کد خبر: ۳۱۲۱۲۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۶

الکاظمی: تظاهرات مسالمت‌آمیز حق مسلم مردم است

ایسنا نوشت: دفتر نخست وزیری عراق اعلام کرد، نخست وزیر این کشور یک جلسه فوق‌العاده با شورای امنیت ملی برای بررسی اقدامات حفاظتی از تظاهرات تشکیل داد.
به گزارش سومریه نیوز، دفتر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، در این نشست که به ریاست الکاظمی تشکیل شد، شورای امنیت ملی بر حقانیت تظاهرات مسالمت آمیز براساس آزادی عملی که در قانون اساسی آمده و نیز بر اهمیت حفاظت از اموال عمومی و خصوصی در محل تظاهرات تاکید و اعلام کرد، نیروهای مسلح به وظایف خود عمل کرده و از همه حفاظت خواهند کرد و هیچ تجاوزی به نیروهای امنیتی قابل قبول نیست. تظاهرکنندگان باید به تظاهرات مسالمت آمیز، انضباط و همکاری با نیروهای امنیتی متعهد باشند چرا که در این صورت تظاهرکنندگان کاملا حفاظت خواهند شد و آزادی بیان وجود خواهد داشت.

 

همچنین نخست وزیر عراق در سخنرانی تلویزیونی خود به مناسبت ۲۵ اکتبر گفت، ملت حقوقی دارند و وظیفه حاکم این است که صدای مردمش را بشنود. خیزش اجتماعی در عراق نقشه راهی را وضع کرده که همه به آن اذعان دارند. دولت نیز هدفش این است که اراده و خواست مردم را بیان کند.

وی افزود: هدف دستگاه‌های امنیتی حفاظت از ملت است و نه تجاوز به آن. اعتبار نیروهای امنیتی را نشکنید و به درجه نظامی احترام بگذارید. وظیفه نیروهای امنیتی ایجاب می‌کند از اموال عمومی و خصوصی حفاظت کرده و هرکسی را که به دنبال شکستن اعتبار کشور است، هدف قرار دهند.

الکاظمی ادامه داد: دستورات تاکیدی برای حفاظت از تظاهرکنندگان را صادر کردیم و از تظاهرکنندگان می‌خواهیم از مسالمت آمیز بودن تظاهرات حفاظت کنند، مراقب تلاش‌های افراد پلید و کسانی که وطن پرست نیستند، باشند و صفوف خود را تنظیم کنند تا در کنار کسانی که برای عراق بدی می‌خواهند، قرار نگیرند.

وی همچنین تعهد خود به برگزاری انتخابات زودهنگام در ششم ژوئن ۲۰۲۱ را اعلام کرد و گفت، دولت در گفت‌وگوی استراتژیک با ایالات متحده پیرامون تثبیت حاکمیت ملی موفقیت‌های بسیاری کسب کرده است و پیشرفت خوبی با همسایگان و دوستان خود براساس اصل منافع عراق داشته است.

الکاظمی گفت، هدف اصلی دولت آمادگی برای برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه و شفاف است. دولت تلاش می‌کند تا سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی بر انتخابات نظارت داشته باشند و شفافیت هر چه بیشتر انتخابات تضمین شود.

وی بر لزوم آمادگی همه برای این انتخابات تاکید کرد و گفت: ما با همه روش‌های قانونی و برنامه‌های امنیتی حفاظت از انتخابات را در برابر تقلب و سلاح‌های رها شده، تضمین می‌کنیم.

همچنین یک منبع امنیتی اعلام کرد، نیروهای امنیتی پل شهدا و ورودی منطقه الخضرا از سمت پل معلق در مرکز بغداد را بسته و در میدان الرصافی مستقر شدند.

یک منبع امنیتی دیگر هم اعلام کرد، نیروهای امنیتی خیابان ابونواس واقع در مرکز بغداد از هتل فلسطین به سمت میدان التحریر و دو پل سنک و شهدا را بستند.

فعالان اجتماعی عراقی چارچوب کلی تظاهرات روز ۲۵ اکتبر به مناسبت نخستین سالروز اعتراضات مردمی را مشخص کردند.

در همین رابطه، به گفته «عثمان الغانمی»، وزیر کشور عراق، نیروهای امنیتی حضور خود در اماکن برگزاری تظاهرات در بغداد و دیگر استان‌ها را برای تامین سلامت معترضان و حفاظت از اموال عمومی تقویت کرده‌اند.

«هاشم الجبوری»، فعال اجتماعی و از هماهنگ‌کنندگان تظاهرات بغداد در گفت‌وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم ضمن تاکید بر مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات، اظهار کرد: تظاهرات ما در چندین نقطه بغداد خواهد بود و تنها محدود به یک منطقه نخواهد بود همچنین در برابر دفتر نخست‌وزیری واقع در منطقه العلاوی در مرکز بغداد دست به برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز و منظم خواهیم زد.

وی افزود: ما در تظاهرات روز فردا بر وجهه مسالمت‌آمیز، انضباط و ممانعت از تعرض و حمله به اماکن عمومی و خصوصی تمرکز خواهیم کرد و مطالبات‌مان را در یک بیانیه رسمی مطرح و ضمن زمان‌بندی برای تحقق آن تلاش خواهیم کرد.

در استان بصره نیز «عماد سرحان»، فعال اجتماعی استان بصره هم تاکید کرد: تظاهرات ما در میدان البحریه خواهد بود و از آنجا خارج نخواهیم شد همچنین با سرلشکر عباس ناجی رئیس پلیس استان بصره بر سر تامین امنیت این میدان و ممانعت از تعرض یا شعارها علیه رهبران دینی توافق کردیم.

وزارت کشور عراق روز گذشته از تماس‌ها و تفاهمات با رهبران و فعالان اجتماعی تظاهرات ۲۵ اکتبر برای برگزاری مسالمت‌آمیز این تظاهرات و برنامه این وزارتخانه برای حفاظت از معترضان و اماکن عمومی و خصوصی خبر داده بود.