کد خبر: ۳۱۲۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۱۸

واکنش اروپایی‌ها به حملات تروریستی فرانسه و جده

ایرنا نوشت: شخصیت‌های اروپایی در پی حملات تروریستی امروز در شهرهای نیس و اوینیون و نیز کنسولگری فرانسه در جده، ضمن محکوم کردن این حملات، بر همبستگی خود با فرانسه تاکید کردند.
« اورزولا فن در لاین» رئیس کمیسیون اروپا در توئیتی نوشت: من حمله وحشتناک و وحشیانه‌ای را که به تازگی در نیس رخ داده را محکوم می‌کنم و از صمیم قلب همراه فرانسه هستم.

او ضمن ابراز همدردی خود در خصوص این حادثه که آن را عملی شنیع خوانده تاکید کرد: کل اروپا با فرانسه همبستگی دارد. ما در برابر وحشیگری و تعصب، متحد و مصمم باقی می‌مانیم.

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان نیز در پی حمله مرگبار در شهر نیس فرانسه، ضمن محکوم کردن این اقدام، با دولت و مردم فرانسه ابراز همدردی کرد.

«جوسپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در توئیتی با اشاره به حادثه تروریستی شهر نیس و اوینیون و همچنین کنسولگری فرانسه در جده تصریح کرد که عمیقا از این حملات «وحشیانه» شوکه شده است.

او افزود: افکار من با قربانیان و خانواده‌های آنهاست. ما در کنار فرانسوی ها و فرانسه هستیم.

بورل تاکید کرد: در اروپا و جهان و با هم علیه نفرت و وحشت مبارزه خواهیم کرد.

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا و «داوید ساسولی» رئیس پارلمان اروپا هم ضمن ابراز همبستگی با مردم فرانسه و نیز خانواده‌های قربانیان تاکید کردند که اروپا پشت این کشور ایستاده و از همه کشورهای اروپایی خواسته‌اند تا بر ضد خشونت و آنهایی که در پی نفرت پراکنی و انجام اقدامات تحریک‌آمیز هستند، متحد شوند.

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس نیز در توئیتی به زبان فرانسه نوشته از حمله تروریستی در شهر نیس که از آن به عنوان «حمله وحشیانه» نام برده شوکه شده است. او گفت که کشورش در این نبرد علیه ترور و عدم تحمل عقاید در کنار فرانسه ایستاده است.

«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگیس هم در حساب توئیتری خود، حمله مرگبار شهر نیس را تروریستی و وحشتناک توصیف کرد و ضمن ابراز همدری با خانواده های قربانیان این حمله نوشت: انگلیس در مقابل این گونه حملات تروریستی و کسانی که قصد مرعوب کردن ما را دارند، خود را در کنار دوستان فرانسوی اش می داند و با آنها اعلام همبستگی می کند.

وزارت امور خارجه ترکیه هم تاکید کرد: حمله امروز در کلیسای نتردام شهر نیس فرانسه را به شدت محکوم می‌کنیم.
«جوزپه کونته» نخست وزیر ایتالیا هم در توئیتی از حمله تروریستی در شهر نیس به عنوان یک حمله شریرانه نام برد و ضمن نکوهش چنین اقدامی نوشت: این حمله جبهه مشترک دفاع از ارزش‌های آزادی و صلح را متزلزل نمی‌کند. باورهای ما از تعصب، نفرت و وحشت قویتر است.

کلیسای کاتولیک هم این حمله را که آن را به عنوان عملی غیرقابل بیان یاد می‌کند مورد نکوهش قرار داده و تاکید کرد: مسیحیان نباید به نمادی که باید مورد آسیب قرار گیرند، تبدیل شوند.

واتیکان هم در واکنش به حمله شهر نیس فرانسه اعلام کرد که تروریسم و خشونت هرگز و در هیچ جا قابل قبول نیستند.
 

ناقوس مرگ در کلیساهای فرانسه

همچنین «آندره مرکو - André Marceau» اسقف نیس خواستار روح بخشش و گفت‌وگوی بین ادیان شده است.

کاخ الیزه اعلام کرده که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در اوایل بعد از ظهر به وقت فرانسه به کلیسای نوتردام در نیس خواهد رفت. وزیر کشور و دادستان ملی ضد تروریسم در این سفر همراه او خواهند بود.

شهردار نیس دقایقی پیش اعلام کرد که مکرون وارد نیس شده است. تصاویر رسانه‌های فرانسوی‌زبان حاکی از حضور او در محل حادثه نیس و گفت و گو با نیروهای پلیس است.

کنفرانس اسقف‌های فرانسه در بیانیه ای اعلام کرد که پس از حمله ای که صبح پنجشنبه سه کشته و چندین زخمی در کلیسایی در نیس برجای گذاشت ساعت 15 به وقت محلی در کلیساهای این کشور «زنگ مرگ» به صدا در خواهد آمد.

در مجلس نمایندگان فرانسه به احترام قربانیان حمله نیس یک دقیقه سکوت برقرار شد.

«ژان کستکس» نخست‌وزیر فرانسه که برای اعلام جزئیات محدودیت‌های مهار کرونا به مجلس رفته بود، گفت: تردیدی نیست که کشورمان دچار یک چالش جدی و جدید شده است.

فرانسه امروز و به فاصله دو ساعت از هم شاهد دو حادثه تروریستی در شهرهای نیس و اوینیون بود.

در پی اقدام یک فرد مهاجم به وسیله چاقو در نزدیکی کلیسایی در شهر نیس فرانسه در روز پنجشنبه که شهردار از آن به عنوان یک حمله تروریستی نام برده، ۳ نفر از جمله ۲ زن کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند.

گزارش ها حاکی است که یکی از قربانیان حادثه نیس، خادم کلیسا و فرد دیگر زنی سالمند بوده که برای دعا به کلیسا رفته بود که مهاجم او را سر بریده است.

پلیس مکه هم ساعتی پس از این حادثه اعلام کرد که یک شهروند سعودی که با یک شیء برنده به نگهبانی در کنسولگری فرانسه در جده حمله کرده بود را دستگیر کرده است.

دو ساعت پس از این دو حادثه، یک حمله تروریستی دیگر در شهر «اوینیون» فرانسه رخ داد که در آن فرد مهاجم با شلیک پلیس کشته شد.

طبق اطلاعات رسانه‌های فرانسوی، فرد مهاجم در خیابان به مقامات حمله ور شده بود.

یک منبع پلیس به روز نامه «میدی لیبر» بلژیک گفت که این فرد حوالی ساعت ۱۱ و ۱۵ دقیقه به وقت محلی سعی در حمله به افسران پلیس را داشت.

انجمن مسلمانان فرانسه حمله در شهر نیس را محکوم و با خانواده قربانیان ابراز همدردی و همبستگی کرده است.

حمله با چاقو در نیس این چنینی با چاقو است که در سال جاری میلادی در فرانسه رخ می‌دهد. در ماه آوریل هم یک هوادار گروه دولت اسلامی (داعش) با راندن خودرو به میان ماموران پلیس دو نفر از آنها را زخمی کرد.

شهر نیس، که حمله روز پنجشنبه در کلیسای نتردام آن انجام شده، پیش از این صحنه مرگبارترین حمله این چنینی در فرانسه بوده است.

در سال ۲۰۱۶ و در جریان جشن‌های روز ملی فرانسه و سالگرد یورش انقلابیون به زندان باستیل، مهاجمی با کامیون به میان جمعیت راند و ۸۶ نفر را کشت.

وزیر کشور فرانسه گفته تحقیقات پلیس در خصوص این حمله تروریستی ادامه دارد.