کد خبر: ۳۱۲۱۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۸

واکنش سازمان محیط‌زیست به مرگ شامپانزه باغ وحش ارم

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان تهران درباره جزئیات مرگ شامپانزه ۱۸ ساله باغ وحش ارم توضیحاتی داد.
محمد کرمی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان تهران در واکنش به خبر مرگ یک شامپانزه در باغ وحش ارم اظهار کرد: روزی که خبر مرگ شامپانزه ۱۸ ساله را به ما اطلاع دادند، به همراه دامپزشک برای انجام کالبد شکافی به باغ وحش ارم رفتیم؛ با توجه به تورم‌های مغزی زیر پوست سر این شامپانزه مشخص شد که این تورم‌ها بر اثر ضربه‌ای بوده که یکی از شامپانزه‌ها زده است.

او در پاسخ به اینکه چرا همه شامپانزه‌ها باید در کنار هم نگهداری می‌شدند، گفت: شامپانزه‌های باغ وحش ارم چندین و چند سال است که پیش هم هستند، این‌ها گله سه تایی بودند و در یکی از گله‌ها این اتفاق افتاده است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان تهران با بیان اینکه باید منتظر نتیجه کالبد شکافی باشیم، افزود: برای اینکه مطمئن باشیم مرگ حاصل از سوء تغذیه و سم نبوده کالبدشکافی کامل انجام شد و از همه امحاء و احشا نمونه برداشتیم.

کرمی در پاسخ به این سوال که نتیجه کالبدشکافی چه موقع اعلام می‌شود؟ گفت: به ما هنوز تاریخی اعلام نشده است و آزمایش‌ها چند روزی طول می‌کشد.

او در پاسخ به این سوال که شامپانزه سه ساله (باران) در میان سایر شامپانزه‌های باغ وحش ارم که مشکلات روانی دارند، چند درصد شانس زندگی دارد؟، تصریح کرد: هنوز این بچه شامپانزه به گروه شامپانزه‌های باغ وحش ارم معرفی نشده و حالا باید ببینیم علت درگیری آن‌ها چه بوده است و در طبیعت هم حیوانات با هم درگیر می‌شوند و یکی می‌زند و دیگری را تلف می‌کند.

او ادامه داد: این شامپانزه متعلق به باغ وحش ارم است، مسئولان آنجا برایش تصمیم می‌گیرند که در این باغ وحش بماند یا خیر. ما می‌خواهیم آن را به جای دیگری بفرستیم و به همین دلیل به باغ وحش ارم گفتیم شما می‌توانید این شامپانزه کوچک را نگهداری کنید و آن‌ها گفتند که این کار را انجام می‌دهند مانند سایر شامپانزه‌ها که در آنجا هستند.

کرمی با اشاره به اینکه دستورالعمل‌های معرفی برای باغ وحش ارم نوشته شده است؛ گفت: دستورالعمل‌ها باید اجرا شوند و به باغ وحش ارم نامه زدیم که با توجه به حادثه رخ داده (مرگ شامپانزه ۱۸ ساله) شما باید جایگاه‌های خود را بر اساس ضوابط و استانداردها به روز کنید؛ البته هنوز نمی‌دانم که نام امضا شده است یا نه.