کد خبر: ۳۱۳۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۴۱

انتخاباتی با بوی باروت

ایرنا نوشت: اخیراً که رسانه‌های آمریکا از احتمال به خیابان آمدن گروه‌های شبه نظامی بعد از اعلام نتیجه انتخابات سوم نوامبر(۱۳ آبان) و آغاز خشونت و درگیری در چندین ایالت خبر داده اند و از آنجا نیز که دونالد ترامپ پیش‌تر زمزمه‌هایی درخصوص کنار نکشیدن از قدرت را مطرح کرده است، بسیاری از آمریکایی‌ها با نگرانی چشم به فردای انتخابات دوخته اند.
روزهای پس از اعلام نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، روزهایی که می‌تواند آبستن خشونت‌های  ناشی از تحمل نشدن نتیجه انتخابات از سوی برخی گروه ها و به مراتب گسترده از خشونت‌های ماه ها و هفته‌های اخیر در ایال مختلف این کشور باشد. رسانه‌های آمریکایی احتمال داده اند که پس از برگزاری انتخابات سوم نوامبر، ۹ گروه شبه‌نظامی در دستکم ۵ ایالت خشونت و درگیری را آغاز خواهند کرد.

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی از جو پرتنش انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوشت که بسیاری از مردم می‌توانند با اسلحه به شعب اخذ رأی مراجعه کنند. این احتمال موجب شده تا مقام‌های انتظامی و کارشناسان از احتمال درگیری و خشونت پیش از رأی‌گیری و یا در جریان و پس از آن مضطرب شوند. حامیان نگهداری و حمل اسلحه استدلال می‌کنند که مالکان قانون‌مدار باید کماکان بتوانند در اماکن مجاز اسلحه حمل کنند.

رادیوی همگانی ملی آمریکا (NPR) با اشاره به سازمان‌های مسئول حفظ نظم و انضباط در روند رأی‌گیری نوشت که معمولاً متصدیان شعب اخذ رأی در خط مقدم درگیری‌های احتمالی میان رأی‌دهندگان قرار دارند، هر چند که ممکن است مأموران انتظامی بخش خصوصی نیز آنان را یاری کنند. برخی از مسئولان محلی اعلام کرده‌اند که محافظان شعب را افزایش خواهند داد.

با این حال بیشتر حوزه‌های رأی‌گیری قصد به‌کارگیری مأموران یونیفورم پوش پلیس را در اماکن رأی‌گیری ندارند چرا که قوانین محلی و سنت مرسوم برای پرهیز از ارعاب احتمالی رأی‌دهندگان مانع از حضور مأموران پلیس در نزدیکی شعب رأی‌گیری می‌شود مگر آنکه کنترل اوضاع از دست کارکنان ذی‌ربط خارج شود.

ان پی آر افزود که به غیر از اماکن اخذ رأی، در روز رأی‌گیری، پلیس نیروهای خود را به‌خصوص در شهرهایی که تابستان امسال شاهد ناآرامی بودند، افزایش خواهد داد.

گارد ملی آمریکا نیز در تأمین امنیت انتخابات شرکت خواهد کرد ولی مأموریتش به امنیت سایبری محدود خواهد بود و به مقام‌های ایالتی در جلوگیری از دخالت دولت‌های بیگانه و دیگران در روند رأی‌گیری کمک می‌کند. گارد ملی مانند ارتش آمریکا قصد ندارد که در تأمین امنیت شعب اخذ رأی دخالت کند و چنین وظیفه‌ای را به متصدیان و مجریان انتخابات و در صورت لزوم پلیس محلی سپرده است.

در ادامه گزارشان پی آر به نقل از مقام‌های نظامی پیش‌بینی‌شده که مشکل خشونت‌بار خاصی در شعب اخذ رأی پیش نیاید ولی با توجه به تبلیغات و رقابت‌های انتخاباتی تند و تیز، اعتراض‌های خیابانی و خیزش دستجات مسلح، فارغ از آنکه کدام نامزد پیروز شود، پس از انتخابات حوادث خشونت‌آمیز رخ خواهد داد.

در تائید پیش‌بینی ارتش، تارنمای بازفید به نقل از پژوهشگرانی که «شاخص تنش سیاسی» را ابداع کرده‌اند نوشت که صرف‌نظر از نتیجه انتخابات، آمریکا کماکان درگیر خشونت و اعتراض خواهد بود. این پژوهشگران مدعی‌اند که شاخص بی‌ثباتی سیاسی آنان نشان می‌دهد که حتی اگر جو بایدن با اختلاف زیاد پیروز شود، آمریکا همچون یک بشکه باروت آماده انفجار است.

روزنامه یو اس ای تودی به نقل از گزارش مشترک «پروژه داده‌های رویدادها و نقاط درگیری مسلحانه» ((Armed Conflict  Location and Event Data Project (ACLED)  و تارنمای دیده‌بان میلیشیا (MilitiaWatch) اعلام کرد که پنج ایالت پنسیلوانیا، جورجیا، میشیگان، ویسکانسین و اورگان در آستانه انتخابات و پس از آن با بیشترین خطر افزایش فعالیت دستجات مسلح مواجهند.

در این گزارش خطر فعالیت میلیشیا در ایالات کارولینای جنوبی، تگزاس، ویرجینیا، کالیفرنیا و نیومکزیکو متوسط ذکر شده است.

فعال‌ترین گروه‌های میلیشیا در آمریکا ۹ گروه هستند که ممکن است در آستانه انتخابات و یا پس از آن دست به کار شوند:

 سه درصدی‌ها (Three Percenters)، پسران مغرور (Proud Boys)، حافظان سوگند (Oath Keepers)، میلیشیای چابک (Light Foot Militia)، نیروی دفاعی غیرنظامی (Civilian Defense Force)، روز مبادای آمریکا (American Contingency)، نیایشگر میهن‌پرست (Patriot Prayer)، پسران بوگالو (Boogaloo Bois) و حقوق مردم (People’s Rights).

به نوشته یو اس ای تودی، ناظران مذکور این فهرست نه‌گانه را از ابتدای تابستان و پس از رصد فعالیت بیش از ۸۰ گروه مسلح عمدتاً راست‌گرا جمع‌آوری کرده‌اند.

از میان این جمع، «پسران مغرور» در هفته‌های اخیر بسیار خبرساز شده‌اند. تارنمای دویچه وله در گزارشی از این گروه شبه‌نظامی نوشت: این پدیده تنها یک پدیده اجتماعی منحصر به آمریکا نیست. در کشورهای کانادا، استرالیا و انگلیس نیز شماری از جوانان سفیدپوست و نژادپرست با همین نام فعالیت می‌کنند. تخمین زده می‌شود این میلیشیا که اکثرشان در آمریکا زندگی می‌کنند ۲۲ هزار عضو داشته باشند.

گروه "پسران مغرور" (proud boys)طرفداران پروپاقرص دونالد ترامپ و سیاست مهاجرتی او بوده و از حق تملک و حمل اسلحه در آمریکا دفاع می‌کنند و از زمانی که ترامپ به این گروه راست‌گرا فراخوان «آماده‌باش» داد، نام این گروه در رسانه‌های آمریکا بیش از پیش مطرح شده است.