کد خبر: ۳۱۳۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۹۳
محسن میردامادی، فعال سیاسی اصلاح طلب:

رئیس‌جمهور پیروز آمریکا منتظر انتخابات ۱۴۰۰ ایران خواهد بود

محسن میردامادی، فعال سیاسی اظهار داشت به‌طوری‌که نظرات آن‌ها هم تا حدی تأمین شود- در همین دوره هم می‌تواند بیشتر توسعه پیدا کند، ولی با توجه به تجربه گذشته ما، فکر می‌کنم این دوره اتفاق خیلی مهمی نیفتد تا بعد از انتخابات ایران.
محسن میردامادی در گفت‌وگویی گفت:

به‌طورکلی می‌توان این را یک قاعده تلقی کرد که در سیاست خارجی کشور‌ها تغییرات سریع و ناگهانی، کم اتفاق می‌افتد؛ به‌ویژه در کشور‌هایی که از توسعه‌یافتگی بیشتری برخوردار هستند، این‌طور نیستند که با رفتن یک دولت و آمدن دولتی دیگر تغییرات ناگهانی پیش بیاید. البته استثنا هم هست و ترامپ استثنا بود که وقتی آمد سیاست‌های دولت‌های قبلی را در خیلی از موارد زیرورو کرد و به همین دلیل در بسیاری از حوزه‌ها با کشور‌ها و مجامع بین‌المللی درافتاد و وارد تنش یا تخاصم شد.

دلیل این مسئله هم این بود که ترامپ برآمده از فرایند‌های متعارف سیاسی آن کشور نبود. ولی به‌طور‌کلی سیاست خارجی را با تعبیر تداوم و تغییر توصیف می‌کنند که اگر هم بخواهند تغییری دهند، بیشتر تدریجی و در ادامه سیاست‌های قبلی است.

به همین دلیل به نظرم درصورتی‌که بایدن در انتخابات پیروز شود، نباید انتظار تغییر ناگهانی داشته باشیم و تصور کنیم سیاست آمریکا با آمدن بایدن به دوران قبل از ترامپ برمی‌گردد و به شرایط دوران اوباما خواهد رسید. به نظرم چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

ضمن اینکه با وجود اینکه بایدن گفته به برجام برمی‌گردد و در کلیت هم با برجام مخالفت نخواهد کرد، ولی باید توجه داشته باشیم که بایدن هم الان احساس می‌کند با تحریم‌هایی که ترامپ نسبت به ایران اعمال کرده، ابزار فشار مهمی در اختیارش هست و قاعدتا به این سمت نمی‌رود که این ابزار را زمین بگذارد و بدون استفاده از این ابزار بگوید بدون هیچ خواسته‌ای به برجام برمی‌گردم. به نظرم هر رئیس دولتی باشد چنین ابزاری را رها نخواهد کرد، بلکه از ابزار کارآمد استفاده می‌کند تا وارد بده‌بستان شود و اگر امتیازی می‌دهد، در قبالش امتیازی هم بگیرد.

با این مقدمه به نظرم بایدن در صورت پیروزی در قبال ایران به‌تدریج رفتار‌های تعدیل‌کننده و کاهش فشار را انجام می‌دهد و عجله‌ای در این زمینه ندارد و در هر گام تأمل می‌کند ببیند پاسخ ایران چیست و چه ما‌بازایی به دست می‌آورد. با توجه به اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران هم چند ماه بعد از آمدن بایدن است -‌چون ریاست‌جمهوری بایدن از اول بهمن شروع می‌شود که حدود سه، چهار ماه با انتخابات ما فاصله دارد- این احتمال زیاد است که آن‌ها تا حدی منتظر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران بمانند و گام‌های اصلی را در آن زمان بردارند، تا انتخابات آینده ما این احتمال هست که دست‌به‌عصا و تدریجی حرکت کنند؛ بنابراین در کوتاه‌مدت قاعدتا گام‌های محدودی برمی‌دارند، احتمالا برخی از محدودیت‌های بانکی کمتر می‌شود و ایران می‌تواند به برخی از منابع ارزی که در خارج دارد، دسترسی پیدا کند یا فشار‌هایی که برای خرید نفت ایران هست تا حدی کمتر شود.

این موارد اولیه می‌تواند در دولت آقای روحانی انجام شود و درصورتی‌که ایران پاسخ متناسبی بدهد –‌به‌طوری‌که نظرات آن‌ها هم تا حدی تأمین شود- در همین دوره هم می‌تواند بیشتر توسعه پیدا کند، ولی با توجه به تجربه گذشته ما، فکر می‌کنم این دوره اتفاق خیلی مهمی نیفتد تا بعد از انتخابات ایران.

منبع: روزنامه شرق