کد خبر: ۳۱۱۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۲

تحلیل رأی الیوم از پایان تحریم تسلیحاتی ایران

ایرنا نوشت: روزنامه فرامنطقه‌ای «رای‌الیوم» همزمان با لغو تحریم تسلیحاتی ایران با وجود مانع تراشی های آمریکا ، در مقاله‌ای با مهم خواندن این دستاورد دولت آقای روحانی ،‌نوشت : برداشته شدن این مانع به تقویت قدرت نظامی و اقتصادی ایران و همپیمانان آن منجر می‌شود.
ماه آگوست گذشته (حدود دو ماه پیش) بود که آمریکا درپی عدم موافقت اکثریت قاطع اعضای شورای امنیت سازمان ملل با طرح تمدید تسلیحاتی ایران، «شکست دیپلماتیک بزرگی» را در شورای امنیت سازمان ملل متحمل شد.

بزرگ بودن شکست آمریکا از این جهت است که از میان ۱۵ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل، ۱۳ کشور عضو مخالفت خود را با طرح تمدید تسلیحاتی ایران اعلام کردند و تنها خود آمریکا و جمهوری دومینیکان موافق این طرح بودند و همزمان جمهوری اسلامی ایران آن را پیروزی دیپلماسی فعال خود و شکست مفتضحانه آمریکا در اجرای این طرح ضد ایرانی برشمرد.

در همین ارتباط، روزنامه فرا منطقه‌ای «رای الیوم» در مقاله‌ای به قلم «محمد مصطفی العمرانی» نوشت: شورای امنیت سازمان ملل از روز یکشنبه مصادف با ۱۸ اکتبر (۲۷ مهرماه) لغو تحریم تمدید تسلیحاتی ایران را طبق مفاد برجام وارد مرحله اجرا می‌کند و این گامی مهم است (که ایران برداشته است)، هر چند این بدین معنا نیست که تحریم تسلیحاتی که از ۱۳ سال پیش علیه ایران اعمال شده است، به طور کامل برداشته شود و تحریم بین المللی مواد و تکنولوژی تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

نویسنده مقاله با اشاره به تبریک اخیر حسن روحانی به مردم ایران به مناسبت پایان تحریم تسلیحاتی سازمان ملل و شکست تلاش‌های آمریکا، تاکید کرد که رئیس جمهوری ایران که نقش مهمی در مذاکرات توافق هسته‌ای با ایران داشته است، رفع تحریم تسلیحاتی ایران را ثمره برجام دانست و به نوعی به رقبای داخلی خود که معتقدند «برجام هیچ گونه ثمره‌ای نداشته است»، پاسخ داد.

تقویت قدرت نظامی ایران

برداشته شدن تحریم تسلیحاتی ایران باعث می‌شود که ایران به شکل قانونی و رسمی در بازار بین‌المللی سلاح چه به عنوان خریدار و چه به عنوان فروشنده فعالیت کند و علاوه بر آن ایران قادر خواهد بود سیستم دفاعی و موشکی خود را توسعه و پیشرفته کند و از جدیدترین سلاح‌ها برای توسعه ناوگان دریایی خود بهره ببرد و نیروی زمینی خود را تقویت کند.

این یک اولویت فوری برای ایران است؛ چراکه پیشتر از روسیه پیشنهاد خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰(S-۴۰۰)، سامانه دفاع متحرک پاستیون ((K-۳۰۰P Bastion-P)، تانک روسی «تی-۹۰» و همچنین خرید هواپیماهای سوخو-۳۰ (SU-۳۰)، سوخو-۳۵ (SU-۳۵) و بالگردهای عمومی تهاجمی کا.ای- ۵۲(هلیکوپتر (KA۵۲) را داشت که این به معنای افزایش قدرت نظامی ایران و تلاش برای داشتن برتری نظامی در میان بسیاری از کشورهای منطقه و در نتیجه افزایش قدرت نظامی ایران در تسلط بر تنگه هرمز و تهدید خطوط کشتی‌رانی در منطقه خلیج فارس است.

از سوی دیگر، ایران با خرید و فروش سلاح می‌تواند منافع آمریکا و پایگاه‌های نظامی این کشور در منطقه را هدف قرار دهد و با نصب سامانه دفاعی پیشرفته مانند اس -۴۰۰، با هرگونه تهاجم نظامی احتمالی مقابله کند که این برتری نظامی ایران موجب نگرانی دشمنان ایران در منطقه از جمله اسرائیل خواهد شد؛ اسرائیلی که سعی دارد دست برتر را از لحاظ نظامی و تکنولوژی در منطقه داشته باشد.

تامین منابع مالی جدید برای ایران 

رفع تحریم تسلیحاتی ایران باعث خواهد شد تا ایران با قدرت وارد بازار صنایع نظامی در عرصه جهانی شود و سلاح‌های متعارف خود را به بیش از ۵۱ کشور جهان به فروش برساند. افزون بر آن، صنایع نظامی ایران به یکی از منابع تامین مالی مهم برای این کشور تبدیل خواهد شد و می‌تواند در شرایط فشار اقتصادی، میلیاردها دلار را به خزانه خود بیفزاید.

از سوی دیگر، ایران در حال حاضر قادر به صدور تکنولوژی و فنآوری موشک بالستیک خود نیست؛ چراکه تحریم‌های سازمان ملل بر اساس قطعنامه بین المللی ۲۲۳۱ همچنان مانع ایران در فروش تکنولوژی موشک بالستیک تا سال ۲۰۲۳ خواهد شد، اما در عین حال رفع تحریم های تسلیحاتی به شکل تدریجی باعث گشایش خرید و فروش سلاح های متعارف سنگین، سبک و متوسط خواهد شد و همچنین می‌تواند پهپادها یا سامانه‌های دفاع هوایی بومی خود مانند «باور ۳۷۳» و «سوم خرداد» و دیگر سلاح‌های سبک را به فروش برساند.

 تسلیح همپیمانان به شکل قانونی  

لغو تحریم تسلیحاتی ایران همچنین بدین معناست که این کشور می‌تواند سلاح را به شکل قانونی به همپیمانان خود در منطقه بفروشد که این زمینه را برای ارتقای توان نظامی همپیمانان خود فراهم می‌کند. به عنوان مثال ایران با توجه به توافق همکاری نظامی و تقویت سامانه دفاع هوایی سوریه در تاریخ ۸ جولای گذشته، می‌تواند به ارتش سوریه سلاح بفروشد که این مساله باعث برتری میدانی سوریه در جنگ با تروریسم می‎شود.

جمهوری اسلامی ایران به موجب رفع تحریم تسلیحاتی قادر خواهد بود سلاح را به ارتش لبنان صادر کند چراکه ایران پیشتر در سال ۲۰۱۰ به لبنان پیشنهاد کمک نظامی داده بود، اما تحریم‌های بین المللی تحمیلی علیه ایران مانع ارسال این کمک‌ها شد. این کشور همچنین می‎تواند به ارتش عراق و بقیه همپیمانان خود در منطقه و جهان از جمله حزب الله لبنان و انصارالله یمن و گروه‌های فلسطینی سلاح بفروشد که در نتیجه آن نفوذ و قدرت منطقه‌ای ایران تقویت خواهد شد.