کد خبر: ۳۱۱۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۹۶

کرونا در آلمان؛ بیش از ۱۱ هزار مبتلا در دومین روز پیاپی

بار دیگر موارد جدید ابتلا به کرونا در آلمان طی یک روز از ۱۱ هزار نفر گذشت و نگرانی‌ها را افزایش داد. برخی کارشناسان معتقدند در صورت ادامه این روند اعمال محدودیت‌های شدید سراسری اجتناب‌ناپذیر می‌شود.

به گزارش ایرنا ، به نقل از دویچه وله ، انستیتو روبرت کخ جمعه دوم آبان با استناد به آمار اداره‌های بهداشت آلمان موارد شناسایی شده ابتلا به بیماری کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته را ۱۱ هزار و ۲۴۲ مورد اعلام کرد.

این تعداد نزدیک به آمار روز گذشته است که با ۱۱ هزار و ۲۸۷ مورد ابتلای جدید در یک شبانه‌روز بالاترین میزان ابتلا از آغاز شیوع کرونا در آلمان تا کنون به شمار می‌رود.

تعداد مبتلایان جدید در دو روز اخیر در قیاس با جمعه گذشته که این رقم هفت هزار و ۳۳۴ مورد بود به مراتب بیشتر است. موارد ابتلا در این دو روز از زمان اوج شیوع کرونا در موج اول که بهار امسال رخ داد نیز بسیار بیشتر است اما مقایسه آنها با هم چندان درست نیست زیرا امروز تعداد آزمایش‌های تشخیص کرونا چند برابر آن زمان است.

به گفته کارشناسان موارد جدید ثبت شده به دلیل زمانی که بین ابتلا، آزمایش و مشخص شدن نتیجه آن وجود دارد بیانگر این است که ویروس در حدود یک هفته گذشته با چه سرعتی در جامعه در حال سرایت بوده است. بر این اساس مدتی زمان می‌برد که آمار جدید در تصمیم‌گیری‌های سیاسی تبلور داشته باشد.

۴۹ قربانی در یک روز

مطابق آمار انستیتو کخ، از ابتدای بحران کرونا تا کنون دست‌کم ۴۰۳ هزار و ۲۹۱ نفر در آلمان به طور قطعی به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده‌اند و ۹ هزار و ۹۵۴ نفر از مبتلایان جان خود را از دست داده‌اند. شمار قربانیان در ۲۴ ساعت گذشته ۴۹ نفر گزارش شده است.

نسبت قربانیان به موارد جدید ابتلا در آلمان از بسیاری کشورهای دیگر کمتر است. به عنوان نمونه در دو روز گذشته تعداد موارد جدید ابتلای روزانه در ایران حدود نصف آلمان بوده اما تعداد قربانیان فراتر از ۳۰۰ نفر در روز، که بیش از شش برابر می‌شود.

زیرساخت‌ها و امکانات بهداشتی و درمانی بهتر در آلمان یکی از علت‌های این امر به شمار می‌رود و علت دیگر بیشتر بودن تعداد آزمایش‌های تشخیص کرونا به نسبت جمعیت عنوان می‌شود.

هشدار درباره از کنترل خارج شدن اوضاع

فرانک اولریش مونتگومری، رئیس سازمان نظام پزشکی آلمان در گفت‌وگو با روزنامه "راینیشن پست" هشدار می‌دهد که اگر شمار مبتلایان جدید در روز به مرز ۲۰ هزار نفر برسد این احتمال وجود دارد که اوضاع از کنترل خارج شود.

او می‌گوید در چنین حالتی خطر تعطیلی عمومی و اعمال محدودیت‌های شدید دوباره آلمان را تهدید می‌کند زیرا راه دیگری برای مهار شیوع کرونا باقی نمی‌ماند.

مونتگومری همچنین نسبت به خوش‌بینی درباره پایان همه‌گیری در آینده نزدیک هشدار می‌دهد و می‌افزاید: «ما باید سال‌ها با ویروس زندگی کنیم و با فاصله‌گذاری، شستن دست‌ها و استفاده از ماسک به مقابله با آن ادامه دهیم.»

رئیس اتحادیه پزشکان آلمان با رویکردی متفاوت تاکید کرده که مقابله با شیوع کرونا در این کشور هنوز به خوبی پیش می‌رود و او باور ندارد که اوضاع از کنترل خارج شده است.

او در گفت‌وگو با کانال یک تلویزیون آلمان می‌گوید افزایش شدید موارد ابتلا به دلیل موقعیت کادر درمانی به طور قطع یک معضل است اما هنوز اوضاع به گونه نیست که از کنترل خارج شده باشد.

واکسن، شاید نیمه سال آینده

رئیس سازمان نظام پزشکی آلمان همچنین گفته است که مهار همه‌گیری کرونا با واکسن نیز به زودی رخ نخواهد داد. سازمان بهداشت جهانی برآورد می‌کند که تولید انبوه واکسن کرونا میانه سال ۲۰۲۱ آغاز شود.

مونتگومری با توجه به این برآورد می‌گوید اما واکسیناسیون همه شهروندان دو تا سه سال طول خواهد کشید زیرا به گفته او در صورت تولید واکسن نیز به دلیل کمبود دوز مورد نیاز و کادر درمانی واکسینه کردن یک‌باره همه شهروندان ممکن نخواهد بود.

کارشناسان انستیتو روبرت کخ به تازگی درباره خوش‌بینی نسبت به بازگشت سریع به زندگی و شرایط عادی در آلمان هشدار داده و تصریح کرده‌اند که با وجود واکسن کرونا هم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، به خصوص استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی و حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی همچنان ضرورت دارد.

در یک سند راهبری این موسسه تاکید شده گرچه واکسیناسیون "بخش مهمی از مقابله با همه‌گیری" است اما دست‌کم به این دلیل که واکسن در ابتدا به میزان محدودی در اختیار خواهد بود و آن نیز در گام‌های نخست به گروه‌های مشخص آسیب‌پذیر اختصاص خواهد داشت، به تنهایی کافی نیست.

کارشناسان می‌گویند بر همین اساس پس از در دسترس بودن واکسن کرونا نیز رعایت تغییرات و محدودیت‌هایی برای "در کنار هم بودن" اهمیت خواهد داشت.