریخ اسلام، بر ساخت داستان پیامبران یهود، اولویت دارد

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: میزگرد اول این هفته برنامه سینمایی «هفت» که دیشب (جمعه ۲۵ مهر) روی آنتن رفت، با حضور دو کارشناس و محقق دینی برگزار شد.
هفتاد و نهمین قسمت از برنامه سینمایی هفت، میزبان محمدحسین رجبی‌دوانی و محمدسعید بهمن‌پور در میزگرد بررسی ظرفیت‌های مغفول ادیان در سینما بود.

محمدحسین رجبی‌دوانی درباره ظرفیت‌های مغفول تاریخ ادیان در سینما گفت: «هنرمند باید در ریزه‌کاری‌ها هم از متخصصین تاریخ استفاده کند. کارهای خوبی بوده‌اند که در جزئیات خوب کار نکرده‌اند و اشکالاتی داشته است. ما  از چهره‌ها و ظواهر هم اطلاعات تاریخی داریم که گاها به این اطلاعات توجه نشده و نداشتن مشاور علت این امر بوده است. در مورد تاریخ مقدسه نمی‌توان خیال‌پردازی کرد و جعل شخصیت ممکن است ایجاد شبهه و سوال کند. شاید نداشتن سیاست مشخص در شورای انقلاب فرهنگی و وزات ارشاد و عدم توجه نخبگان حوزه و دانشگاه تاثیرگذار بوده است. همیشه این کارها بر اساس خواست یک فیلمساز به وجود آمده و دولت حمایت کرده است. اگرچه دیر شده، اما خیلی هم دیر نیست و می‌توان باز هم کار کرد. ما در مواقعی به پیامبران یهود پرداختیم. خوب است، اما اولویت باید با تاریخ اسلام باشد.»

محمدسعید بهمن‌پور هم در این‌باره گفت: «ضعف امکانات و پشتیبانی، بخشی از نقص برای ساخت آثار با موضوع پیامبران است. غرب برای همه پیامبرانی که در تورات بوده‌اند، فیلم ساخته است. از طرف دیگری دراماتیزه کردن این داستان‌ها هم کار مهمی است که ما در آن‌ها ضعف داریم. محدودیت‌هایی هم موجود بود که برداشته شد. فیلم «حضرت مریم» ۵ سال معطل مانده بود، زیرا محدودیت در مورد نشان دادن حضرت مریم و حضرت زکریا وجودداشت که البته برداشته شد. فیلم‌هایی که در مورد حضرت موسی ساخته شده است، او را از یک پیامبر به یک اومانیست تبدیل کرده است. در فیلم نوح هم همین گونه است. این نگاه به درد ما نمی‌خورد. ما هم باید فیلم‌هایی با دیدگاه خودمان در همان سطح بسازیم. البته گاهی دیدگاه خودمان هم لنگ می‌زند.»