کد خبر: ۳۱۳۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۰۴

عامل اصلی بحران های منطقه به روایت فرمانده کل ارتش

مهر نوشت: فرمانده کل ارتش با اشاره به شرایط کنونی منطقه، گفت: بخش اعظم بحران‌ها در جهان اسلام، ناشی از نقش‌آفرینی قدرت‌های خارجی است.
امیر سرلشکر موسوی در سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در «وبینار مبانی و چالش‌های دینی و معنوی در مواجهه با بلایا و مصائب» گفت: جهان اسلام در جغرافیای وسیعی گسترش یافته است و از کرانه‌های اقیانوس اطلس تا جنوب غربی آسیا و از شمال شرقی آسیای مرکزی تا جنوب شرق قاره کهن ادامه می‌یابد.

وی افزود: ظرفیت‌های عظیم معنوی، مادی و انسانی که در ۵۷ کشور اسلامی قرار گرفته از جنبه‌های فرهنگی و تاریخی، جغرافیایی، ژئوپلیتیک، سیاسی، اقتصادی و دفاعی موقعیت ممتازی را نصیب مسلمانان کرده است.

فرمانده کل ارتش گفت: با توجه به راهبردهای قدرت‌های استکباری و سیاست‌های نادرست برخی از کشورهای اسلامی امروز جهان اسلام با بحران‌های جدی مواجه شده است؛ فلسطین، یمن، لبنان، سوریه، عراق، افغانستان و مناطق کشمیر و قفقاز با ناآرامی و خشونت دست و پنجه نرم می‌کنند. قدرت‌های شیطانی بخشی از سرزمین اسلام را با ایادی صهیونیست خود اشغال نموده است و فجیع‌ترین جنایات را علیه این سرزمین‌های اسلام انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران که کانون الهام بخش و محور مقاومت در برابر دشمن است با فشارهای سیاسی، تهدیدات نظامی، تحریم‌های ظالمانه اقتصادی مورد هجوم همه جانبه دشمن قرار گرفته است و گوشه‌ای دیگر از پهنه اسلام را به دلیل همجواری با دشمن صهیونیستی با دخالت‌های سیاسی و امنیتی دچار ناآرامی و آشوب نموده‌اند.

فرمانده کل ارتش گفت: بخش اعظم عوامل شکل‌گیری این بحران‌ها ناشی از نقش آفرینی قدرت‌های خارجی است که اساساً گسترش انوار روشنگر اسلام را برنمی‌تابد متاسفانه بعضی از عوامل نیز ناشی از سیاست‌ها و رفتارهای واگرایانه در داخل جهان اسلام است که به دور از عقلانیت و مبانی دینی است.

سرلشکر موسوی اظهار داشت: یکی از مهمترین علل وجود بحران‌های فعلی در دنیای اسلام فقدان همگرایی انسجام و ضعف حرکت به سمت تقریب مذاهب اسلامی و عدم توجه به کافی به وحدت و همبستگی مسلمانان است از این رو وحدت و همگرایی در جهان اسلام امروز بیش از هرزمان دیگری ضروری است.

وی گفت: همچنان که رهبر انقلاب اسلامی فرمودند، مسئله وحدت امروز در راس مسائل اسلامی است، بازخوانی آموزه‌های اسلامی و تعهد به مسئولیت پذیری علما و دانشمندان به منظور حل و فصل بحران‌ها و تقویت حرکت به سوی همگرایی اسلامی اولین ضرورت جهان اسلام در مقطع کنونی است و در این راستا تمرکز بر مشترکات اسلامی گام اول برای عبور از بحران‌های جهان امروز است.

وی با بیان اینکه در دهه‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران در تقریب مذاهب و تقویت وحدت اسلامی پیشرو و پیشگام بوده است و دارای تجربیات ارزنده و گسترده‌ای در این عرصه است، افزود: امروز نیز جمهوری اسلامی ایران با رویکردی متعهدانه و مسئولیت پذیر در خصوص تحولات جهان اسلام تلاش می‌کند ضمن تقریب مذاهب و تقویت جهان اسلامی در عرصه‌های مختلف نقش سازنده ایفا نماید.

فرمانده کل ارتش گفت: در کنار مسائل بین‌المللی غریب به یکسال است که جهان درگیر بحرانی جدید ناشی از فراگیری ویروس کرونا شده است؛ ویروس کرونا تهدیدات فراوانی برای همه جوامع به وجود آورده است و دامن اغلب کشورهای اسلامی را نیز گرفته است.

سرلشکر موسوی با اشاره به اینکه شیوع این ویروس از یک منطقه کوچک نشان داد امروز مسائل بومی و منطقه‌ای به راحتی ابعاد جهانی پیدا می‌کند، گفت: از این رو راه حل بحران کرونا هم مستلزم همکاری جهانی است، امروز بحران کرونا ضعف اندیشه‌های لیبرالی را عیان ساخته است؛ و ادعای لیبرال دموکراسی غرب مبتنی بر تامین نیازهای بشر را با چالش جدی مواجه ساخته است و جهانیان را به پی‌جویی الگوی جدید از نظام‌های سیاسی تشویق و ترغیب نموده است.

وی افزود: فراگیری این ویروس آزمون مهمی را برای اندیشه لیبرال دموکراسی در کشورهای اروپایی رغم زد و رفتارهای اومانیستی و مادی دولت‌های اروپایی و آمریکا در بی اعتنایی به هم نوعان و کشورهای دیگر نشان داد. نظام‌های سیاسی لیبرال دموکرات در حل بحران‌های امروزی ضعف‌های اساسی دارد و به دور از ارزش‌های انسانی که قرن‌ها ادعای آن را داشته‌اند عمل می‌کنند، بدون تردید اسلام قابلیت‌های ذاتی بسیار گسترده‌ای در برقراری و تقویت روابط و تعاملات اجتماعی دارد و می‌تواند یک الگوی عملی کارآمد اثر بخش در مدیریت بحران کرونا در جهان ارائه نماید.

فرمانده کل ارتش در پایان راهبردهایی به شرح زیر ارائه کرد:

۱- تبیین و تشریح آموزه‌های دین مبین اسلام توسط علما و اندیشمندان جهان اسلام در قالب همکاری‌های مشترک در خصوص اهمیت و قداست کمک به هم نوعان و درمان بیماران

۲- تبادل دانش و تجربیات موجود درباره مهار و مدیریت بحران کرونا بین کشورهای اسلامی از طریق ایجاد بانک اطلاعاتی ویژه مشترک

۳- تشکیل صندوق بین‌المللی اسلامی برای کمک دولت‌های اسلامی برای مردم مسلمان در کشورهای نیازمند

۴- تاسیس نهاد بین‌المللی اسلامی برای جمع آوری و توزیع کمک‌های مردمی در کشورهای اسلامی

۵- گسترش همکاری‌های فنی و تخصصی نهادهای امدادی و هلال احمر کشورهای اسلامی در قالب سازمان همکاری اسلامی و یا یک نهاد جدید کارآمد.