کد خبر: ۳۱۱۶۵۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۷۲

تجربه‌ اجرای آنلاین در روزهای کرونایی/ مشکل جدید «شهرزاد» چیست؟

مهر نوشت: آریان رضایی کارگردان نمایش «مرجان» با اشاره به ویژگی های این اثر نمایشی از تجربه اجرای آنلاین و جایگزینی آن به عنوان یک گزینه مناسب در روزهای کرونایی و تعطیلی تئاتر گفت
آریان رضایی که از شامگاه ۳۰ مهر نمایش «مرجان» را به صورت آنلاین اجرا کرده است درباره سومین تجربه اش در زمینه نمایش آنلاین  گفت: در اجرای جدید که از ۳۰ مهر آغاز شده است، تلاش کردیم تجربیاتی را که در اجرای ۲ نمایش آنلاین قبلی در اوایل سال داشتیم مورد توجه قرار دهیم. نمایش های «آقای شادی» و «خانم آنلاین» که قبلا اجرا شدند بیشتر تجربیاتی در جهت شناخت این مدیوم بودند اما در اجرای «مرجان» هم تصویربرداری و هم صدابرداری به صورت حرفه ای تر انجام می شود و هم از پرده سبز و کروماکی استفاده شده است.

وی درباره دلایل تک پرسوناژ بودن اجراهایی که تاکنون به صورت آنلاین اجرا کرده است، بیان کرد: اجرای نمایش های تک پرسوناژ در فضای آنلاین هم به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی است و به دلیل محدودیت های اینترنتی مناسب تر است چون اگر تعداد تصاویر زیاد باشد و مجبور به استفاده از چند دوربین در لوکیشن های متفاوتی باشیم، سرعت پایین اینترنت کارمان را با اختلال روبرو می کند و از طرف دیگر نیز من به نمایش های مونولوگ علاقه مند هستم و ترجیحم این است که اثری تک پرسوناژ را اجرا کنم.

کارگردان نمایش «دروغ» عنوان کرد: برای اجرای نمایش «مرجان» مانند یک اجرای زنده تبلیغات و اطلاع رسانی داشتیم و از ۲ هفته قبل هم بلیت فروشی آغاز شده و استقبال خوبی را هم شاهد بودیم. همچنین برنامه ریزی هایی برای اجرای نمایش برای مخاطبان خارج از کشور و در کشور استرالیا نیز داشته ایم که بعد از هماهنگی های لازم درباره آن اطلاع رسانی خواهد شد.

وی درباره مضمون نمایش توضیح داد: نمایش درباره شخصیت خیالی مرجان با بازی الهام پاوه نژاد است که از کاخ شهریار هزار و یک شب با مخاطب آنلاین ارتباط برقرار می کند و قصد دارد با همراهی مخاطبان به شهرزاد قصه گو کمک کند چون دیگر قصه های شهرزاد به اتمام رسیده اند. این فضاسازی بهانه ای می شود تا مخاطبان بتوانند قصه های امروزی خود را که در ارتباط با خشونت علیه زنان هستند، بازگو کنند.

رضایی درباره استفاده از پرده کروماکی بیان کرد: در صحنه تئاتر از نوعی زیبایی شناسی در طراح صحنه بهره می بریم که متعلق به سالن نمایش است که من با این نوع طراحی در اجرای آنلاین موافق نیستم چون فضای اجرای آنلاین با تله تئاتر متفاوت است و زیبایی شناسی مخصوص به خودش را دارد و باید فضاسازی منحصر به فردی نسبت به اجرای زنده تئاتر داشته باشد از همین رو ما نیز برای کمک به القای حس بهتر از فضای نمایش از کروماکی در این اجرا استفاده کردیم که فکر می کنم برای اولین بار است که تجربه می شود.

این کارگردان تئاتر درباره اجرای آنلاین نمایش ها به عنوان جایگزین موقت تئاتر صحنه ای در شرایط فعلی گفت: متاسفانه در جامعه تئاتری ما همیشه نسبت به جریان های نو، مقاومت وجود دارد و همین مساله باعث می شود اتفاقات دیرتر عملی شوند. من از ابتدای سال مطمئن بودم که حداقل تا پایان سال تئاتر نخواهیم داشت از این رو اجرای نمایش ها به صورت آنلاین بهترین راهی است که می توانیم ارتباطمان را با مخاطبان حفظ کنیم.

وی در پایان صحبت هایش متذکر شد: این روزها ناامیدی در گفتگوهای رسانه ای اهالی تئاتر و گله از بی پولی و حمایت نشدن موج می زند در حالی که می دانیم این حرف ها کمکی نمی کند و در این ماه های پایانی دولت اتفاقی برای تئاتر نخواهد افتاد و تنها در کنار معضل کرونا ناامیدی هم به جامعه تزریق می شود. معتقدم اجراهای آنلاین هم به اصطلاح «دهن کجی» به کسانی است که می خواهند تئاتر را تعطیل کنند و هم بهترین راه برای ادامه فعالیت در شرایط موجود. امیدوارم گروه های دیگر تئاتری نیز از این طرح استقبال کنند و شاهد استمرار این نوع از اجراها باشیم.

نمایش «مرجان» به نویسندگی و کارگردانی آریان رضایی براساس داستان «هزار و یک شب» و با نگاهی به پژوهش «هزار افسان کجاست» نوشته بهرام بیضایی به شیوه آنلاین در تاریخ‌های چهارشنبه ۳۰ مهر، پنجشنبه و جمعه ۱ و ۲ آبان ساعت ۲۱ اجرا می شود.