کد خبر: ۳۱۳۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۷۱

علی‌اف از آمادگی برای مذاکره درباره حل بحران قره باغ خبر داد

ایرنا نوشت: رئیس‌جمهوری آذربایجان با بیان این‌که کشورهای همسایه، شرکا و دوستان باکو هستند از آمادگی دولتش برای حل و فصل بحران قره‌باغ از طریق میز مذاکره خبر داد.
 «الهام علی‌اف» رئیس جمهوری آذربایجان امروز (شنبه) در مصاحبه با شبکه اول تلویزیون آلمان (ARD) به تشریح رویکرد دولت خود در مناقشه قره باغ و تلاش های انجام گرفته از سوی کشورش برای حل و فصل مسالمت آمیز درگیری ها اشاره کرد.

علی اف توقف درگیری ها را منوط به واکنش ارمنستان دانست و گفت: ما مقاومت می کنیم، اما این واقعیت که ما سه بار با آتش بس موافقت کرده ایم نشان دهنده اراده ما برای پایان دادن به تقابل نظامی و حل این مسئله از طریق سیاسی پشت میز مذاکره است.

وی در ادامه ادعاهای مطرح شده مبنی بر استفاده از سلاح های خوشه ای در این جنگ را رد کرد و افزود: ما از چنین سلاح هایی استفاده نمی کنیم. ما از خودمان دفاع می کنیم. ما از سازمان عفو ​​و دیده بان حقوق بشر دعوت کردیم که به آذربایجان بیایند. متأسفانه آنها فقط از طرف ارمنستان روی این درگیری کار می کنند. آنها از ما نپرسیدند که آیا می توانند به اینجا بیایند. بنابراین ما در بی طرفی آنها شک داریم.

رئیس جمهوری آذربایجان در پاسخ به این سوال که کشورش کنوانسیون سازمان ملل در مورد مهمات خوشه ای را امضا نکرده یادآور شد:ما در مورد درگیری صحبت می کنیم و اینکه کنوانسیون را امضا کرده ایم یا نه به معنای استفاده از چنین سلاح هایی نیست. ما مهمات ، سلاح های مدرن کافی داریم و آن را در میدان جنگ نشان می دهیم.

 علی اف در خصوص خواسته کشورش برای مذاکره با طرف ارمنستانی گفت: ما خود را به اصول اساسی متعهد کرده ایم. هفت منطقه باید به ما برگردانده شود. و ۴۰ هزار آذربایجانی که از قره باغ کوهستانی اخراج شده اند باید بتوانند به آنجا بازگردند. موضوع این است که این طرح چگونه باید اجرا شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که «می خواهید چه نفوذی در یک منطقه خودمختار داشته باشید؟» گفت: نخست اینکه ما هنوز درباره منطقه خودمختار توافق نکرده ایم. توافق وجود ندارد هنگامی که ما این پیشنهاد را ارائه دادیم ، ارامنه آن را رد کردند. آنها می خواستند به طور مستقل تصمیم بگیرند که در چه چیزی وارد نمی شویم. اکنون اوضاع از اساس تغییر کرده است. ما باید خیلی اوقات می شنیدیم که وضعیتی وجود دارد و باید آن را در نظر بگیریم. مشکلی نیست اکنون ما شرایط را تغییر داده ایم و اکنون این باید مورد توجه قرار گیرد و آنچه که ما ۲۷ سال است پیشنهاد می کنیم دیگر اهمیتی ندارد.

 وی در ادامه یادآور شد: زمانی که ارمنی ها قره باغ و هفت منطقه خارج از آن را اشغال کردند ، ما هدف پاکسازی قومی بودیم. یک پاکسازی قومی از ۷۵۰ هزار آذربایجانی انجام شد که از هفت منطقه و از شهر شوشا ، که بخشی از قره باغ است ، اخراج شدند.

به گفته رئیس جمهوری آذربایجان، این یک جنگ است و در آن غیرنظامیان هم قربانی می شوند، به طوری که ۶۹ غیرنظامی دور از منطقه جنگی کشته شدند. بیش از ۳۰۰ نفر توسط ارامنه در شهر گنجه زخمی شدند.

در بخش دیگری از این مصاحبه خبرنگار شبکه اول تلویزیون آلمان پرسید: برخی از کارشناسان حقوق بشر و مدافعان حقوق بشر می گویند شما ظاهراً جنگ را شروع کرده اید تا مردم را پشت سر خود قرار دهید و توجه را از مشکلات دموکراسی و حقوق بشر در کشور منحرف کنید.

علی اف در پاسخ تاکید کرد: نیازی به این کار نیست. سیستم سیاسی ما کار می کند. کسانی که در زندان های ما هستند به جرم جنایاتی است که مرتکب شده اند. اما هیچ کس به دلایل سیاسی یا به دلیل تعلق آنها به اپوزیسیون در زندان به سر نمی برد.

علی اف با بیان اینکه کشورش ادعا نمی کند بهترین دموکراسی است افزود: ما وانمود نمی کنیم که بهترین هستیم، اما کشورهایی هستند که این حرف را می زنند اما معترضان را می کشند.

وی در خصوص احتمال مداخله کشور ثالث در مناقشه قره باغ گفت: انتظار نداریم در این مسئله کشور سوم دخالت کند. ما همچنین نمی دانیم کدام کشور می تواند در این امر دخالت کند ، زیرا کشورهای اطراف ما شرکا و دوستان ما هستند. ما می دانیم که ارامنه دوست دارند برخی از آنها را به جنگ بکشند ، اما من اطمینان دارم که این اتفاق نخواهد افتاد. این درگیری بین ما و ارمنستان است و همه باید از آن دوری کنند.

علی اف در خصوص حضور جنگنده های ترکیه ای در آسمان آذربایجان نیز گفت: جنگنده های اف- ۱۶ ترکیه به دلیل یک تمرین نظامی به اینجا آمدند و به دلیل حمله ارامنه به ما، ماندند. آنها به نشانه همبستگی در اینجا هستند. آنها در هیچ درگیری شرکت نمی کنند و همچنین قرار نیست در آن شرکت کنند.

وی با تاکید بر این که ارمنستان باید حملاتش را متوقف کند گفت: قدرت های بین المللی از جمله روسیه، آمریکا و فرانسه عضو گروه مینسک و عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند. این کشورها چهار قطعنامه را تصویب کرده اند که خواستار عقب نشینی نیروهای ارمنی است. اما این کشورها هیچ کاری برای اجرای آن انجام ندادند.

اوضاع در منطقه قره باغ از ششم مهر (۲۷ سپتامبر) متشنج شده و ارمنستان و جمهوری آذربایجان یکدیگر را به آغاز جنگ متهم کرده‌اند. باکو و ایروان یک بار در تاریخ ۱۸ مهرماه با وساطت مسکو و بار دیگر با میانجی گری فرانسه، روسیه و آمریکا در تاریخ ۲۷ مهر به آتش‌بس بشردوستانه رضایت داده بودند که دقایقی پس از برقراری این آتش‌بس‌ها نیز به سرعت دو طرف همدیگر را به نقض آن متهم کردند.

این دو کشور همچنین پس از آتش بس اول در بیانیه‌ای مشترک با آمریکا اعلام کردند که اواخر روز یکشنبه به توافق جدیدی دست یافته‌اند و از صبح دوشنبه (۵ آبان) آتش‌بس بشردوستانه میان آن‌ها برقرار خواهد شد.

پس از حصول این توافق جدید نیز درگیری‌ها و تبادل آتش پراکنده میان دو طرف رخ داده که بار دیگر دو کشور یکدیگر را به نقض آن متهم کرده اند. مقامات و نهادهای مهم جهان از زمان آغاز این درگیری‌های جدید خواستار توقف درگیری‌ها و برقراری آتش‌بس میان دو کشور شده و همچنین نسبت به افزایش تنش‌ها در منطقه و پیامدهای آن هشدار داده‌اند.