کد خبر: ۳۱۰۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۳۵

رئیس امنیت ملی قرقیزستان: پیگرد سیاسی در دستور کار نیست

رئیس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان اعلام کرد، مقام‌های جدید دولت شامل رئیس جمهوری سابق مشمول پیگرد سیاسی نمی‌شوند.
به گزارش خبرگزاری تاس، کامچیبک تاشیف، رئیس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان گفت: هیچ پیگرد سیاسی برای مقام‌های دولت وجود نخواهد داشت. همه سیاستمداران حق دارند مخالفت و موضع خود را اعلام و دستور کارشان را در چارچوب قانون بیان کنند. هیچ برنامه‌ای برای پیگرد سیاسی سیاستمداران و مقام‌های دولت جدید وجود ندارد.

رئیس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان همچنین گفت: اگر جرمی از سوی آلمازبک آتامبایف، رئیس جمهوری سابق صورت گرفته باید بر اساس قانون حل و فصل شود.

وی افزود: پرونده کنونی مربوط به تیراندازی به سوی رئیس جمهوری سابق باید مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد. فردی که اقدام به تیراندازی در یک مکان عمومی کرده، باید پیدا شود و مورد محاکمه قرار گیرد. این اقدام باید بدون توجه به فردی که هدف تیراندازی قرار گرفته، صورت گیرد. هیچ تفاوتی بین سورونبای جینبکف، رئیس جمهوری سابق و سادیر جباروف، رئیس جمهوری موقت وجود ندارد. مردی که در یک مکان عمومی اقدام به تیراندازی کرده، باید شناسایی و دستگیر شود.

روز جمعه، جباروف، تاشیف را به عنوان رئیس جدید کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان منصوب کرد.

نهم اکتبر، راهپیمایی حامیان آتامبایف در بیشکک برگزار شد و وی در جمع حاضران رویدادهای اخیر در کشور را "انقلاب سوم" توصیف کرد، از جینبکف انتقاد کرد و خواستار انتخابات جدید ریاست جمهوری در کشور شد. در نهایت، حامیان آتامبایف با حامیان جینبکف درگیر شدند. در این درگیری، تیراندازی رخ داد و چند تن زخمی شدند.