کد خبر: ۳۱۲۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۷۱

خطری که تئاتر را تهدید می‌کند

مهر نوشت: یک کارگردان تئاتر از خطر مهاجرت هنرمندان این حوزه به دلیل تنگناهای معیشتی و روانی که در این شرایط با آن روبرو هستند، گفت.
صدرا صباحی نویسنده و کارگردان تئاتر که اجرای نمایش «اسطرلاب ۱/۱» وی در تئاتر مستقل تهران به دلیل تعطیلات کرونایی و مشخص نبودن برنامه‌ای از پیش اعلام‌شده برای از سرگیری فعالیت‌های هنری، سه هفته است متوقف شده، در یادداشتی از خطر مهاجرت هنرمندان و تنگنایی که در این چند ماه با آن روبرو شده‌اند، گفت.

در بخشی از یادداشت صباحی آمده است:

متاسفانه اگر با همین وضع پیش برویم خوشبینانه‌ترین اتفاق پیش رو، مهاجرت هنرمندان به اقصی نقاط جهان خواهد بود. با وضعیت پیش رو سال ۱۴۰۰ موج مهاجرت هنرمندان هنرهای نمایشی به هزار دلیل واضح رخ خواهد داد. معاندت پیش گرفته شده با هنر و علی‌الخصوص تئاتر حتی اگر در ابتدای امر (که هیچ هم بعید نیست) به نفع طرف قوی‌تر تمام شود، در ادامه ماجرا از هزار سمت و وَجه چرکش بیرون می‌زند و به طور قطع ضررش هزاران بار بیشتر از منفعتش است.

مهاجرت هنرمند ضرری برای شخص او ندارد، بلکه لطمه به بدنه تئاتر ایران وارد می‌کند و حوزه تئاتر با این اتفاق به تباهی کامل و مطلق نزدیک خواهد شد که کمترین تبعات آن نابودی هزار و یک صنف وابسته به تئاتر و سینما و تضعیف دوهزار و دو صنف شناور این عرصه است.

وقتی یک جوان یا نوجوان به سمت این حرفه می‌رود شاید رایحه قرمه‌سبزی تمام جمجمه‌اش را پر کرده باشد، ولی وقتی با آگاهی از تمام احتمالات، خطر راه را با عشق و علاقه انتخاب می‌کند و سال‌ها جان می‌کند و پوست می‌اندازد در این راه، مثل هر زحمت‌کش دیگری در سرتاسر جهان حق مسلم اوست که سَر، بالا بگیرد و بگوید شغلش تئاتر است با شرایطی که به وجود آورده‌اید با هزاران افسرده و بیکار جدید چه می‌کنید؟ مهاجرت گروهی خوشبینانه‌ترین اتفاق ماجراست! بارها این اتفاق برای تئاتری‌ها افتاده که بعد از جوابِ سوالی در مورد اینکه شغلشان چیست باز از آن‌ها پرسیده شده که «نه، شغلی که از آن پول در می‌آوری، چیست؟»