کد خبر: ۳۱۲۴۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۵۵

پاسخ صریح ربیعی به ادعای حساب خاص رئیس جمهور /برخی طرح‌های مجلس رضایت آنی ولی تلخی بلند مدت دارد/آمریکا بخواهد به برجام بازگردد باید تعهد بدهد

سخنگوی دولت گفت: بستن راه نفوذ قدرت‌های تفرقه افکن فقط با شعار ممکن نیست بلکه ما باید سازوکارهای حل اختلاف همسایگانی را در سطح مناسبات منطقه‌ای ایجاد کنیم.
    

۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹

پاسخ صریح ربیعی به ادعای حساب خاص رئیس جمهور /برخی طرح‌های مجلس رضایت آنی ولی تلخی بلند مدت دارد/آمریکا بخواهد به برجام بازگردد باید تعهد بدهد

سخنگوی دولت گفت: بستن راه نفوذ قدرت‌های تفرقه افکن فقط با شعار ممکن نیست بلکه ما باید سازوکارهای حل اختلاف همسایگانی را در سطح مناسبات منطقه‌ای ایجاد کنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز (سه‌شنبه) درنشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در آستانه هفته وحدت قرار داریم و اواخر این هفته متقارن با شروع هفته وحدت شده است. ابتکار هفته وحدت از دل یک اختلاف ساده تقویمی در خصوص میلاد نور زاده شد.

ربیعی افزود: نفس ابتکار هفته وحدت، نمادی است که نشان می دهد این امت در کلیت محمدی خود می تواند اختلاف ها و آشفتگی ها را تبدیل به نقطه قوت کند.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی پس از آن ممکن شد و در افق رویت پذیر جامعه اسلامی قرار گرفت که پیشگامان روشنگری دینی از علامه نایینی تا اقبال لاهوری و شهید مطهری و شریعتی و دیگر بزرگان موفق شدند یک نوع اتصال و پیوند میان هویت ملی و هویت امت بوجود آورند.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر بخوانید؛

* نمی توان از وحدت سخن گفت و از  علامه اقبال لاهوری سخن نگفت که جغرافیای وحدت را به گفتار شاعرانه خود در آورد: «هر ذره این خاک گره خورده نگاهی است / از هند و سمرقند و از عراق و همدان خیز»، اقبال از لاله زار کشمیرِ دلش، شاهراهی به شیراز و حجاز گشود و کل این حوزه تمدن اسلامی را به شکل یک واحد به هم پیوسته، به گفتمان بدیع خود درآورد.

* از این منظر وحدت در سطح منطقه ای نیز اهمیت مضاعف دارد و بدان معناست که ما در مقام باشندگان این جغرافیای وسیع اسلام باید نگرانی های مشروع امنیتی یکدیگر را به رسمیت بشناسیم. هفته وحدت به این اعتبار، باید تبدیل به یک فرصت جهت اندیشیدن به موضوع صلح سازی در گستره همسایگانی و منطقه‌ای شود.

*ما همیشه از نفوذ تفرقه افکنانه  قدرت های برون منطقه ای در منطقه سخن گفته‌ایم اما باید توجه داشت که بستن راه نفوذ قدرت‌های جنگ افروز و تفرقه افکن در پیکره امت، فقط با شعار وحدت ممکن نخواهد شد. ما باید مکانیزم های حل و فصل اختلاف همسایگانی را نیز در سطح مناسبات منطقه‌ای ایجاد کنیم. توانمندسازی سازمان همکاری در منطقه یکی از این مکانیزها می‌تواند باشد که تقویت وحدت امت اسلامی در منطقه و جهان را به همراه خواهد داشت.

* از سوی دیگر هفته وحدت فرصتی است تا مقوم‌های وحدت ساز داخلی خود و الزاماتی را که همگان باید برای حفظ وحدت به آن پایبند باشیم، مرور کنیم. امروز در داخل کشور، ‌همان گونه که رهبر انقلاب نیز در دیدار با اعضای ستاد ملی کرونا مطرح کردند، نیازمند شناخت عمیق از مهمترین مسائل و اقدامات یکپارچه بین ملت و حاکمیت هستیم.

* همچنین بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در تقارن با هفته وحدت، معنابخش مسیر پیش‌ روی قوا، انسجام ملی و پشتوانه پشت سر گذاشتن بحران‌هایی است که کشور در این مقطع با آن مواجه است.

* در هفته های اخیر شاهد هجمه‌های ناجوانمردانه‌ زیادی به دولت بودیم. اگر این رویه ناصواب ادامه داشت و به جامعه تسری می یافت، قطعا آسیب‌های جبران‌ناپذیر تحمیل می‌کرد، آسیب‌هایی که فکر می کنم وحدت و یکپارچگی کشور را نشانه گرفته بود و اگر با هشدار صریح رهبر انقلاب متوقف نمی‌شد، تضعیف ما را در مسائل جهانی و منطقه موجب می شد و نهایتا باعث انشقاق ملی نیز می‌شد.

* همان طور که رهبر انقلاب فرمودند باید بین نقد و اهانت تفکیک قائل بود. نقد بخشی از ادب جمهوریت است، اهانت و هتک حرمت نیز ناقض ادب اسلامی است و رهبری با درکی عمیق از این دو مولفه، نسبت به نارسایی که در حال شکل‌گیری بود، هشدار دادند. نارسایی که اخلاق سیاسی و انسجام ملی را نشانه گرفته بود.

* از مقام معظم رهبری به خاطر روشنگری‌های مبتنی بر بینش اسلامی و منطق حکمرانی که همواره رهنمون داشته‌اند؛ سپاسگزارم. دولت نیز همچون گذشته خود را مقید و موظف به تبعیت از رهنمودهای ایشان دانسته و امیدواریم توجه به رهنمون‌های اخیر ایشان در شرایط فعلی کشور، مورد اهتمام همه ارکان و گروه‌ها قرار بگیرد.

* تصمیماتی که در ستاد ملی کرونا که با حضور مقام معظم رهبری اتخاذ شد ما را وارد مرحله جدیدی کرده است. تاثیر گذاری کرونا بر عرصه های سلامت، اقتصاد و جامعه و حتی امنیت هر روز ابعاد جدیدی یافته و در حال گسترش است.

* تصور آنکه کرونا در چند ماه به پایان خواهد رسید، امروز به یک خوش خیالی خطرناک می ماند. برخی حتی چشم انداز ۳ ساله برای دستیابی و امنیتی عمومی را مطرح می کردند و برخی کرونا را ویروس ماندگار مانند آنفولانزا برای آن به کار بردند. لذا ما با خصوصیات بحرانی با طول زمان زیاد و اثر شدید و ریسک بالا و پرمخاطره روبرو هستیم. جهش ویروس غیرقابل پیش بینی است.

* امروز اگر ما تا دیروز با دو متغیر جان - سلامت و جان - معیشت روبرو بودیم امروز ابعاد روانی و اجتماعی و امنیت اجتماعی به آن افزوده شده است. بنابراین ما نیازمند حکمرانی مبتنی بر کرونا هستیم. ما به سطح بالایی از نظم ساختاری و نظم اجتماعی و نهادینه شدن رفتارهای مبتنی بر مقابله با کرونا هستیم.

* بی توجهی و عدم همراهی با پروتکل ها و دستورالعمل‌های بهداشتی بنابر تحقیق صورت گرفته و همچنین تغییرات جهشی در ویروس که ضریب ابتلا را از ۱.۳ به ۱.۹ رسیده است باعث افزایش ابتلا به آن شده است. البته در دنیا هم وضعیت مشابهی را داریم. برخی از کارشناسان ما معتقدند ویروسی که از چین تسری پیدا کرد با ویروسی که از غرب و اروپا است متفاوت تر است.

*دولت در یک مرحله فقط ۶۰ میلیارد تومان به بحث مطالعات و تحقیقات علمی در حوزه  بهداشت و درمان تخصیص داده است. خوشبختانه مقالات علمی زیادی از سوی ایرانیان در جهان منتشر شده است. ما با طرحهای تحقیقاتی سازمانی بهداشت جهانی مشارکت داریم.

*باز هم آخرین بررسی سازمان بهداشتی این است که هیچ یک از داروها تاثیر چندانی ندارد و راهی جز بهداشت و پیشگیری نداریم. ما امروز نیازمند برنامه ریزی حداقل برای یک سال آینده هستیم. مطالعات نشان می دهد عامل جمعیت در سنین بالا، دیابت، فشار خون،  چاقی، بیماریهای قلبی و عروقی در ایران منجر به افزایش تعداد مرگ و میر شده است.

* دولت اقدامات خود را برای تولیدات مورد نیاز ادامه داده است. از همین تریبون از انتظار برای تولید یک میلیون هم صحبت شد اما امروز روزانه ۲۱ میلیون عدد ماسک تولید می‌کنیم و تجهیز و اضافه کردن تخت های بیمارستانی را هم در دست اقدام داریم.

* توجه دولت به فضای مجازی و دولت الکترونیک در این ایام به ما کمک کرد. سرعت بخشیدن به دولت الکترونیک یکی از اقدامات زیرساختی برای مقابله با گسترش ویروس است. کمک به زندگی اقشار آسیب دیده از کرونا از موضوعات مهمی است که این روزها در دستور کار دولت قرار دارد. و در بخش سوالات به آن خواهم پرداخت. اما رسیدگی به افرادی که مشاغل آزاد داشتند و مشمول هیچ بیمه ای نبودند شناسایی این افراد توسط وزارت رفاه صورت گرفته و در یک مرحله هم به ۳ میلیون از این افراد بسته غذایی تخصیص یافت و چگونگی کمک به آنها در دستور کار قرار دارد.

*به هرحال باید زنجیره شیوع شکسته شود. مبدا شکستن زنجیره راه اصلی مقابله با شیوع است. بیماران قطعی با انضباط بیشتری مورد نظر قرار خواهند گرفت و قزنطینه برای آنها اجباری است. اطرافیان و افراد مورد تماس نیز باید مورد آزمایش قرار گیرند.

*تصمیماتی در زمینه تعطیلی های ناگریز برای شکستن زنجیره اتخاذ شد و همراه با کنترل مراکز دنبال خواهد شد و  در صورت لزوم در مورد تداوم زمانی و گسترده کردن طبقه بندی ها تصمیم گیری جدید خواهد شد.

آمریکا بخواهد به برجام بازگردد باید برای عدم تکرار کارشکنی‌ها تعهد بدهد

*{ در رابطه با اینکه اگر بایدن پیروز انتخابات آمریکا باشد و آمریکا به برجام برگردد ایران تمام توافقات را می پذیرد؟}: این سوالی است که این روزها بسیاری از رسانه ها آن را مطرح می کنند. شرایط ما برای انجام کامل تعهدات در برجام روشن است. سیاست ما از روز اول روشن است. ما با خروج ترامپ از برجام خارج نشدیم. تصور می کردند ما خارج می شویم و تحریم ها با حمایت جهانی علیه ایران اعمال می شود که ما خارج نشدیم و امروز آثار آن را می بینیم. 

* همان‌قدر یعنی حدود یک سال به اروپا فرصت دادیم. امروز هم اعلام می کنیم کاهش تعهدات ایران در پاسخ به ممانعت از بازگشت به برجام بوده است. از ابتدا گفتیم بازگشت به تعهدات برگشت پذیر است. به نظر می رسد تقدم و تأخر مذاکرات به میزان همان تقدم و تأخر انجام مذاکرات باشد و برای ما فرقی ندارد چه کسی رئیس جمهور آمریکا شود و تصمیم به بازگشت به برجام داشته باشد. هر رئیس جمهوری که چنین تصمیمی بگیرد ما از آن استقبال می کنیم. آمریکا باید آماده سپردن تعهدات دیگر برای عدم تکرار این قبیل کارشکنی‌ها باشد.

تعدادی از کشورها منابع ارزی ایران را بازگرداندند

*{ در رابطه با ارزهای بلوکه شده در کشورهای منطقه}: ما ده ها میلیارد دلار ارز در کشورها داریم که بانک مرکزی و وزارت خارجه با کمیته ای مشترک تلاش خود برای بازگرداندن ارزها را انجام می دهند. تا کنون تعدادی از کشورها یا به شکل تهاتر یا اشکال دیگر ارزها را بازگرداندند. این ارزها به دو شکل هستند یا به صورت پشتوانه پولی در بانک ها هستند یا به صورت مخارج عمومی در حال استفاده هستیم. ما در مورد کره جنوبی نگرانی های خود را اعلام کردیم. اخیرا مسیر دارو را باز کردند و ما استقبال کردیم اما پاسخ ما این نبوده است‌.

دولت خزانه دوم و سوم ندارد

*{در رابطه با حساب خاص رئیس جمهور و واریز ۲۷ میلیارد در سال گذشته و عدم شفافیت در آن به ادعای نمایندگان مجلس}: باز هم با یک خوانش نادرست و یک القای ناصحیح مواجه هستیم. امیدوارم اینگونه سوالات در چارچوب نقد روشنگرانه باشد و نه چیز دیگری.

* واقعیت این است که ما هر روز با حرف‌های جدیدی مواجهیم. مثلا گفته شده سه خزانه وجود دارد! باید بگویم که این ادعا اساسا غلط است و یک خزانه بیشتر در کل کشور نداریم و همه درآمدها نیز در خزانه کل کشور است. اینکه می‌گویند خزانه سومی به نام «حساب خاص»، درست شده، کذب محض است.

* هیچ بند، عنوان و حسابی به نام «بودجه خاص» نداریم و این، فقط یک بیان لفظی و مبتنی بر اولویت بندی است. هدف از بیان آن هم یعنی اجرای طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام که دارای اولویت هستند. بنابراین مجددا تاکید می‌کنم این، بیشتر یک لفظ و عنوان برای برخی مصارف است و نه یک حساب یا پولِ در اختیار. اما متاسفانه برخی طوری القا کرده‌اند که چنین برداشتی در افکار عمومی به وجود آمده است.

* این شبهه نیز به شکل جفاگونه‌ای طرح شده که البته برای دولت تازگی ندارد و در طول این سالها بارها با چنین بداخلاقی‌هایی مواجه بوده است. بنابراین دوباره صراحتا تاکید می‌کنم بودجه یا حساب خاص، صرفا یک لفظ برای پروژه‌های نیمه تمامِ با اولویت است. تخصیص آن هم مثل همه تخصیص‌ها از سوی سازمان برنامه و بودجه داده می‌شود.

* همچنین شبهه دیگری مطرح و ادعا شده خزانه دومی هم تحت عنوان خزانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها وجود دارد! این نیز کاملا کذب و نادرست است. افرادی که این شبهه را مطرح کرده‌اند به خوبی می‌دانند آنچه که بعنوان خزانه دوم می‌گویند، مربوط به سازمان‌ هدفمندی یارانه ها و تبصره ۱۴ قانون بودجه است. در این باره لازم است دو نکته را بگویم. اول اینکه سازمان هدفمندی یارانه‌ها نه در دولت ما بلکه در دولت قبل ایجاد شده و هیچکس هم به آن معترض نبوده است. ضمن آنکه تخصیص آن هم کاملا تحت نظر سازمان برنامه و بودجه است.

* نکته دیگر که جالب است بدانید آنکه افرادی که امروز چنین شائبه‌ای مطرح می‌کنند، در گذشته کاملا در فرایند تصمیم‌گیری و تصویب آن بوده و نقش داشته و موافق آن هم بوده اند .برای همین تعجب می‌کنیم که چنین شبهات نادرستی از سوی برخی افراد که از قضا از مطلعین امر هستند، گفته می‌شود. قاطعانه اعلام می‌کنم هیچ پولی خارج از خزانه واحد نداریم.

برخی طرح‌های مجلس رضایت آنی ولی تلخی بلند مدت دارد

*{ درباره ارزیابی خود از طرح های ارائه شده در مجلس با توجه به شرایط کشور که هیچ محل منابع مشخصی ندارد؟}: طرحی که بدون هماهنگی با ارکان اجرایی کشور تهیه می شود با سختی در اجرا مواجه خواهد شد. این طرح به ما نشان داد هر تصمیم این چنینی باید با همکاری دولت جلو برود و قطعا ما از هیچ کاری که وضعیت معیشت مردم را بهبود دهد نه دریغ خواهیم کرد نه محدود خواهیم کرد.

*نباید طوری شود طرح ها زندگی مردم را تلخ تر و سخت تر کند و رضایت آنی ایجاد شود و تلخی بلند مدت داشته باشد. ابتدا گفتند از محل تبصره ۱۴ این پول را بردارند. ما اجازه گرفتیم ۴۰ هزار میلیارد اوراق بفروشیم و نشد. گفتیم از تراکنش های بانکی پول برداریم. اینها قابل محاسبه در دراز مدت است‌. امروز صبح دکتر همتی طرحی پیشنهاد دادند که در نتیجه به این رسیدیم این طرح افزایش قیمت به همراه دارد بنابراین منصرف شدیم. استراتژی درست دولت افزایش حقوق ها است و ما باید به این سمت برویم. اخیرا راه حلی را پیشنهاد دادند که ۳۰ هزار میلیارد دیگر دولت اموال به برخی نهادها بفروشد. اینکه آن نهاد چقدر توان مالی دارد مشخص نیست‌.  

*دولت با این طرح مخالف است و معتقد است هر راه حلی باید بدون آثار تبعی در بلند مدت و دراز مدت باشد و از ترمیم دریافتی ها و افزایش قدرت خرید مردم استقبال خواهد کرد.

*در آستانه ارائه بودجه ۱۴۰۰ هستیم. در سال ۹۹ تصمیم به همسان سازی گرفتیم، به دهک‌های پایین سبد داده شود و همه اینها انجام شد بنابراین بنای ما این است آنچه فکر می‌کنیم به طور ماندگار صورت گیرد را دنبال کنیم. با هر کمکی به زندگی مردم موافقت کنیم اما معتقدیم امکان این طرح وجود ندارد.

ابطال برخی واگذاری‌ها باید قانونی باشد

*{ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «کمیته ای در دولت و زیر نظر معاون اول رییس جمهور موسوم به کمیته رونق تولید تشکیل شده که به اعتقاد برخی نمایندگان مجلس سعی در موجه جلوه دادن برخی تخلفات در واگذاری بنگاههایی نظیر شرکت های ماشین سازی تبریز، کشت و صنعت مغان، پالایش نفت کرمانشاه، تولید نیروی برق شاهرود، ایران ایرتور توسط سازمان خصوصی سازی، دارد. نظر دولت درخصوص ابطال واگذاری های مذکور چیست و آیا اراده ای برای جلوگیری از ابطال واگذاری این شرکت ها در دولت وجود دارد؟»}: این کارگروه مطابق مطالبه و دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد و تایید سران قوا را هم دارد و دو نفر از دو قوه دیگر در این کارگروه حضور دارند.

*این کارگروه تصمیمات بسیار خوبی اتخاذ کرده و اگر لازم باشد برای بخش خصوصی واقعی تصمیم‌گیری کند، حتما انجام می‌دهد. برای مثال ۲۰ میلیارد برای بخش مسکن همین کارگروه تصویب کرد. در مورد اخذ مجوزها و استعلام ها تصمیمات مهمی گرفته شده و این کارگروه متشکل از نمایندگان سه قوه است. آیا جای چنین دیدگاهی در این کارگروه وجود دارد؟ نهادی یک اطلاعیه می دهد که خصوصی سازی ابطال شد. حرف این است که ابطال خصوصی سازی قانون می‌خواهد و یک شورا دارد. حل اختلاف قانون دارد. شورای میان قوه‌ای دارد. همه بحث این است که بحث‌ها در این مسیر دنبال شود. انگار این خصوصی سازی‌های صورت گرفته اشتباه بوده است.

* بکی از کارهای مهم آقای جهانگیری تشکیل این کارگروه بوده که با حضور سه قوه دنبال می‌کنند. بیان این موارد کشور را دچار هرج و مرج می‌کند. آنچه در جلسه کمیته رونق تولید مطرح شده است این بوده که تمام افراد و دستگاه های مختلف از چند منظر درمورد خصوصی سازی صحت و عدم صحت آن اظهار نظر می‌کنند.

* تعدادی از نمایندگان مجلس به یکی از این محیط ها رفته و در جمع اظهار نظر کرده اند، این وضعیت کشورداری نیست. خصوصی سازی روال خاص خود را دارد، واگذاری آن با حضور نهادهای مختلف از جمله نهادهای مدنی همانند اتاق بازرگانی و... تصمیم‌گیری می شود و هر گونه ابطال هم باید بر اساس شورای حل اختلاف صورت می گیرد. اصرار دولت تنها اجرا قانون است و به هیچ عنوان در صورتی که ابطال طبق قانون باشد، از آن  جلوگیری نمی کند.

ادامه دارد ...